Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-02, 23:04
  #1
Medlem
M0wes avatar
Kollar runt lite på NES spel från sverge online och blir ganska shockad av hur dyrt det är. Det är inte sällan man ser t.e.x castlevania för mer än originalpriset (ca 600 kr) Vad beror detta på förutom the obvious att de är sällsynta på marknaden. Håller svenskar kvar i sina gamla spel bättre än tex amerikanerna? (där de inte är sällsynt att spel går begagmat mellan 1 och 10 $. för vem betalar egentligen 400 kr för super mario bros i dagsläget? Är de värt de egentligen?
Citera
2013-05-02, 23:07
  #2
Medlem
leifips avatar
Om du har allt med som ingick vid köpet från första början och det är i bra skick, då är det svindyrt!

Finns en på blocket som brukade köpa förut, företag som säljer gamla nes spel. Min polare sålde ett gäng och han fick mer än vad han skulle fått för samma mängd Ps3/Xbox spel..

Edit: Han/hon på blocket hade ett företag. Och jag menade att för tex. 10 Nes spel så fick han mer än vad han skulle fått för Ps3 spel.
Citera
2013-05-02, 23:12
  #3
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M0we
Kollar runt lite på NES spel från sverge online och blir ganska shockad av hur dyrt det är. Det är inte sällan man ser t.e.x castlevania för mer än originalpriset (ca 600 kr) Vad beror detta på förutom the obvious att de är sällsynta på marknaden. Håller svenskar kvar i sina gamla spel bättre än tex amerikanerna? (där de inte är sällsynt att spel går begagmat mellan 1 och 10 $. för vem betalar egentligen 400 kr för super mario bros i dagsläget? Är de värt de egentligen?
Som ovan talare: Dessa 1-10 USD, är det då kompletta spel (manual, kartong utan bortskavda kanter etc) eller bara själva spelkassetten med lite plast runt? Pengarna ligger i originalförpackningarna, inte i spelet i sig. Vem som helst kan spela alla NES-spel gratis med emulator, det är samlarvärdet i kompletta förpackningar som prislappen består i.
Har ingen erfarenhet av NES men när det gäller SNES så är det vanligare med samlarkopior av ovan nämnda slag i Sverige och det motsatta gäller för USA.

Sedan är ju marknaden större och priserna lägre i USA men att bara kassetten skulle kosta 65 kr i USA och 600 i Sverige faller på sin egen orimlighet.
Citera
2013-05-03, 01:02
  #4
Medlem
robotwos avatar
NES spel är mycket vanligare i USA också, man kan hitta dom på mer eller mindre vilken loppmarknad som helst (se t.ex RetroHunters, GameChasers eller Flea Market Madness för lite exempel)

NES spel verkar ha ett ganska högt utgångspris i sverige, 50-60kr brukar vara det billigaste man kan hitta kassetter för.
Men det finns såklart många som sätter priset allt för högt också, som kräver flera hundra mer än vad spelet normalt säljs för.
Citera
2013-05-03, 11:00
  #5
Medlem
Bret-Harts avatar
Många tar överpris,sen är ju marknaden så att det finns ett intresse och då finns det säkert stollar som betalar mer än vad som är rimligt,ta slutet på 90-början på 2000-talet då var det helt dött med NES spel,få samlade och köpte vilket gjorde att priserna var i botten,det finns en affär som som säljer NES spel blandannat i Örebro som hade fabriksnya NES spel ute i affären,vi snackar "Svarta serien" och Link i nyskick,de var han tvungen att ta bort för det var ingen som var intresserad.
Men det är helt klart billigare att köpa via Tradera eller privatpersoner,men Game har schyssta priser,det gäller som allt annat,se sig omkring för att hitta dom bästa priserna.......Sen att Kassetterna inte skulle vara värda så mycket det stämmer inte riktigt,det beror ju helt klart på vad det är för spel om det är svårt att få tag på etc,jag köpte Road fighter med dammskydd på Tradera,för 46 kr har sett att det gått för mycket högre priser sen är inte emulator ens i närheten av att spela på
Citera
2013-05-03, 12:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Många tar överpris,sen är ju marknaden så att det finns ett intresse och då finns det säkert stollar som betalar mer än vad som är rimligt,ta slutet på 90-början på 2000-talet då var det helt dött med NES spel,få samlade och köpte vilket gjorde att priserna var i botten,det finns en affär som som säljer NES spel blandannat i Örebro som hade fabriksnya NES spel ute i affären,vi snackar "Svarta serien" och Link i nyskick,de var han tvungen att ta bort för det var ingen som var intresserad.
Men det är helt klart billigare att köpa via Tradera eller privatpersoner,men Game har schyssta priser,det gäller som allt annat,se sig omkring för att hitta dom bästa priserna.......Sen att Kassetterna inte skulle vara värda så mycket det stämmer inte riktigt,det beror ju helt klart på vad det är för spel om det är svårt att få tag på etc,jag köpte Road fighter med dammskydd på Tradera,för 46 kr har sett att det gått för mycket högre priser sen är inte emulator ens i närheten av att spela på

Om man har en emulator med en kontroll som är väldigt snarlik konsolens med USB uttag så tycker jag nästan att känslan är detsamma...

Vad är det som fattas? En 21 tums tjock TV?
Citera
2013-05-03, 13:15
  #7
Medlem
robotwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Om man har en emulator med en kontroll som är väldigt snarlik konsolens med USB uttag så tycker jag nästan att känslan är detsamma...

Vad är det som fattas? En 21 tums tjock TV?

Kassetterna saknas och konsolen saknas

Legaliteten saknas mycket troligen också.

För mig iaf så är även den ursnygga designen på kassetter och deras ettiketter en mycket givande faktor utav samlandet också.
Så emulatorer är endast för att pröva saker i mitt fall.
Citera
2013-05-04, 16:30
  #8
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrenghtCoach
Om man har en emulator med en kontroll som är väldigt snarlik konsolens med USB uttag så tycker jag nästan att känslan är detsamma...

Vad är det som fattas? En 21 tums tjock TV?

Man kan spela musik på Spotify men det är inte samma sak som att köpa skivor och spela dom hemma,precis samma sak
Citera
2013-05-07, 17:19
  #9
Medlem
Patriarch Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Man kan spela musik på Spotify men det är inte samma sak som att köpa skivor och spela dom hemma,precis samma sak

Mja. Om du ska jämföra på det där viset så får du jämföra LP-skivor på gammal skivspelare VS Spotify. Då blir det en mer rimlig jämförelse och då förstår man skillnaden mer.
Citera
2013-05-07, 22:25
  #10
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patriarch K
Mja. Om du ska jämföra på det där viset så får du jämföra LP-skivor på gammal skivspelare VS Spotify. Då blir det en mer rimlig jämförelse och då förstår man skillnaden mer.

Tror att folk har den stora möjligheten att kunna förställa sig vad jag menade utan att bli alltför konfunderade
Citera
2013-05-09, 13:01
  #11
Medlem
M0wes avatar
Ja, hade jag velat bara spela spelen hade jag naturligtvis emulerat men som nämns ovan är det en stor skillnad att spela på konsol so lets get back to subject! Är det värt att betala 100 tals kronor för retrospel? Är de värda så mycket?
Citera
2013-05-09, 14:38
  #12
Medlem
Om man vill köpa samma vara till lägre pris rekommenderar jag tyska ebay. Jag har ej köpt just spel från ebay, men i princip allt från LP-skivor till miniatyrtågbanor är rejält billigare där en i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback