Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-24, 17:22
  #12121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Fanken också, jag hatar den här trådens utveckling, ändå är jag här! Den här bilden som man ser framför sig, blir bara värre och värre och värre. Klarar´t inte mer. Usch. Man är nog gravt onormal om man inte får mardrömmar av en sådan bild. Hur många vackra bilder måste man se för att komma ur den här bilden???
Håller med, tankarna poppar upp på natten när man ligger och försöker somna och ser då dessa bilder framför sig.
Citera
2013-05-24, 17:23
  #12122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porterbiff

Vad vet vi om huset? Jag orkar inte läsa igenom hela tråden. Vad har huset använts till? När byggdes det? Vem äger det? Var i huset låg benen (synliga på golvet? I en låda?)?
Huset tillhörde kommunen, det ingick när de köpte mark av försvarsmakten för 7 år sedsn sedan. Huset har varit bostad åt vaktmästaren på fortet ovanför och efter det förråd om man skall tro tidningarna men det har då stått igenom mat och låst så länge jag själv motionerat i de där krokarna och det är nästan 10 år. Kommunen kallställde huset när de köpte det.

Enligt de uppgifter som framkommit i media låg kroppdelarna precis innanför fönstret.http://www.nsd.se/nyheter/boden/arti...icleId=7669237
Citera
2013-05-24, 17:23
  #12123
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Jag förstår ditt resonemang, men samtidigt finns där en inbyggd motsättning:

Om han nu hade panik och gjorde en hafsig styckning så borde han inte ha kapat benen på två ställen med tanke på allt extraarbete det medför.

Precis som i fallet med E*a Magnu*son i Nora är det väldigt svårt att förstå hur GM resonerat och agerat.


Det har han väl inte gjort heller kapat i två delar. Det är inget som är konstaterat vad jag vet.
Utan benen har varit hela om man säger så. Hafsiga styckningar är ju inget annat än för transport.
Samma i Nora en transport styckning inget precisions arbete eller massor av delar utan ordinär styckning.
En defensiv styckning och ingen offensiv som puckohuvudet på Efterlyst påstod.

Enligt uppgift skriver du och då vill jag veta var den uppgiften kommer ifrån om kapade ben i två delar.
__________________
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-05-24 kl. 17:27.
Citera
2013-05-24, 17:24
  #12124
Medlem
Minutvisarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seeyainhell
Ny information från min kontakt. Än så länge är sökandet resultatlöst efter den svarta vindjackan samt de gröna cargobyxorna i militärstil. Dock går snacket enligt min kontakt på att om de inte hittar resten av kvarlevorna samt kläderna så skall dykare tillsammans med likhund åka ut på vattnet vid Altervattnet och göra ett eftersök både efter kläder,verktyg som kan använts vid styckningen samt de saknade kroppsdelarna. När detta skall göras kan han dock inte svara på. Men med största sannolikhet inte idag. De har fortfarande intressanta områden att eftersöka först.

Vet inte om min information gör tråden någon nytta? Anser ni det irrelevant så säg till bara så låter jag uppdateringarna vara.

Tack. Informationen verkar ju vara högst relevant, så fortsätt gärna.


En annan sak. Funderar lite. Har kroppen styckats inomhus, på någon känd adress som t ex KJ:s egen bostad eller sommarhuset, bör det finnas spår. Men om så inte har skett och KJ fortsätter att neka till brott ...

Om vi ska leka djävulens advokater angående den tekniska bevisningen så är väl följande inte helt otänkbart:
  • Det finns DNA-spår av den anhållne på VB:s kropp, men MGM hävdar att detta kommer sig av att dom faktiskt umgicks med varandra den 4 maj
  • Kroppen är styckad utomhus och polisen har inte hittat platsen
  • Det saknas spår av den anhållne på fyndplatserna
  • Det finns spår av den anhållne på någon eller bägge fyndplatserna, men MGM hävdar att detta har att göra med att han rör sig i området ändå, t ex vid soft air-gun-aktiviteter
  • Det finns spår av naturen från fyndplatserna på t ex KJ:s skor men MGM hävdar att detta har att göra med att han rör sig i området ändå, t ex vid soft air-gun-aktiviteter
  • Den anhållnes mobil har mastupptagningar som tyder på att han har rört sig i området, men MGM hävdar att detta har att göra med att han rör sig i området ändå, t ex vid soft air-gun-aktiviteter

Om ovanstående skulle vara aktuellt och det dessutom saknas såväl mordvapen som styckningsverktyg, så har åklagaren uppförsbacke.

Svårbedömt läge nu för oss utomstående. Att misstankegraden sattes till skäligen misstänkt igår behöver ju inte betyda att åklagaren därefter saknar skäl att höja misstankegraden.

Man får ju hoppas att det finns stark teknisk bevisning, på i vart fall någon punkt, helst så mycket som möjligt. Känns lite nervöst inför nästa steg nu, men det är ju bara att vackert avvakta och se.
Citera
2013-05-24, 17:26
  #12125
Medlem
http://www.expressen.se/nyheter/tidi...kligen-hemskt/
intressant!
Citera
2013-05-24, 17:26
  #12126
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Finns ytterligare en litet ovanlig aspekt av styckningen:

Enligt uppgift ska det vara underben som hittats i ödehuset. Det betyder rimligen att benen kapats både längst upp och vid knäna. Det innebär ett inte försumbart extraarbete jämfört med att ha benen i ett stycke.

Varför ta sig detta besvär? Ett helt ben väger mindre än en torso, så det kan inte ha varit för viktens skull.

Har delarna möjligen transporterats i något som var kortare än ett helt människoben? En större sportbag, t ex?
Men varför lämnade han huvudet kvar? Ett ben är väl inte längre än överkroppen inkl huvudet, eller är det jag som är konstigt växt?
Citera
2013-05-24, 17:27
  #12127
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seeyainhell
Ny information från min kontakt. Än så länge är sökandet resultatlöst efter den svarta vindjackan samt de gröna cargobyxorna i militärstil. Dock går snacket enligt min kontakt på att om de inte hittar resten av kvarlevorna samt kläderna så skall dykare tillsammans med likhund åka ut på vattnet vid Altervattnet och göra ett eftersök både efter kläder,verktyg som kan använts vid styckningen samt de saknade kroppsdelarna. När detta skall göras kan han dock inte svara på. Men med största sannolikhet inte idag. De har fortfarande intressanta områden att eftersöka först.

Vet inte om min information gör tråden någon nytta? Anser ni det irrelevant så säg till bara så låter jag uppdateringarna vara.

Informationen är självklart både nyttig och intressant.
Fortsätt gärna.
Citera
2013-05-24, 17:27
  #12128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator
Något är skumt med att polisen en gång till undersöker föräldrarnas hem. Antingen är man helt snett på bollen och börjar bli desperat eller så finns det något annat i detta.

Det är väl inte rimligt att man får göra husis till höger och vänster i fastigheter som inte tillhör en misstänkt?
Om jag är misstänkt för brott borde det väl krävas en del innan polisen får tillgång till min bror eller systers hem bara baserat på släktskap?
Är föräldrarna misstänkta för brott eller har dom gett medgivande?

En jäkla intressant frågeställning.
Jag kan inte tro att polisen bara kan stövla in hos folk utan ägarens samtycke. Särskilt inte på bara en låg misstanke. Men å andra sidan verkar det ju misstänkt att vägra polisen, så frågan är vilket val de drabbade har?
Citera
2013-05-24, 17:27
  #12129
Medlem
Finns de någon bild på den misstänkte KJ?
Citera
2013-05-24, 17:28
  #12130
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Men varför lämnade han huvudet kvar? Ett ben är väl inte längre än överkroppen inkl huvudet, eller är det jag som är konstigt växt?


Gjorde han det ? Var står detta eller var kan man ta del av att han lämnade huvudet?
Citera
2013-05-24, 17:28
  #12131
Medlem
Sokkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator
Något är skumt med att polisen en gång till undersöker föräldrarnas hem. Antingen är man helt snett på bollen och börjar bli desperat eller så finns det något annat i detta.

Det är väl inte rimligt att man får göra husis till höger och vänster i fastigheter som inte tillhör en misstänkt?
Om jag är misstänkt för brott borde det väl krävas en del innan polisen får tillgång till min bror eller systers hem bara baserat på släktskap?
Är föräldrarna misstänkta för brott eller har dom gett medgivande?

För husrannsaken behöver inte ägaren ge sitt medgivande - då skulle betydligt färre husisar bli gjorda. Killen har väl vistats och bott hos dem tiden efter brottet och därav kan han ha lämnat eller gömt vapen, kläder och andra bevis. Har polisen dessutom mastningar som matchar föräldrahem eller stuga och/eller samtal mellan den misstänkte och hans familj i anslutning till brottet...Fick polisen inte göra husis under de omständigheterna är det ju bara för grova brottslingar att gömma bevismaterial hos en kompis (vilket en del försöker, allmänna utrymmen som vind och källare i flerfamiljshus är också populära). Det har alltså inte med släktskap att göra. Hade en utomstående person varit killens gode man och KJ hade besökt honom eller henne efter mordet hade polisen kunnat göra husrannsakan där också.
Citera
2013-05-24, 17:28
  #12132
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme
Håller med, tankarna poppar upp på natten när man ligger och försöker somna och ser då dessa bilder framför sig.


Ja, i går var första gången det här påverkade min sömn, jag såg tjejen framför mig, alltså är det dags att avrunda den här "studien". Det som gör mig brydd är hur föräldrarna kunde låta veckor gå, de måste ha vetat om att han kunde vara skyldig, särskilt när han flyttar hem! Han flyr hem!

Självbedrägeriet sitter djupt, man vill inte tro att de egna barnen är kapabla till sådant här... jag undrar om det är sant att VBs far var elak mot VB, som någon i tråden påstod. I så fall, varför, påverkade det sonen negativt? (Även om var och en tar ansvar för sina handlingar.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback