Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-04, 20:12
  #1
Medlem
http://www.sydsvenskan.se/kultur--no...ns-for-en-dag/


C G BERNADOTTE

Namn: Carl Gustaf Folke Hubertus ”CG” Bernadotte.
Bor: Villa Mirage, ”en liten kåk” som han ärvt efter sin farbror Bertil Bernadotte.
Gör: ”Njuter livets goda. Och så har jag och min polare Pruppe lite båtaffärer.”
Ålder: ”67 år ung!”
Egenskaper: vänfast, rastlös, sällskapsmänniska – ”och en jäkel på att köra fort! Fast skriv inte det, då blir man väl lynchad när man kommer hem till Förbudssverige!”
Är med i: Rotary, Odd fellow, Riddarhuset (”mest för att hålla kontakt med gamla skolkompisar”), Frimurarna, ”några andra hemliga sällskap”, Sköna grabbars bilklubb (”det är min polare Pappe som är ordförande, vi träffas och kör ikapp och har förbaskat skojigt”), Sköna grabbars båtklubb (”ungefär samma sak, fast med båtar”), Sköna grabbars jaktlag (”samma grej där, fast med min polare Ploppe som ordförande”).
Kuriosa: föddes som arvprins, blev kronprins när hans pappa dog i en flygolycka 1947, ”slapp ifrån hela kungariet” när monarkin avskaffades 1973.
Citera
2013-05-04, 20:17
  #2
Medlem
WhiteKnuckleRides avatar
Haha! Lite småkul artikel, jag tror att kungen hade varit rejält skön att festa med om han inte var kung.

Edit: Jag hoppas att du greppat att det är en skämtartikel? Se ingressen:
"Vi mötte CG Bernadotte, som han kunde ha blivit om Sverige hade låtit hans farfar bli landets siste monark."
__________________
Senast redigerad av WhiteKnuckleRide 2013-05-04 kl. 20:19.
Citera
2013-05-04, 20:20
  #3
Medlem
Han är faktiskt inte med i Frimurarorden. Han är högsta beskyddare, men inte medlem. Det är en jävla skillnad.
Citera
2013-05-04, 20:20
  #4
Medlem
Kungen är Kung all respekt till vår Carl-Gustaf
Citera
2013-05-04, 20:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugenafsvea
Han är faktiskt inte med i Frimurarorden. Han är högsta beskyddare, men inte medlem. Det är en jävla skillnad.

I praktiken betyder det nog ingenting då det är en hierarkiskt styrd sekt med monarki dyrkan. Prins Bertil påstås varit den sista kungliga sektledaren men jag är skeptisk till de där överbeskyddar titeln. Låter som en efterkonstruktion för jag tror kungen vill förknippas med mer skandaler och efter den där frimurar galningen Anders Behring Breivik så är det kanske inte lika populärt att säga att man är frimurare.

Enligt den avhoppade frimuraren Roger Karsten Aase så avslöjar han i sin bok frimurarnas hemligheter att Carl XVI Gustav för stormästare i Carl den 13 orden. Och om jag inte misstar mig så är den orden allra högst i frimurar hierarkin med medlemmar som har den där extra fina graden utöver de 10 graderna. Så med andra ord är vår kung fortfarande stormästare men frimurarna som gillar att bedra människor får det att låta som kungen enbart är "överbeskyddare".

Sanningen är att frimurarnas Personliga utveckling är lika med Social manipulation...
Citera
2013-05-04, 20:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pi2013
Enligt den avhoppade frimuraren Roger Karsten Aase så avslöjar han i sin bok frimurarnas hemligheter att Carl XVI Gustav för stormästare i Carl den 13 orden. Och om jag inte misstar mig så är den orden allra högst i frimurar hierarkin med medlemmar som har den där extra fina graden utöver de 10 graderna. Så med andra ord är vår kung fortfarande stormästare men frimurarna som gillar att bedra människor får det att låta som kungen enbart är "överbeskyddare".

Om man litar på Roger Karsten Aase...
Citera
2013-05-04, 21:01
  #7
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pi2013
I praktiken betyder det nog ingenting då det är en hierarkiskt styrd sekt med monarki dyrkan. Prins Bertil påstås varit den sista kungliga sektledaren men jag är skeptisk till de där överbeskyddar titeln. Låter som en efterkonstruktion för jag tror kungen vill förknippas med mer skandaler och efter den där frimurar galningen Anders Behring Breivik så är det kanske inte lika populärt att säga att man är frimurare.

Enligt den avhoppade frimuraren Roger Karsten Aase så avslöjar han i sin bok frimurarnas hemligheter att Carl XVI Gustav för stormästare i Carl den 13 orden. Och om jag inte misstar mig så är den orden allra högst i frimurar hierarkin med medlemmar som har den där extra fina graden utöver de 10 graderna. Så med andra ord är vår kung fortfarande stormästare men frimurarna som gillar att bedra människor får det att låta som kungen enbart är "överbeskyddare".

Sanningen är att frimurarnas Personliga utveckling är lika med Social manipulation...

Du glömde sär skriva både överbeskyddar och stormästare, annars tror jag du fick med de flesta. Tyvärr för stod jag dock inte vad du skrev, gillar fri murare att luras och knulla runt, eller vad för sökte du säg?!
Vad menar du med att per son lig ut veckling är lika med social man i pulation?
__________________
Senast redigerad av SnakePlisssken 2013-05-04 kl. 21:03.
Citera
2013-05-05, 11:47
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugenafsvea
Om man litar på Roger Karsten Aase...

och varför skulle man inte göra det? Han är säkerligen en mer tillförlitligt källa en många frimurare själva.
Citera
2013-05-05, 11:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Du glömde sär skriva både överbeskyddar och stormästare, annars tror jag du fick med de flesta. Tyvärr för stod jag dock inte vad du skrev, gillar fri murare att luras och knulla runt, eller vad för sökte du säg?!
Vad menar du med att per son lig ut veckling är lika med social man i pulation?

Du kan lä sa han s bok. Om du ve rkligen är intresser ad.


Något jag inte tror du är.
Citera
2013-05-05, 13:21
  #10
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pi2013
Du kan lä sa han s bok. Om du ve rkligen är intresser ad.


Något jag inte tror du är.
Finns den på svenska eller engelska? Jag tror inte jag är så himla nyfiken så jag orkar traggla igenom 350 sidor på norska med tanke på att boken fått ganska ljumma recensioner. (Vilket kanske är orättvist, blandade recensioner kanske är mer korrekt då folk verkar tycka den är usel alternativt rätt hyfsad).
Citera
2013-05-05, 13:41
  #11
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Finns den på svenska eller engelska? Jag tror inte jag är så himla nyfiken så jag orkar traggla igenom 350 sidor på norska med tanke på att boken fått ganska ljumma recensioner. (Vilket kanske är orättvist, blandade recensioner kanske är mer korrekt då folk verkar tycka den är usel alternativt rätt hyfsad).

Såvitt jag vet så finns den enbart på norska, för mig var den ganska lättläst även om jag egentligen inte förstår syftet bakom att han skrev boken. Det känns på något vis som att han enbart skrev den för att han försökte lappa ihop sitt trasiga äktenskap vars sammanbrott han skyller på att han gick med i den norska frimurarorden.
Citera
2013-05-05, 17:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pi2013
I praktiken betyder det nog ingenting då det är en hierarkiskt styrd sekt med monarki dyrkan. Prins Bertil påstås varit den sista kungliga sektledaren men jag är skeptisk till de där överbeskyddar titeln. Låter som en efterkonstruktion för jag tror kungen vill förknippas med mer skandaler och efter den där frimurar galningen Anders Behring Breivik så är det kanske inte lika populärt att säga att man är frimurare.

Enligt den avhoppade frimuraren Roger Karsten Aase så avslöjar han i sin bok frimurarnas hemligheter att Carl XVI Gustav för stormästare i Carl den 13 orden. Och om jag inte misstar mig så är den orden allra högst i frimurar hierarkin med medlemmar som har den där extra fina graden utöver de 10 graderna. Så med andra ord är vår kung fortfarande stormästare men frimurarna som gillar att bedra människor får det att låta som kungen enbart är "överbeskyddare".

Sanningen är att frimurarnas Personliga utveckling är lika med Social manipulation...

Fast Carl den 13:s order är snarare en sidograd snarare än en helt intengrerad del av den svenska frimurarorden, lite som shriners fast med en mer seriös framtoning och större koppling till det svenska kungahuset men att man inte får någon mer makt inom det svenska frimureriet per automatik.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback