Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-25, 18:16
  #13201
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag fick det här PM.et den 13:e

enligt en granne till mb och an,så var vb kompis med an´s dotter t*ss lin*berg tidigare, nått har hänt i den familjen för alla har ju plockat bort vb från fejjan. tror dock inte att det har med hennes försvinnande att göra (enbart mina spekulationer)

samma granne säger ochså att vb var hos nån kompis på lördagskvällen och att denne skulle ha skjutsat hem vb, men hade tagit en öl så vb bestämde sig för att promenera hem.

polisen har även varit och sökt mb och an på hemadress, så dom har nog fått vara på föprhör.

du gör som du vill mede infon,
...

Jag har postat det här PM:et några gånger men det verkar som om ni tycker att det är ointressant. Jag ställer mig fortfarande frågande till hur den här informationen var känd innan media gick ut med det. Personligen har jag en obehaglig känsla av att någon därute vet mer om den här kvällen än denna person har berättat för polisen.

Hur kan en granne till MB känna till att KJ drack öl, om han nu gjorde det, utan att ha talat med KJ eller VB? Jag är ytterst nyfiken på vem den påstådda grannen är, eller/och kan det handla om en person som försöker rikta misstankarna mot KJ, eller bort från sig själv, eller är hen delaktig på något vis?

Möjligtvis är det inget konstigt, men jag återkommer till det här PM.et gång efter annan, svårt att släppa det.


Det kan ju vara något skumt, men det kan också finnas andra naturliga förklaringar.

1. VB har ringt, mejlat eller SMS:at någon tidigare än 21, och berättat att hon erbjudits skjuts hem. KJ kan ju ha druckit öl tidigt på kvällen. VB kanske har loggat in från KJ:s dator och mejlat från t ex något hotmailkonto till någon, som i sin tur har berättat för MB/AN:s granne? Det kanske var till AN-dottern TL som VB meddelade detta - eller till någon annan, men en tredje- eller fjärdehandsuppgift, som kommer från VB ka ju ha rullat runt och slutligen nått MB/AN:s granne.
(vet inte om jag riktigt tror på detta, borde det inte i så fall ha kommit fram att VB har hört av sig till någon under kvällen?)

2. Det är en granne till KJ som har råkat avhöra hur VB och KJ diskuterade om hemfärden, och sen har KJ:s granne har berättat för någon annan om det som hördes, och slutligen når det MB/AN, som berättar det för en egen granne? Ser på Google Street View att det finns balkonger på KJ:s fastighet. En granne kanske har suttit ute den här majkvällen och rökt, eller så har VB suttit någon stund på KJ:s balkong och pluggat där ett samtal mellan balkong-VB och soff-KJ, om hemfärden, var lätt att avlyssna?

3. KJ har själv berättat för några personer om sitt erbjudande om att skjutsa VB, inklusive att VB ska ha avböjt pga öl? Och slutligen når detta AN/MB:s granne?

Oavsett om uppgiften om bilskjutserbjudandet har kommit från VB eller KJ, så lär väl uppgiften kunna vara något som sprids och så småningom cirkulerar runt bland flera bodensare, inklusive MB/AN:s granne?


Om det är KJ själv som i efterhand har spridit uppgiften så kan man ju värdera den på olika sätt. Antingen har KJ sagt precis som det var, eller så är det ett försök till skaffa sig ett alibi.
__________________
Senast redigerad av Minutvisaren 2013-05-25 kl. 18:22.
Citera
2013-05-25, 18:20
  #13202
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minutvisaren
Det kan ju vara något skumt, men det kan också finnas andra naturliga förklaringar.

1. VB har ringt, mejlat eller SMS:at någon tidigare än 21, och berättat att hon erbjudits skjuts hem. KJ kan ju ha druckit öl tidigt på kvällen. VB kanske har loggat in från KJ:s dator och mejlat från t ex något hotmailkonto till någon, som i sin tur har berättat för MB/AN:s granne? Det kanske var till AN-dottern TL som VB meddelade detta - eller till någon annan, men en tredje- eller fjärdehandsuppgift, som kommer från VB ka ju ha rullat runt och slutligen nått MB/AN:s granne.
(vet inte om jag riktigt tror på detta, borde det inte i så fall ha kommit fram att VB har hört av sig till någon under kvällen?)

2. Det är en granne till KJ som har råkat avhöra hur VB och KJ diskuterade om hemfärden, och sen har KJ:s granne har berättat för någon annan om det som hördes, och slutligen når det MB/AN, som berättar det för en egen granne? Ser på Google Street View att det finns balkonger på KJ:s fastighet. En granne kanske har suttit ute den här majkvällen och rökt, eller så har VB suttit någon stund på KJ:s balkong och pluggat där ett samtal mellan balkong-VB och soff-KJ, om hemfärden, var lätt att avlyssna?

3. KJ har själv berättat för några personer om sitt erbjudande om att skjutsa VB, inklusive att VB ska ha avböjt pga öl? Och slutligen når detta AN/MB:s granne?

Oavsett om uppgiften om bilskjutserbjudandet har kommit från VB eller KJ, så lär väl uppgiften kunna vara något som sprids och så småningom cirkulerar runt bland flera bodensare, inklusive MB/AN:s granne?


Om det är KJ själv som i efterhand har spridit uppgiften så kan man ju värdera den på olika sätt. Antingen har KJ sagt precis som det var, eller så är det ett försök till alibi.

Ja, det finns flera möjliga förklaringar, men som det är skrivet, och när informationen kom, så tycker jag att det verkar finnas ett syfte med det, mer än att skvallra. Och här handlar det om skvaller kring två i tråden, vid tiden, högintressanta personer.

Ingen kan sätta fingret på det, men det verkar finnas en osynlig magnetism mellan KJ och MB. Ingen känd koppling mer än VB, det är vad de har gemensamt.
Citera
2013-05-25, 18:21
  #13203
Medlem
Jag tvivlar också på KJ:s skuld. Är dock inte speciellt insatt i detta.

Men, en sak stör mig lite.
Enligt uppgift hämtade KJ VB med bil. Visst var det så? Var han nykter då?
Oavsett så är det jäkligt konstigt tillfälle att plötsligt börja dricka öl där och då:

- De skulle ju plugga. Om KJ satt och pimplade öl framför tv:n kunde hon lika gärna pluggat hemma.
- VB skulle troligtvis åka hem senare. Funderade verkligen varken VB eller KJ på hur det skulle lösas?
Borde inte VB påtalat det olämpliga i att KJ öppnade en öl då?

Vad har jag missat? Jag får nämligen inte ihop detta.
Citera
2013-05-25, 18:21
  #13204
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag förringar ingen här i tråden, dock skulle jag vilja höra vad bl a Lalajlaj, Quarrel, MrFold(min erfarenhet av andra liknande trådar) och några andra uttalat analytiska personer har att säga om det här PM:et. Vad drar ni för slutsatser av det?
Jag förstår vad du menar. Quarrel`s inlägg ger jag ofta större akt på än många andras.
Fanns uppgiften i tråden om KJ`s öldrickande innan du mottog detta PM?
Citera
2013-05-25, 18:22
  #13205
Medlem
ME077s avatar
Jag fick också ett PM (för ca 2 veckor sedan) som jag inte kunnat släppa riktigt. Detta PM riktar en misstanke mot en annan person som:

- Stalkar tjejer på nätet
- Förefaller störd/ngn diagnos el dyl och verkar leva i en parallell verklighet
- Verkar varit obesvarat kär i VB
- Verkar gilla asiatiska tjejer lite extra
- Har en bostad ca 50 meter från KJ
- Känner KJ
- Har troligtvis komplex för sitt utseende, och har troligtvis aldrig haft ett förhållande
- Verkar vid en första anblick harmlös, men ger obehagliga vibbar
- Saknar körkort

Med största sannolikhet har han inget med detta att göra men i brist på annat så tar jag upp honom för granskning igen...
Citera
2013-05-25, 18:22
  #13206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag förringar ingen här i tråden, dock skulle jag vilja höra vad bl a Lalajlaj, Quarrel, MrFold(min erfarenhet av andra liknande trådar) och några andra uttalat analytiska personer har att säga om det här PM:et. Vad drar ni för slutsatser av det?


Vet inte om jag är analytisk men jag tänker svara ändå: uppgiften KJ-öl kan ju ha uppkommit genom att det faktiskt var MB som mottog sms:et från VB och därmed har känt till detta. Hur sedan sms:ets innehåll blivit kännt längs timjanvägen är ju mera oklart
Citera
2013-05-25, 18:24
  #13207
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosven
Påstår bara att hon inte är skicklig...

Nja, men ser man till hans advokat så är den senaste mordmisstänkte dömd till livstid så det kanske jämnar ut sig.

Men hon hade väl hand om Carolinefallet så hon bör nog fixa ett vanligt mordåtal.
Citera
2013-05-25, 18:27
  #13208
Medlem
TiltRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag fick också ett PM (för ca 2 veckor sedan) som jag inte kunnat släppa riktigt. Detta PM riktar en misstanke mot en annan person som:

- Stalkar tjejer på nätet
- Förefaller störd/ngn diagnos el dyl och verkar leva i en parallell verklighet
- Verkar varit obesvarat kär i VB
- Verkar gilla asiatiska tjejer lite extra
- Har en bostad ca 50 meter från KJ
- Känner KJ
- Har troligtvis komplex för sitt utseende, och har troligtvis aldrig haft ett förhållande
- Verkar vid en första anblick harmlös, men ger obehagliga vibbar
- Saknar körkort

Med största sannolikhet har han inget med detta att göra men i brist på annat så tar jag upp honom för granskning igen...

Har du någon mer info om denna person? Namn, initialer?
Många som kan verka harmlösa kan vara riktigt obehagliga om man lär känna dem lite mer än bara ytligt.
Citera
2013-05-25, 18:28
  #13209
Medlem
Rolhens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag fick också ett PM (för ca 2 veckor sedan) som jag inte kunnat släppa riktigt. Detta PM riktar en misstanke mot en annan person som:

- Stalkar tjejer på nätet
- Förefaller störd/ngn diagnos el dyl och verkar leva i en parallell verklighet
- Verkar varit obesvarat kär i VB
- Verkar gilla asiatiska tjejer lite extra
- Har en bostad ca 50 meter från KJ
- Känner KJ
- Har troligtvis komplex för sitt utseende, och har troligtvis aldrig haft ett förhållande
- Verkar vid en första anblick harmlös, men ger obehagliga vibbar
- Saknar körkort

Med största sannolikhet har han inget med detta att göra men i brist på annat så tar jag upp honom för granskning igen...


MYCKET intressant ! Har själv funderat vad det fanns för grannar där VB bodde med mamman
Citera
2013-05-25, 18:29
  #13210
Medlem
engultomats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mer än en GM, så känner jag också. Sista meningen, jag tolkar det tvärtom, intressant.

Anledningen till att jag anser man försöker rikta misstankarna mot MB och AN är att personen börjar med att nämna den är granne med de två (så all annan information h*n sedan säger ska verka trovärdigt). Personen börja prata om "Något måste ha hänt mellan den familj och VB för de har alla tagit bort henne från Facebook" - detta är första saken personen säger, som ska få oss att fundera över om det har hänt något som kan ha lett till VBs försvinnande och att någon i familjen är inblandat.

Sedan nämner personen snabbt det med en kompis, inget namn alls (som i MB och ANs fall), och säger att personen hade druckit och inte kunde köra hem VB. Detta snabba inslaget känns medvetet, så misstankarna mot KJ ska minska lite "Jaha, NU förstår vi varför han inte kunde köra henne hem" (inte för att vi avfärdade honom direkt, men jag tycker meddelandet försökte få oss att avfärda honom). Dock skumt att MB och ANs granne ska ha koll på vad VB och KJ gjorde och sa till varandra.

Slutligen kopplar personen återigen in MB och AN och nämner att polisen har varit där, och att de förmodligen varit på förhör - ännu ett sätt att starka misstankarna mot MB och AN, personen ville folk skulle tänka "Oj, har polisen varit där? Och de har nog varit på förhör? Vad suspekt, de är nog inblandade!"


Du får gärna förklara hur du tolkade PM:et som att personen ville rikta misstankarna mot KJ och bort från MB och AN, alltså tvärtom från vad jag nämnde? Skulle vara intressant att se det ur en annan vinkel också!
Citera
2013-05-25, 18:32
  #13211
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator
Jag tycker relationen mellan MBs familj och VB är intressant. Något har ju hänt eftersom AN så intensivt hatar VB.
Familjens dotter ska alltså ha varit åtminstone bekant med VB, men hävt den relationen.
Trots det säga MB ha sms:at VB ibland, tips från LTU säger att han ibland skjutsat henne och hon var tydligen aktiv i samma klubb som MB.

Något drama finns ju där och om det stämmer att AN nu hivat ut MB så finns det ju skäl att tro att det åtminstone knullats?


Jag tycker också att det är intressant. Kan det vara så att VB har spridit ut någon känslig uppgift om dottern eller sonen, något som fått tigermamman i AN att morra såsom hon har gjort på Facebook? Det har ju cirkulerat rykten om sex mellan halvsyskon, om jag minns rätt drogs väl KJ in i resonemanget men dom (Quarrel var det väl?) som har checkat släktskapet avseende KJ hävdar att där finns inget släktskap mellan KJ och AN-barnen, om jag har fattat rätt. Men ryktet kanske innehåller någon halvsanning?

Eller vad kan det vara som föranlett AN att skriva "kackerlacka" om en förvunnen ung kvinna?
I flera inlägg spekuleras i om AN varit svartsjuk för att mannen skulle ha haft någon närmare relation till VB, men tänk om AN har uttryckt sitt ogillande av andra skäl?
Det hela är intressant, vad det nu än handlar om.
__________________
Senast redigerad av Minutvisaren 2013-05-25 kl. 18:40.
Citera
2013-05-25, 18:33
  #13212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Jag fick också ett PM (för ca 2 veckor sedan) som jag inte kunnat släppa riktigt. Detta PM riktar en misstanke mot en annan person som:

- Stalkar tjejer på nätet
- Förefaller störd/ngn diagnos el dyl och verkar leva i en parallell verklighet
- Verkar varit obesvarat kär i VB
- Verkar gilla asiatiska tjejer lite extra
- Har en bostad ca 50 meter från KJ
- Känner KJ
- Har troligtvis komplex för sitt utseende, och har troligtvis aldrig haft ett förhållande
- Verkar vid en första anblick harmlös, men ger obehagliga vibbar
- Saknar körkort

Med största sannolikhet har han inget med detta att göra men i brist på annat så tar jag upp honom för granskning igen...
Jag förstår vem du syftar på. Att han skall ha en bostad 50 m från KJ stämmer väl inte då det tycks vara så att det är hans post som kommer dit. Kan du tänka dig denna kille kunna utföra en styckning?
Dock verkar killen ha haft fb-kontakter med någon som har att göra med Rättspsyk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback