2013-05-03, 08:39
Medlem
Dduuuuudes avatar
Min dator har dött 2 gånger i natt.
Den dör likt när man drar ut sladden från den, sen startar den upp igen efter 5 sekunder.
Fick ett felmeddelande ena gången (satt och spelade LoL den gången) "Power supply surges detected during the previous power on.
Asus anti-surge was triggered to protect system from unstable power supply unit!"

Processorn har normal värme och sådant, så ska väl inte vara att den är överhettad.

Jag har en i5 2550k
Geforce gtx 560ti
Tror det är http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749862 moderkort i den.
Har något billigt nätagg på 500w (eller något) av Corsair som kostade runt tusenlappen på en överpris butik.

Detta hände mig för något halvår sedan oxå, ignorerade det då och allt har funkat tills nu.
Någon som vet vad felet kan vara? Kan det vara nätagget som håller på att paja?
Har googlat runt lite, men hittar inget jag förstår mig på.
Tacksam för hjälp
Citera
2013-05-03, 08:59
Medlem
Dduuuuudes avatar
Har nu öppnat datorn, ingen sladd har åkt ur.
"Corsair CX 600" är modellen på nätaggregatet ser jag nu.
Citera
2013-05-03, 09:03
Medlem
leifips avatar
Inte massa damm i burken? Och kan du starta den nu ?

Mvh
Citera
2013-05-03, 09:11
Medlem
Dduuuuudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leifip
Inte massa damm i burken? Och kan du starta den nu ?

Mvh

Jo, den startar och funkar som den ska, dock så har jag en känsla av att den kommer dö igen (den dog 2 gånger med ca 1 och 1 halv timmas mellanrum). Kom precis ihåg att den dog i förrgår oxå, orkade inte bry mig så mycket då, hade en jobbig at på e just då så..
Lite damm är det, håller på att rensa bort det atm
Citera
2013-05-03, 10:44
Medlem
Bra grafikkort + Budget nätagg = Problem direkt eller några månader efter köpet. Ditt nätagg är ökänt för det i flera trådar som din så undvik CX och GS serierna från Corsair.

Även om jag har fel och nått annat som damm och/eller processorn kylaren som sitter dåligt så kommer nätagget ge dig problemet förr eller senare.
Senast redigerad av panpo98 2013-05-03 kl. 10:54.
Citera
2013-05-08, 10:28
Medlem
Dduuuuudes avatar
Jag har köpt nytt nätagg och satt i, corsair hx 650.
Datorn startar men får ingen bild på skärmen, och boot_device_led och vga_led lyser rött på moderkortet.
Grafikkortet har jag testat i en poolares dator, så den är det inget fel på. Kan moderkortet dött? Någon som kan hjälpa mig? Panik utan dator lixom...
Citera
2013-05-08, 16:22
Medlem
Ta isär allt. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt.

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort).

Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Nätagg (kabel)
Minne

Ta bort allt utom de 5 delarna du behöver för att alltid få bild.

Bort med Tangentbord, Mus, ALLA USB grejer, ALLA SATA/IDE kablar, Hårdiskar, DVD, Nätverk, ljud, PCI kort etc. De är onödiga och kan orsaka fel. Får du inte alltid bild så är det ingen ide att oroa sig för Windows och andra saker.
Citera
2013-05-09, 19:19
Medlem
Dduuuuudes avatar
Jag har fått allt att funka nu, det visade sig att ett ram minne hade pajat, och en sata kabel till C disken, har nu ett bra corsair nätagg och så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in