Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-05-30, 10:44
  #1
Medlem
Varför provoceras just du av manschauvinism?

Håller du inte med om deras sýn på samhället?

Känner du, som kvinna, att dina privilegier hotas?

Stör du dig på den manschauvinistiska jargongen?

Är det det faktum att många ledande manschauvinister är framgångsrika som är jobbigt? Eller något helt annat? Motivera gärna så utförligt som möjligt.
Citera
2005-05-30, 12:05
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marang
Varför provoceras just du av manschauvinism?
jag provoceras inte
Citat:
Ursprungligen postat av marang
Håller du inte med om deras sýn på samhället?
nej
Citat:
Ursprungligen postat av marang
Känner du, som kvinna, att dina privilegier hotas?
nej
Citat:
Ursprungligen postat av marang
Stör du dig på den manschauvinistiska jargongen?
nej... jo förresten, lite ibland
Citat:
Ursprungligen postat av marang
Är det det faktum att många ledande manschauvinister är framgångsrika som är jobbigt? Eller något helt annat? Motivera gärna så utförligt som möjligt.
vet inte, har aldrig stött på en framgångsrik manschauvinist, de är genomgående mycket misslyckade personer
Citera
2005-05-30, 12:14
  #3
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
vet inte, har aldrig stött på en framgångsrik manschauvinist, de är genomgående mycket misslyckade personer
Vad lustigt! Hur går det ihop med patriarkatsteorin och att vi män skall sitta på merparten av makten i samhället?
Citera
2005-05-30, 12:17
  #4
Avstängd
Roger Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Vad lustigt! Hur går det ihop med patriarkatsteorin och att vi män skall sitta på merparten av makten i samhället?
Det är det som är hela grejen, det går inte ihop. Feminismen är en soppa av motstridiga åsikter, trams och ologiska känslosvallningar som klämts in i samma paket. Mycket kan man säga om feminismen men särskilt logisk och konsekvent är den inte.

// Roger P.
Citera
2005-05-30, 12:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Vad lustigt! Hur går det ihop med patriarkatsteorin och att vi män skall sitta på merparten av makten i samhället?
jag har väl inte sagt att det är manschauvinisterna som sitter på makten i samhället

ju framgångsrikare desto större sannolikhet att det är en vettig person, vare det är en man eller kvinna,
det är min simpla iakttagelse
Citera
2005-05-30, 12:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
jag har väl inte sagt att det är manschauvinisterna som sitter på makten i samhället

ju framgångsrikare desto större sannolikhet att det är en vettig person, vare det är en man eller kvinna,
det är min simpla iakttagelse


Ju mer vett, desto mer framgång? Eftersom det finns fler framgångsrika män än kvinnor betyder det således att männen är vettigare?
Citera
2005-05-30, 13:15
  #7
Avstängd
Roger Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marang
Ju mer vett, desto mer framgång? Eftersom det finns fler framgångsrika män än kvinnor betyder det således att männen är vettigare?
Nja, män är nog mindre fallna för att huvudlöst gå på känsla allena. Män tänker oftast lite mer logiskt och med lite mindre känslor inblandade än vad kvinnor gör. Kvinnor är ofta mer benägna att väga in sin magkänsla som ett hållbart argument i ett resonemang. Detta kan göra att kvinnor uppfattas som virrigare/osäkrare än män och därför mer sällan blir tilldelade höga positioner.

Som exempel för vad jag säger så kan vi ju ta allt hokus pokus med magiska föremål, horoskop, örtbrygder och siande. Lejonparten av alla konsumenter av dessa minst sagt mystiska företeelser är ju kvinnor. Man VILL tro på heliga besvärjelser, spående i kaffesump och helande örtdekokter äve om all vetenskap kategoriskt avfärdar dylikt som rent trams.

// Roger P.
Citera
2005-05-30, 13:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marang
Ju mer vett, desto mer framgång? Eftersom det finns fler framgångsrika män än kvinnor betyder det således att männen är vettigare?

Finns fler extremt vettiga män än extremt vettiga kvinnor. I genomsnitt är vi lika mycket från vettet allihopa.
Jag tror att kickan2 vill klassificera manschauvistinerna som botten av männen på vettighetsskalan.
En fråga: Vad är manschauvism för nånting? Det känns som något man borde känna till men jag gör inte det.
Citera
2005-05-30, 13:29
  #9
Medlem
Ninjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marang
Ju mer vett, desto mer framgång? Eftersom det finns fler framgångsrika män än kvinnor betyder det således att männen är vettigare?

Nej det handlar inte om det, utan snarare om vilken typ av ambitioner man har.
Citera
2005-05-30, 17:03
  #10
Medlem
Makehastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Nja, män är nog mindre fallna för att huvudlöst gå på känsla allena. Män tänker oftast lite mer logiskt och med lite mindre känslor inblandade än vad kvinnor gör. Kvinnor är ofta mer benägna att väga in sin magkänsla som ett hållbart argument i ett resonemang. Detta kan göra att kvinnor uppfattas som virrigare/osäkrare än män och därför mer sällan blir tilldelade höga positioner.

Som exempel för vad jag säger så kan vi ju ta allt hokus pokus med magiska föremål, horoskop, örtbrygder och siande. Lejonparten av alla konsumenter av dessa minst sagt mystiska företeelser är ju kvinnor. Man VILL tro på heliga besvärjelser, spående i kaffesump och helande örtdekokter äve om all vetenskap kategoriskt avfärdar dylikt som rent trams.

// Roger P.
Fast Roger, nu tar du dig allt vatten över huvudet lite. Du avskyr ju uttalat det mesta som rör islam till exempel, fast du gång på gång uppvisar en snarlik familjeetik, straffetik och motstånd mot förändringar som inom den värsta islamistiska sekt. Hur går nu det ihop med den manliga logiken? En ståndpunkt måste inte vara helt och hållet rationell.
Citera
2005-05-30, 17:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Fast Roger, nu tar du dig allt vatten över huvudet lite. Du avskyr ju uttalat det mesta som rör islam till exempel, fast du gång på gång uppvisar en snarlik familjeetik, straffetik och motstånd mot förändringar som inom den värsta islamistiska sekt. Hur går nu det ihop med den manliga logiken? En ståndpunkt måste inte vara helt och hållet rationell.

handlar det om logik verkligen? snarare hyckleri
Citera
2005-05-30, 19:22
  #12
Medlem
Levi-Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Ju framgångsrikare desto större sannolikhet att det är en vettig person.
Just det. Bo Rothstein, till exempel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback