Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-07, 11:11
  #1
Medlem
fettjamenvissts avatar
Blev antagen till Pondicherry på fältarbete med universitetet, väldigt glad såklart. Men har aldrig hört talas om stället, när man googlar så kommer det mest upp stränder, vilket ser jävligt bra ut!
Ni som varit där, vad har ni att säga?
Citera
2013-05-07, 14:09
  #2
Medlem
De säger att staden ska vara väldigt franskinspirerad och det är säkert sant om du jämför med övriga Indien men det koloniala arvet är något överdrivet, åtminstone upplevde jag det så.

Vad finns att säga i övrigt, landskapet runt omkring är inte särskilt spännande. Stränder finns det men förvänta dig inga "paradisstränder".

Ganska lugn stad, inte den roligaste platsen i Indien. Med det inte sagt att det skulle vara något fel på den, du kommer säkert att uppleva en hel del kul men försök att komma iväg någonstans. Ta ett par nätter i Chennai, ta tåget till Bangalore eller liknande om du har tid och möjlighet.

Vad är det för övrigt för kurser som åker på fältarbete till just Pondicherry?
Citera
2013-05-07, 14:50
  #3
Medlem
Matsisms avatar
Pondicherry / Puducherry kallas ofta för Franska Indien och var ockuperat av Frankrike fram till 1954. Det franska gör sig gällande i arkitektur, gat-skyltar, många lär sig franska i skolan, L'Alliance Française och ett överdimensionerat franskt konsulat.

Början av Berättelsen om Pi utspelar sig i Pondicherry. Läs boken Berättelsen om Pi för att få en insyn i stadens liv.

Tröttnar du på Puducherry ligger en av världens största städer, Chennai, bara 4-5 timmars tågresa bort.

Passa även på att besöka Chidambaram, Mahabalipuram och Rameshwaram när du är i närheten.
Citera
2013-05-07, 15:16
  #4
Medlem
fettjamenvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThematicMapper
De säger att staden ska vara väldigt franskinspirerad och det är säkert sant om du jämför med övriga Indien men det koloniala arvet är något överdrivet, åtminstone upplevde jag det så.

Vad finns att säga i övrigt, landskapet runt omkring är inte särskilt spännande. Stränder finns det men förvänta dig inga "paradisstränder".

Ganska lugn stad, inte den roligaste platsen i Indien. Med det inte sagt att det skulle vara något fel på den, du kommer säkert att uppleva en hel del kul men försök att komma iväg någonstans. Ta ett par nätter i Chennai, ta tåget till Bangalore eller liknande om du har tid och möjlighet.

Vad är det för övrigt för kurser som åker på fältarbete till just Pondicherry?

Religionsvetenskap, tog chansen att ansöka och kom in. Grejen är att kursen är förlagd i Pondicherry under 5 veckor då lär det var en del studiebesök på universitetet (har något samarbete) tempel, munkordnar och sådant skulle jag tippa på. Man är sedan fri att stanna längre om man vill, och jag tänkte turista i 2 veckor eller så då, första tanken blev Goa men det som ovannämnda tipsa om kanske hade varit något också.
Åker i November och stannar in i December, är väl en rätt bra tid med bra väder att åka på va?

Alltså, egentligen kvittar det för mig om jag bor i en lerhydda, att få plugga i Indien och uppleva lite saker v.s sitta hemma i novemberregn i en källare på bibblan och plugga så väljer jag ju det förstnämnda.
Tipsa gärna om andra ställen jag kan åka till efter kursens slut när jag ändå är i Indien!
Citera
2013-05-07, 15:18
  #5
Medlem
fettjamenvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsism
Pondicherry / Puducherry kallas ofta för Franska Indien och var ockuperat av Frankrike fram till 1954. Det franska gör sig gällande i arkitektur, gat-skyltar, många lär sig franska i skolan, L'Alliance Française och ett överdimensionerat franskt konsulat.

Början av Berättelsen om Pi utspelar sig i Pondicherry. Läs boken Berättelsen om Pi för att få en insyn i stadens liv.

Tröttnar du på Puducherry ligger en av världens största städer, Chennai, bara 4-5 timmars tågresa bort.

Passa även på att besöka Chidambaram, Mahabalipuram och Rameshwaram när du är i närheten.

Tusen tack för tipsen, ska kolla upp det där!
Citera
2013-05-07, 16:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettjamenvisst
Religionsvetenskap, tog chansen att ansöka och kom in. Grejen är att kursen är förlagd i Pondicherry under 5 veckor då lär det var en del studiebesök på universitetet (har något samarbete) tempel, munkordnar och sådant skulle jag tippa på. Man är sedan fri att stanna längre om man vill, och jag tänkte turista i 2 veckor eller så då, första tanken blev Goa men det som ovannämnda tipsa om kanske hade varit något också.
Åker i November och stannar in i December, är väl en rätt bra tid med bra väder att åka på va?

Alltså, egentligen kvittar det för mig om jag bor i en lerhydda, att få plugga i Indien och uppleva lite saker v.s sitta hemma i novemberregn i en källare på bibblan och plugga så väljer jag ju det förstnämnda.
Tipsa gärna om andra ställen jag kan åka till efter kursens slut när jag ändå är i Indien!

Okej, då förstår jag!

När du är där under dina fem veckors studier kan du passa på att besöka de platser Matsism rekommenderade. Det är inga platser man reser över halva jorden för att se om man har möjlighet att åka någon annanstans, men är du ändå i närheten tycker jag gott att du kan ägna dem någon dag. Att Chennai skulle ligga 4-5 timmars tågresa bort låter lite överdrivet. Jag reste mellan städerna på två timmar med bil.

Eftersom att du nämner Goa antar jag att du inte behöver flyga tillbaka från just Chennai? Den östra delen av södra Indien har ett savannlandskap som i ärlighetens namn inte är så spännande. Reser du över till östra sidan till Kerala eller Goa blir det grönare.

Indien är en jättelik subkontinent med enorma kulturella och naturgivna skillnader beroende på var du är så det är svårt att ge generella tips utan att veta vad som intresserar dig.

Att tipsa om Mumbai (Bombay) som jag tycker är en fascinerande stad känns lite magstarkt eftersom att den ligger sina goda >100 mil bort från Pondicherry för att inte tala om Himalaya då du måste tillryggalägga en sträcka motsvarande Sverige - Spanien. Men visst, Goa är också långt bort och då skulle du lika gärna kunna ta dig till Mumbai. Staden i sig är helt klart värd ett två veckors besök men om skulle du tröttna på staden så är den omgiven av ett lite småtrevligt kuperat landskap som också är sevärt.
Citera
2013-05-07, 19:00
  #7
Medlem
fettjamenvissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThematicMapper
Okej, då förstår jag!

När du är där under dina fem veckors studier kan du passa på att besöka de platser Matsism rekommenderade. Det är inga platser man reser över halva jorden för att se om man har möjlighet att åka någon annanstans, men är du ändå i närheten tycker jag gott att du kan ägna dem någon dag. Att Chennai skulle ligga 4-5 timmars tågresa bort låter lite överdrivet. Jag reste mellan städerna på två timmar med bil.

Eftersom att du nämner Goa antar jag att du inte behöver flyga tillbaka från just Chennai? Den östra delen av södra Indien har ett savannlandskap som i ärlighetens namn inte är så spännande. Reser du över till östra sidan till Kerala eller Goa blir det grönare.

Indien är en jättelik subkontinent med enorma kulturella och naturgivna skillnader beroende på var du är så det är svårt att ge generella tips utan att veta vad som intresserar dig.

Att tipsa om Mumbai (Bombay) som jag tycker är en fascinerande stad känns lite magstarkt eftersom att den ligger sina goda >100 mil bort från Pondicherry för att inte tala om Himalaya då du måste tillryggalägga en sträcka motsvarande Sverige - Spanien. Men visst, Goa är också långt bort och då skulle du lika gärna kunna ta dig till Mumbai. Staden i sig är helt klart värd ett två veckors besök men om skulle du tröttna på staden så är den omgiven av ett lite småtrevligt kuperat landskap som också är sevärt.

Oj, hemreseort vet jag faktiskt inte än.Jag tror att vi kan boka valfri hemreseort eftersom vi kommer få stå för kostanderna själva till viss del (inte jag! fick stipendie!)
Jag vet inte hur mycket tid jag kommer ha efter, men 2 veckor efter kursen ska jag försöka stanna och tänkte bjuda ner tjejen då! Så egentligen vill vi nog bara ha något romantiskt, badvänligt, trevligt, lugnt under den tiden. Goa är långt ja, och kanske inte stämmer överens med ovanstående (festställe?), men det var det enda jag kom att tänka på då jag inte kan något annat i Indien förutom de större städerna.
Det lockar mig inte så mycket att åka till Mumbai eller calcutta och sådant, mångmiljonstäder och smogg och fattar ingenting. Övriga storstäder jag varit i Asien känner jag mig bara instängd i, blev faktiskt lättad när jag såg att Pondicherry bara hade 600 000 människor och låg vid kusten, att vara fast med 5 miljoner människor utan att kunna svalka sig eller behöva andas endast avgaser lockar inte (Bangkok var värsta jag varit med om, hehe).
Citera
2013-05-07, 20:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fettjamenvisst
Oj, hemreseort vet jag faktiskt inte än.Jag tror att vi kan boka valfri hemreseort eftersom vi kommer få stå för kostanderna själva till viss del (inte jag! fick stipendie!)
Jag vet inte hur mycket tid jag kommer ha efter, men 2 veckor efter kursen ska jag försöka stanna och tänkte bjuda ner tjejen då! Så egentligen vill vi nog bara ha något romantiskt, badvänligt, trevligt, lugnt under den tiden. Goa är långt ja, och kanske inte stämmer överens med ovanstående (festställe?), men det var det enda jag kom att tänka på då jag inte kan något annat i Indien förutom de större städerna.
Det lockar mig inte så mycket att åka till Mumbai eller calcutta och sådant, mångmiljonstäder och smogg och fattar ingenting. Övriga storstäder jag varit i Asien känner jag mig bara instängd i, blev faktiskt lättad när jag såg att Pondicherry bara hade 600 000 människor och låg vid kusten, att vara fast med 5 miljoner människor utan att kunna svalka sig eller behöva andas endast avgaser lockar inte (Bangkok var värsta jag varit med om, hehe).

Är det sol och bad du är ute efter bör du, om du har möjlighet,Okej jag är inte lika säker. När någon annan står för en betydande del av kostnaden brukar de inte vara så pigga på att folk har egna önskemål. Nå, du får väl höra med kursansvarige. Jag förutsätter nästan att ni landar i och reser från Chennai, hyr minibussar eller något och åker ned mot Pondicherry.
Vill du sola och bada ska du åka över till västkusten och Goa som dessutom har direktflyg till Europa vilket man möjligen saknar i exempelvis Kerala. Det finns naturligtvis fina stränder på östkusten också men söker du de typiska "söderhavsstränderna" med vajande palmer och allt vad det innebär finner ni inte så många utav dem där. OM man nu får göra såna generella antaganden om en nästan 300 mil lång kuststräcka.

Nej Goa är inget festställe om man inte söker upp festerna aktivt. Det kan nog passa er bra tror jag.
__________________
Senast redigerad av ThematicMapper 2013-05-07 kl. 20:53.
Citera
2013-05-08, 02:02
  #9
Moderator
Neksnors avatar
Om du tycker Bangkok är jobbigt så är nog indiska mångmiljonstäder något du bör undvika.

Goa är fint och skulle ni behöva storflygplats hem så ligger Mumbai ett nattåg, eller dagtåg, bort, alternativt så kan man ju flyga, borde ta ca en timme, och komma direkt till flygplatsen. Tågalternativen kräver viss transport genom Mumbais tätbebyggelse som kan upplevas som intensiv.
Citera
2013-05-08, 06:39
  #10
Medlem
Matsisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThematicMapper
När du är där under dina fem veckors studier kan du passa på att besöka de platser Matsism rekommenderade. Det är inga platser man reser över halva jorden för att se om man har möjlighet att åka någon annanstans, men är du ändå i närheten tycker jag gott att du kan ägna dem någon dag.
Chidambaram och Rameshwaram har jordklotets mest intressanta tempel.
Mahabalipuram är en semesterhåla med strand, arkeologiska utgrävningar och levande hantverkarby.

Citat:
Ursprungligen postat av ThematicMapper
Att Chennai skulle ligga 4-5 timmars tågresa bort låter lite överdrivet. Jag reste mellan städerna på två timmar med bil.
Det tar 4-5 timmar med tåg mellan Pondicherry och Chennai. Det är 150 kilometer mellan Pondicherry och Chennai så det går att köra snabbare men studenter brukar inte att ha budget för att åka bil.

Citat:
Ursprungligen postat av fettjamenvisst
Oj, hemreseort vet jag faktiskt inte än.Jag tror att vi kan boka valfri hemreseort eftersom vi kommer få stå för kostanderna själva till viss del (inte jag! fick stipendie!)
Pondicherry har bara flygförbindelser med Bangalore. Boka ditt flyg tur och retur Bangalore. Köp separat inrikesbiljett från Spice Jet från Bangalore till Pondicherry. Inrikesflyg mellan Bangalore och Pondicherry kostar cirka 2200 rupier (270 kronor).

Citat:
Ursprungligen postat av fettjamenvisst
Jag vet inte hur mycket tid jag kommer ha efter, men 2 veckor efter kursen ska jag försöka stanna och tänkte bjuda ner tjejen då! Så egentligen vill vi nog bara ha något romantiskt, badvänligt, trevligt, lugnt under den tiden.
Mellan Pondicherry och Chennai ligger Mahabalipuram. Bo mitt i byn på hotell Sea Breeze som har den största poolen och egen utgång till stranden.

Citat:
Ursprungligen postat av fettjamenvisst
Goa är långt ja, och kanske inte stämmer överens med ovanstående (festställe?), men det var det enda jag kom att tänka på då jag inte kan något annat i Indien förutom de större städerna.
Goa är ganska trist i jämförelse med mycket spännande och intressanta Tamil Nadu.
__________________
Senast redigerad av Matsism 2013-05-08 kl. 06:42.
Citera
2013-05-08, 07:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matsism
Chidambaram och Rameshwaram har jordklotets mest intressanta tempel.
Mahabalipuram är en semesterhåla med strand, arkeologiska utgrävningar och levande hantverkarby.
Jag känner till platserna. Eftersom att han är där med religionsvetenskapen kommer han antagligen ha besökt de flesta templen av intresse i området. Säkert också det knepiga men knappast sevärda Auroville. Det är klart sevärda platser men ingenting han bör fokusera sin tvåveckorssemester på att se.

Citat:
Det tar 4-5 timmar med tåg mellan Pondicherry och Chennai. Det är 150 kilometer mellan Pondicherry och Chennai så det går att köra snabbare men studenter brukar inte att ha budget för att åka bil.
Du har rätt. Det må jag säga. Jag förutsätter
att de kommer att ha tillgång till minibussar och eventuellt egna förare. Bensinpriset är ju två tredjedelar av det svenska så nog kommer studenterna att ha råd att åka runt lite, det är jag övertygad om.

Citat:
Mellan Pondicherry och Chennai ligger Mahabalipuram. Bo mitt i byn på hotell Sea Breeze som har den största poolen och egen utgång till stranden.
Goa är ganska trist i jämförelse med mycket spännande och intressanta Tamil Nadu.
Jag håller inte med om detta, vad ska han möjligen göra två veckor i Mahabalipuram? Tamil Nadu är spännande men ha i åtanke att han redan kommer att ha befunnit sig i Tamil Nadu i fem veckor under ett fältarbete i religionsvetenskap. Åtminstone jag skulle sukta efter naturupplevelser och det finner man inte många utav i det ganska platta savannliknande landskapet som utgör Tamil Nadus kust.

Goa skulle passa hans preferenser. Sol och bad, men det skulle Kerala också göra. Problemet är då att det inte går direktflyg till Europa.
Dessutom reser han under regnperioden på östkusten vilket också är en anledning att åka till västkusten.
__________________
Senast redigerad av ThematicMapper 2013-05-08 kl. 07:45.
Citera
2013-05-08, 17:05
  #12
Medlem
Rollofs avatar
Hur lång tid tar det att åka till bergen i västra Tamil Nadu? Antar att det bästa är att åka buss?
De verkar i alla fall väldigt sevärda om man ska tro guideböckerna. Åker själv till området i oktober!
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2138349

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback