Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-05, 02:41
  #1
Medlem
claymanns avatar
Köpte mig en macbook air. Jag har alltid använt pc förut men ville ge mac ett försök. Mest pga användning av vissa program, som förvisso fungerar väldigt bra.

Men, det finns otroligt många nackdelar.

1: Värmeproblem, datorn hänger sig om man överbelastar den. Kräver extra kylning
2: Ostabil, hänger sig, program svarar inte med mera betydligt oftare än med windows.
3: Otroligt omständigt att använda windowsprogram som ofta är nödvändiga.
4: Kan inte koppla in vad som helst som tex mp3, kamera osv utan att gå genom andra program först. (Om det inte är Iphone/Ipod såklart )
5:Byggkvaliteten, det lilla plastskyddet för skärmen är ett skämt, skärmen på min har fått ränder med mera utan anledning. (Livslängden är kort)
6: Jag vet fan inte hur många gånger jag inte kunnat utföra något med datorn pga att osx är så otroligt begränsat och Windows krävs till nästan allt.
7: Servicen är ett skämt från apple sida. ("Hej, om du vill ha teknisk hjälp kostar det 490kr")
8: DYRT! Man får inte ens hälften av prestandan jämförts med PC.

Jag har då aldrig varit så missnöjd över ett datorköp
__________________
Senast redigerad av claymann 2013-05-05 kl. 02:44.
2013-05-05, 02:49
  #2
Medlem
Finans.killens avatar
Märket.
2013-05-05, 02:53
  #3
Medlem
Man har råd.
2013-05-05, 02:58
  #4
Medlem
Forbliranonyms avatar
Enkla datorer, som håller bra, som dessutom är fria från virus.
2013-05-05, 02:58
  #5
Medlem
Märket, samt att köparens vänner/bekanta säger att "en Mac inte kan få virus".
2013-05-05, 03:02
  #6
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claymann
Köpte mig en macbook air. Jag har alltid använt pc förut men ville ge mac ett försök. Mest pga användning av vissa program, som förvisso fungerar väldigt bra.

Men, det finns otroligt många nackdelar.

1: Värmeproblem, datorn hänger sig om man överbelastar den. Kräver extra kylning
2: Ostabil, hänger sig, program svarar inte med mera betydligt oftare än med windows.
3: Otroligt omständigt att använda windowsprogram som ofta är nödvändiga.
4: Kan inte koppla in vad som helst som tex mp3, kamera osv utan att gå genom andra program först. (Om det inte är Iphone/Ipod såklart )
5:Byggkvaliteten, det lilla plastskyddet för skärmen är ett skämt, skärmen på min har fått ränder med mera utan anledning. (Livslängden är kort)
6: Jag vet fan inte hur många gånger jag inte kunnat utföra något med datorn pga att osx är så otroligt begränsat och Windows krävs till nästan allt.
7: Servicen är ett skämt från apple sida. ("Hej, om du vill ha teknisk hjälp kostar det 490kr")
8: DYRT! Man får inte ens hälften av prestandan jämförts med PC.
p

1. Har aldrig hänt med min MacBook Pro.
2. Har aldrig någonsin hängt sig.
3. Behöver aldrig använda windowsprogram, så det är inget problem.
4. Är kompatibelt med det jag behöver.
5. Plastskydd???
6. Se 3.
7. Har alltid fått toppensupport från Apple. Utan att betala något.
8. Dyrt, men bättre än något annat. Kommer aldrig någonsin byta till PC igen.

I ❤ MAC
2013-05-05, 03:03
  #7
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyozoku
Märket, samt att köparens vänner/bekanta säger att "en Mac inte kan få virus".

Mac kan få virus, men det är ytterst sällan eftersom så få bryr sig om att skapa virus till Mac pga att spridningen av viruset blir så liten.
2013-05-05, 03:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Mac kan få virus, men det är ytterst sällan eftersom så få bryr sig om att skapa virus till Mac pga att spridningen av viruset blir så liten.

Och man får inte virus med en PC om man inte är totalt hjärndöd.
2013-05-05, 03:14
  #9
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyozoku
Och man får inte virus med en PC om man inte är totalt hjärndöd.

I så fall så finns det OTROLIGT många hjärndöda PC-användare där ute
2013-05-05, 03:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
I så fall så finns det OTROLIGT många hjärndöda PC-användare där ute

Sant. Märks inte lika väl på de som köper Mac då de sällan får virus!
2013-05-05, 03:27
  #11
Medlem
S-cups avatar
Jag har då aldrig varit så missnöjd över ett datorköp[/quote]
1. Min 5 år gamla Macbook pro jag har nu kan bli så varm att jag bränner mig vid beröring (om jag spelar krävande spel med datorn i knät, dvs dåligt luftflöde), jag har aldrig varit med om att den hänger sig pga värme. Jag har dålig koll på MBA, men jag har aldrig hört att det skulle krävas extra kylning, låter som att det är fel på din dator.
Har du googlat ifall det är fler som har samma problem som dig?

2. Det är otroligt sällan som program hänger sig på min mac, när ett program hänger sig för mig så är det i nio fall av tio när jag kör windows via bootcamp, vilket är anmärkningsvärt då jag kör OSX i kanske 99 timmar av hundra.
Vad är det för program som brukar hänga sig för dig?

3. Jag använder visserligen windowsprogram så sällan och under en sådan kort tid att det inte är jobbigt att starta om datorn i bootcamp. Men även om man inte vill använda bootcamp så fungerade det utmärkt när jag testade parallels desktop (du kör windows i OSX) för ett par år sedan. Fungerade även bra med något emuleringsprogram, men det fungerade inte med ett program.
Sist men inte minst så har jag nästan alltid hitta likvärdiga eller bättre alternativ än de som finns på windows (nu för tiden tycker jag även att väldigt många utvecklar till både win och mac)
Vad är det för program som du måste köra i windows?

4. Hur menar du? Att du inte kan koppla in kameran och bläddra bland bilderna utan tex "bildinsamling"? Vet att man ganska enkelt ska kunna få det som en skiva på tex skrivbordet, om det kräver något program eller inte vet jag ej.
Sen förstår jag inte vad du menar med "om det inte är en iphone/ipod såklart". Jag känner mig betydligt mer låst när jag pluggar in min iphone än när jag pluggar in min kamera.

5. Jag har haft två bärbara och en mini. Ena bärbara och minin har av olika anledningar hamnat hos släkten och jag sitter nu med den äldsta bärbara. Den är som sagt fem år gammal och har varit med under min mest intesiva hemmafestperiod samt blivit tappad ett flertal gånger och legat i en ryggsäck utan ordentligt skydd. Resultatet är två bucklor i chassit och en liten minirepa i skärmen.
Vet som sagt inte hur det är med MBA, men om din skärm fått ränder utan anledning så låter det som ett fall för utnyttjande av garanti.
I stort sett alla jag känner med en mac anser att kvaliteten känns bättre än en vanlig pc.

6. Som vadå? Om du inte syftar på spel eller specialprogram för jobb eller liknande så tycker jag det verkar konstigt. Men om du är så otroligt låst till windows så får du antingen använda det hela tiden på din mac (hur enkelt som helst att ordna) eller sälja datorn och köpa en vanligt windowsburk. (Känns inte så genomtänkt att lägga ner en ganska stor summa när jag man är så låst till windows)

7. Om det stämmer så är det väldigt dåligt, men å andra sidan så finns internet, det är nästan gratis och du slipper telefonkö.

8: DYRT! Man får inte ens hälften av prestandan jämförts med PC.
De som köper mac är sällan intresserade av att ha den bästa prestandan på marknaden. Sen finns det förstås de som påstår att även med sämre siffror så presterar den bättre eftersom operativsystemet är skräddarsydd. Huruvida det stämmer eller inte vet jag ingenting om.
Jag har förresten haft billiga bärbara windowsdatorer, och många släktingar/vänner har det. Inte alls samma känsla av kvalitet och smidighet (både på hårdvara och mjukvara).


Med detta sagt så låter jag som en liten fanboy (skulle inte stämpla mig som det) men jag ger bara min syn på det hela. Mycket av din frustration verkar uppstå på grund av enkelt lösta problem. Tex så finns det alternativ till nästintill alla windowsprogram (annars finns emulatorer/bootcamp) och om skärmen är defekt och datorn hänger sig pga av värme så låter det att datorn är trasig.

Jävlar, blev en halv bibel. Märks att det är sent, då brukar käften glappa (eller fingrarna). God natt
__________________
Senast redigerad av S-cup 2013-05-05 kl. 03:29.
2013-05-05, 03:47
  #12
Medlem
arowanajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbliranonym
Enkla datorer, som håller bra, som dessutom är fria från virus.
Fast egentligen är det så här... Finns det något system som är 100% säkert? MacOS är hur som haver inte ett av dom.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback