Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2013-06-28, 10:27
  #61
Medlem
saligas avatar
2 som jag vet om säkert, en jag dejtade lite men sluta som vänner sitter nu för mord och en nära släkting till mig dödade en kvinna.
Citera
2013-06-29, 00:08
  #62
Medlem
Windegos avatar
Pratade med en äldre man på en fest för några år sedan, han hade haft ihjäl en med skruvmejsel. Gjorde mig rätt lustig över honom för han verkade inte speciellt våldsam eller farlig. Visade sig senare att dom flesta visste om detta och tom hittade en tidningsartikel om mordet som skedde tidigt 80 tal.
Kände mig mest taskig efteråt för att jag hade retat honom.

Detta var en udda tråd för övrigt.
Citera
2013-06-29, 03:30
  #63
Medlem
Träffat två. En som slagit ihjäl en människa med yxa i sina tidigare dar när han var med i ett gäng.
En annan jag festade med https://www.flashback.org/p43932344 tog också en öl för väldigt längesedan med han som mördades.

Utöver detta har jag umgåtts med alla möjliga sjuka jävlar.
Mvh

Edit: Glömde bort en annan snubbe som körde ihjäl en människa förra året.
Citera
2013-06-29, 12:31
  #64
Medlem
johanness avatar
listtrådar har vi inte mycket till övers för i Brott och brottsbekämpning. det finns ett fullgott diskussionsunderlag i trådstarten:
Citat:
Det jag vill diskutera är varför de flesta utav oss tycker sånt är spännande och varför lugnar man ner sig när man blivit medelålders? Inte alla med de flesta.
håll er till det. om ni bara vill lista vilka mördare/etc ni träffat är den här tråden fel ställe.

/mod
Citera
2013-06-29, 15:14
  #65
Medlem
18971981s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Mats Johansson har jag träffat ett antal gånger genom en bekant. Var väl nått knappt år sen senast. Han är ju häktad vad jag vet nu igen för förberedelse till rån.

Det enda som man kunde märka på honom att det var nått galet var hans blick. Hela tiden fram och tillbaka och på helspänn. Men annars en rätt trevlig prick. Rätt sköna historier om gamla eskapader också.


M.J blev dömd för dråp. Dräpare ja, men inte mördare. För att bli kallad mördare så borde man ha blivit dömd för mord.
Citera
2013-07-03, 23:01
  #66
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18971981
M.J blev dömd för dråp. Dräpare ja, men inte mördare. För att bli kallad mördare så borde man ha blivit dömd för mord.

Ah okay, då tar jag tillbaka det.

Måste erkänna att jag aldrig frågade om HUR det gick till då jag inte känner honom väl alls, utan utgick mer ifrån hans historik och antog att han mördat någon.

Men dräpare då, och tar tillbaka mitt inlägg
Citera
2013-07-03, 23:11
  #67
Medlem
Moltas666s avatar
Jag har vid några tillfällen träffat saftmördaren på Östra Sjukhuset i Malmö.

https://www.flashback.org/t642973
Citera
2013-07-03, 23:16
  #68
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18971981
M.J blev dömd för dråp. Dräpare ja, men inte mördare. För att bli kallad mördare så borde man ha blivit dömd för mord.
Där har du fel. Mord och dråp är samma sak. Och dräpare är bara ett äldre ord för mördare.
Citat:
3 kap. Om brott mot liv och hälsa

1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid.

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.
I både dråp och mord handlar det om att någon avsiktligt tagit livet av någon annan. Ofta är det en hårfin skillnad mellan dråp och mord. Förr dömde domstolarna oftare för dråp, idag är det tvärtom.
__________________
Senast redigerad av RevolverRoffe 2013-07-03 kl. 23:22.
Citera
2015-05-29, 18:12
  #69
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Malingin
Nästan alla?
Det finns väl tusentals personer, bara i Sverige, som dömts för mord?
Eller iaf 100-tals.
Att man aldrig stött på någon nån gång låter otroligt.

Jo, men så man vet om det. Grejen är också att man kanske träffat dom innan men sen sitter dom 15 år i fängelse elr nåt och glöms bort och flyttar till annan del av Sverige elr så
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback