Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-02, 15:05
  #1
Medlem
Hej!

Jag tänkte byta styre på en cykel och samtidigt passa på att byta det utslitna växelreglaget och bromsreglagen. Det rör sig om en 7-delad navväxel och rullbromsar från Shimano. Bromsreglagen hoppas jag kan bytas rakt av utan svårigheter, behålla vajrarna som sitter nu och bara fästa dem i nya handtag så att säga, eller? Dock är jag osäker när det kommer till växelreglaget. Det är en vridväxel av denna modell (samma bromsreglage som på bilden också):
Länk

Kan jag byta ut reglaget rakt av om jag håller mig till 7-delade? Spelar det någon roll om det är vridväxlar eller "traditionella", Shimano eller andra märken? Byter man vajern också och är det i så fall komplicerat på något sätt?


Tack på förhand!
Citera
2013-05-02, 15:46
  #2
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yesyall
Hej!

Jag tänkte byta styre på en cykel och samtidigt passa på att byta det utslitna växelreglaget och bromsreglagen. Det rör sig om en 7-delad navväxel och rullbromsar från Shimano. Bromsreglagen hoppas jag kan bytas rakt av utan svårigheter, behålla vajrarna som sitter nu och bara fästa dem i nya handtag så att säga, eller? Dock är jag osäker när det kommer till växelreglaget. Det är en vridväxel av denna modell (samma bromsreglage som på bilden också):
Länk

Kan jag byta ut reglaget rakt av om jag håller mig till 7-delade? Spelar det någon roll om det är vridväxlar eller "traditionella", Shimano eller andra märken? Byter man vajern också och är det i så fall komplicerat på något sätt?


Tack på förhand!

Jag har lämnat in dom gånger jag gjort sådana byten då jag inte vet hur man skall göra. Det är väl inte bara att koppla dit vajrarna och köra utan jag kan gissa att det är en hel del bök att justera in växeln efteråt så att t ex 5an på vredet verkligen ger 5an i navet.
Citera
2013-05-02, 16:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jag har lämnat in dom gånger jag gjort sådana byten då jag inte vet hur man skall göra. Det är väl inte bara att koppla dit vajrarna och köra utan jag kan gissa att det är en hel del bök att justera in växeln efteråt så att t ex 5an på vredet verkligen ger 5an i navet.
Jag gör det dock gärna själv. Ska det inte vara så pass enkelt att man lägger i första växeln i navet och matchar den med första växeln i reglaget, samt ser till att längden på vajern vid navet stämmer (är väl det som ev. kan bli lite finjustering)? Det kanske går att behålla vajern och bara sätta in den i ett nytt reglage till och med?

Frågan är dock om jag kan byta till vilket 7-delat reglage som helst, eller om jag måste hålla mig till just vridreglage och Shimano för att allt ska fungera?
Citera
2013-05-02, 17:06
  #4
Medlem
pappersflaskas avatar
Gillar din optimism. För det första så känns det säkrast för din del att lämna in den om du vill ha växlarna fungerande. För det andra så behövs det ett speciellt verktyg för att måtta så att den lilla klumpen på wiren hamnar i rätt längd. För det tredje så köper du inte bara ett reglage till nexus7. Du köper ett helt kit med wire, hölje, reglage osv.

Men ska du göra det själv, så se fan till att dra wiren rätt, annars funkar inte en endaste växel.

Mvh. Pappersflaska
Citera
2013-05-02, 17:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pappersflaska
Gillar din optimism. För det första så känns det säkrast för din del att lämna in den om du vill ha växlarna fungerande. För det andra så behövs det ett speciellt verktyg för att måtta så att den lilla klumpen på wiren hamnar i rätt längd. För det tredje så köper du inte bara ett reglage till nexus7. Du köper ett helt kit med wire, hölje, reglage osv.

Men ska du göra det själv, så se fan till att dra wiren rätt, annars funkar inte en endaste växel.

Mvh. Pappersflaska
Haha. Hur mycket tar en cykelreparatör för att byta tror du? Kanske är bäst ändå. Jag är medveten att man köper ett "helt kit", men hoppades att man kunde byta en vajer endast (vilket skulle innebära att jag kunde göra det motsatta, byta allt utom nuvarande vajer och därmed slippa lite med krånglet vid navet)

Hittade lite instruktioner http://www.shimano.com/media/techdoc...9830605904.pdf
Det tillsammans med videor på youtube som visar hur man justerar växlarna på nexus 7 serien (http://www.youtube.com/watch?v=b-IHIuSbRhY) borde göra arbetet lite enklare.

Vet du om andra 7-delade Shimano-reglage fungerar för Nexus-nav? Jag vill komma ifrån vrid-reglaget, hellre något som det här:
http://www.cykeldennis.se/shimano-al...948-c-643.aspx
Eller det här:
http://www.ebay.com/itm/Shifter-Shimano-Handlebar-ST-Ef51-Right-Hand-7-Speed-2-Finger-V-Brake-Black-/200914231680?pt=Cycling_Parts_Accessories&hash=ite m2ec76be180
Citera
2013-05-03, 00:32
  #6
Medlem
pappersflaskas avatar
Jag misstänker att priserna kan variera kraftigt. Men mellan tummen och pekfingret, 150 till 300kr. Sedan har jag för mig att "nexuskittet" ligger på dryga 200kr. Så för en 500kr bör du ha både reglaget och kittet väl fungerande och rätt monterat på cykeln. Det är enklast att byta allting därför det säljs som ett komplett kit för en väldigt låg summa.

Om du kan använda vilket reglage som helst som lämpar sig till 7 växlat vet jag inte till 100%, generellt så är det rekommenderat att hålla sig till samma. Dvs, nexusväxel = nexusreglage. Tror nämligen att dom "drar" olika mycket vilket gör att det antingen kommer dra för mycket eller för lite så växlarna ligger i ofas. Någon annan här kanske har bättre koll än mig. Det brukar ju alltid vara så att när växlarna är i navet så tycker jag mig se en tendens att det är vridreglage oavsett om det är Sram eller Shimano.

Kan vara så att du helt enkelt får stå ut med vridreglaget

Mvh. Pappersflaska
Citera
2018-05-27, 22:37
  #7
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag bumpar den här tråden.

Scenario:

Jag har blivit lovad av några anhöriga att jag ska få ta en cykel av dem. De köper nya grejer när pengarna bränner i fickan och ställer bort de gamla grejerna, många gånger i toppskick.

Jag har spanat på en stadig gubbcykel, kan vara en marwin från början på 2000 nån gång med ett Nexus 3-nav.

Det finns även en solhaga kärringcykel med jättelågt insteg, totalt jävla livsfarlig vobbelfabrik som jag inte har lust att hoja omkring på i mitt ganska kuperade grannskap.

Solhagan har Nexus 7-nav. Då jag som sagt bor väldigt kuperat till är jag sugen på nexus-7an.

Det är samma storlek på bakfälgarna, så jag behöver inte ekra om, det ska bara vara att byta hjul.

Fråga: hur mycket jobb är det att kastbyta bakhjul och växelreglage så att gubbcykeln blir 7-växlad och kärringcykeln 3-växlad?

Min skruverfarenhet: God, men med ålderns rätt börjar jag bli lite lat och ids inte påbörja nåt som är för krångligt.
Citera
2018-05-27, 23:46
  #8
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag bumpar den här tråden.

Scenario:

Jag har blivit lovad av några anhöriga att jag ska få ta en cykel av dem. De köper nya grejer när pengarna bränner i fickan och ställer bort de gamla grejerna, många gånger i toppskick.

Jag har spanat på en stadig gubbcykel, kan vara en marwin från början på 2000 nån gång med ett Nexus 3-nav.

Det finns även en solhaga kärringcykel med jättelågt insteg, totalt jävla livsfarlig vobbelfabrik som jag inte har lust att hoja omkring på i mitt ganska kuperade grannskap.

Solhagan har Nexus 7-nav. Då jag som sagt bor väldigt kuperat till är jag sugen på nexus-7an.

Det är samma storlek på bakfälgarna, så jag behöver inte ekra om, det ska bara vara att byta hjul.

Fråga: hur mycket jobb är det att kastbyta bakhjul och växelreglage så att gubbcykeln blir 7-växlad och kärringcykeln 3-växlad?

Min skruverfarenhet: God, men med ålderns rätt börjar jag bli lite lat och ids inte påbörja nåt som är för krångligt.

Det är enkelt, det gör du på en liten stund, det är bara att skifta hjul och växelreglage. Den yttre "växelklumpen" nere vid hjulet tar du enkelt bort med en 10mm nyckel, den sitter bara fastklämd på axelmuttern med en M6 skruv, se bara till att du inte tappar bort tryckstången i axeln, blanda heller inte ihop dem, då dom är olika långa.
Växelvajern är helt i ett hölje så den är det inga problem med.

Enda problemet kan vara om det är olika stora framdrev på cyklarna, då kan det bli märklig drevning, samt att kedjan kan bli för kort eller för lång, för lång är ju inga problem på den ena cykeln, bara att korta av den. Dock får den andra cykeln en för kort kedja då.
Citera
2018-05-28, 05:40
  #9
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Det är enkelt, det gör du på en liten stund, det är bara att skifta hjul och växelreglage. Den yttre "växelklumpen" nere vid hjulet tar du enkelt bort med en 10mm nyckel, den sitter bara fastklämd på axelmuttern med en M6 skruv, se bara till att du inte tappar bort tryckstången i axeln, blanda heller inte ihop dem, då dom är olika långa.
Växelvajern är helt i ett hölje så den är det inga problem med.

Enda problemet kan vara om det är olika stora framdrev på cyklarna, då kan det bli märklig drevning, samt att kedjan kan bli för kort eller för lång, för lång är ju inga problem på den ena cykeln, bara att korta av den. Dock får den andra cykeln en för kort kedja då.

Stort tack för svar.

Jag glömde nämna att jag har en del cykelreservdelar såsom någon kedjestump, skarvlänkar och faktiskt lite olika bakdrev som passar till nexus 3 efter att ha anpassat barnens cyklar till vår kuperade boendesituation.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback