Citat:
Ursprungligen postat av floOris0nfajja
Jag har problem med att få ett skönt basljud som inte släcker ut kicken. Jag vill att basen skall vara mjuk o stark. Skall man skära dom djupaste bastonerna på kicken? Jag gillar 808ans kick bäst. Kan man ha flera basar samtidigt eller hur gör ni? Vilka vsts/presets använder ni? (jag gillar massive)
Den eviga frågan.
Gissar att du vill ha ett basljud som fungerar på dansgolvet/ ravefesten. Ett trick är att inte köra basen och kicken samtidigt, d.v.s KBBB eller dylikt. Isf måste basen vara väldigt snabb vid 140+ BPM (alltså snabb attack och release). Ett annat trick är att köra en ducking/ sidechain compression på kicken med sidechainen kopplad till basen. Givetvis kan du EQa kicken en aning.
Det går utmärkt att lägga flera basvågor med varandra, helst via samma bassynth men kom ihåg att det sänker huvudrummet lite. Du kan ha en sinusvåg en oktav under för att få lite rörelse på basen och lägga ex. två sågtandade baslinjer med en aning detune från varandra.
En stor del av tricket ligger i att du lägger ett högpass på alla andra instrument och cuttar vid 50-100 hz på ALLT utöver bas och kick. På det sättet kan du få upp volymen på basen utan att det börjar mullra.