Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-02, 14:25
  #1
Medlem
526s avatar
TDV är ett system för att upptäcka it-attacker mot statliga myndigheter.
Men det nya systemet innebär också att FRA kan avlyssna och läsa vanliga svenskars kommunikation med myndigheterna.

Huvudartikel i Ny Teknik
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_te...cle3682379.ece

Artikel i Metro
http://www.metro.se/nyheter/trots-lo...2oLP0YktCW1cU/

Sverigesradio
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5407585

Text från Ny Teknik
<borttagen av upphovsrättskäl>
__________________
Senast redigerad av Ruskigbuss 2013-05-07 kl. 20:59. Anledning: TDV i st f TDA enl ts önskan /Mod + borttagning av otillåten citering /Mod
Citera
2013-05-02, 15:20
  #2
Medlem
.Chloes avatar
TDV, inte TDA.

Ingen lång kommentar om detta, jag är för censur och att myndigheterna ska ha mer övervakning i brottsförebyggande syfte är något som kommer gynna inte bara oss invånare men även Sverige.
Citera
2013-05-02, 15:26
  #3
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
TDV, inte TDA.

Ingen lång kommentar om detta, jag är för censur och att myndigheterna ska ha mer övervakning i brottsförebyggande syfte är något som kommer gynna inte bara oss invånare men även Sverige.
Vet att du uttryckt liknade kommentar förrut men why?!
Du anser inte att det borde finnas något form av privatliv?
Citera
2013-05-02, 17:30
  #4
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
TDV, inte TDA.

Ingen lång kommentar om detta, jag är för censur och att myndigheterna ska ha mer övervakning i brottsförebyggande syfte är något som kommer gynna inte bara oss invånare men även Sverige.

Så telefonavlyssning, brevöppning och övervakning av personer med avvikande politiska åsikter än den sittande regeringen är OK för dig? Internet kan man stänga ner, media ska inte få skriva om vad dom vill utan detta skall granskas först av en statlig myndighet osv. Kul land att bo i...

Misstänker att Kina, Nordkorea eller annat trevligt land skulle passa dig bättre. Protestera eller fota magra barn och vips är du död eller fängslad.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Protest...a_fridens_torg
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ame...ta-i-nordkorea
Citera
2013-05-03, 13:27
  #5
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drole
Vet att du uttryckt liknade kommentar förrut men why?!
Du anser inte att det borde finnas något form av privatliv?
Varför? För jag tycker så. Jag tycker att någon med korrekt auktoritet samt kunskap ska beskydda oss invånare från brottslingar. Konceptet är väldigt enkelt faktiskt; om du inte har något att dölja, dvs att du inte bryter mot lagen, då kommer du inte att bli straffad, eller ens påverkad av hur myndigheterna arbetar. Ett privatliv finns fortfarande kvar, det gäller att du definierar vad du menar med just privatliv. Om du fortfarande vill skydda dig på nätet så finns det skydd för det, det är upp till dig hur du vill göra.

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Så telefonavlyssning, brevöppning och övervakning av personer med avvikande politiska åsikter än den sittande regeringen är OK för dig? Internet kan man stänga ner, media ska inte få skriva om vad dom vill utan detta skall granskas först av en statlig myndighet osv. Kul land att bo i...
Nope, du har fel. FRA kommer inte lyssna av din telefon bara för du röstar på SD. Om det visar sig att du är misstänkt för ett brott, eller delaktig i ett så kan FRA använda ovanstående metoder för att insamla bevis. Internet ska INTE bli ett fri plats för brottslingar att härja fritt. Jag vill kunna känna mig trygg på nätet, och det kan jag göra, tack vare FRA.

Jag tycker censur är bra, om det används korrekt. Det är vi som ser helheten, därför tycker vi det är dåligt. Invånarna i Kina gnäller inte över att det inte kan tycka/säga vad de vill utan de förstår varför. Och vi borde också förstå. Total yttrandefrihet blir alltid katastrof för folk ska tycka olika, folk som absolut inte har kunskap om hur ett samhälle ska styras får bestämma. Nej!!! Låt folk som kan detta ta hon om oss, och skydda oss. Lita på din regering, lite inte på vad ditt ego säger.

Låt FRA göra det som vi inte kan. Vi kan inte skydda oss själv mot utomstående hot, men FRA har mer än väl kunskap och kapacitet för det.
Citera
2013-05-03, 14:18
  #6
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Varför? För jag tycker så. Jag tycker att någon med korrekt auktoritet samt kunskap ska beskydda oss invånare från brottslingar. Konceptet är väldigt enkelt faktiskt; om du inte har något att dölja, dvs att du inte bryter mot lagen, då kommer du inte att bli straffad, eller ens påverkad av hur myndigheterna arbetar. Ett privatliv finns fortfarande kvar, det gäller att du definierar vad du menar med just privatliv. Om du fortfarande vill skydda dig på nätet så finns det skydd för det, det är upp till dig hur du vill göra.
Det är en sak att det finns skydd, jag kan ju gå runt med huva hela dagarna också för att slippa bli sedd av kameror men jag anser det faktiskt rent utav är integritetkränkade att de ska försöka övervaka allt.
Visst, jag har möjlighet till VPN och använder mig att diverse metoder för att skydda mig(framförallt mot "hackers", inte FRA i största mån, så paranoid är jag inte).
T.ex nu räcker det redan att man bara är skäligen misstänkt för något för att polisen ska få använda i princip valfri metod, ex. husrannsakan. (nästa grad är "På sannolika skäl misstänkt", kanske skulle passa bättre)

Men tråden handlar om elektronisk post, där anser jag privatlivet ska gå före det mesta.
När det sker övervakning mer och mer av "vanliga" människor blir det mer och mer oanväntbart mot allvarligare brott.
Truecrypt är ett jättebra exempel på det, det har spridits jättemycket och många "vanliga" svenskar använder det, eller folk som t.ex fildelar, och det har blivet så pass lätt och fått så mycket spridning att även mer kriminella personer också använder det.
Så när polisen bryter sig in i en pedofils hus, synd för er, han är tydligen tillräckligt teknisk skicklig för att ladda ner ett program och trycka på en knapp och ni kan lika gärna skita i att röra datorn.

Att säkra VoIP-kanaler sprids mer och mer att man slipper vanliga "osäkra" mobilsamtal och att alla kör SSL även när du sitter på "säkert" nätverk är väl det med ett tecken på rätt håll för normalsvensson men även kriminella skyddar ju sig på dessa sätt.

Att folk använder Bitcoin för att inte spåras(har MÅNGA fler fördelar än det vanliga banksystem, men anonymitet är en utav dem) måste ju polisen också ligga och böla över.
TOR är ju också en sådan grej, har ju fått stor spridning av vanliga folk för att gå förbi spärrar etc, vet att det till och med finns folk som använder det för porr då de inte vill att folk ska få reda på att de kollar på sånt och jag antar att du är medveten om hur mycket skit det finns på hidden services?

Och nu kommer denna lilla lag, du tror inte det kommer komma smidiga sätt att kryptera all sin mejl eller Gmail etc. kommer bygga in stöd för PGP i online-version?
Oj, då försämras det plötsligt för polisen då de helt plötsligt inte ens kommer kunna komma åt de stora kriminella...

En person som är misstänkt för förberedelse till grova brott(terrorism är konstig term) ser jag inga problem att övervaka men dessa lagar som gör att man kan övervaka individen mer och mer kommer bara sabba för polisen långsiktigt.
__________________
Senast redigerad av drole 2013-05-03 kl. 14:27.
Citera
2013-05-03, 16:49
  #7
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
Nope, du har fel. <klipp>
Låt FRA göra det som vi inte kan. Vi kan inte skydda oss själv mot utomstående hot, men FRA har mer än väl kunskap och kapacitet för det.

Åhh, så bra på det...

Kommer att tänka på:
Citat:
1973 var året då tidningen Folket i Bild Kulturfront avslöjade att Sverige hade en hittills okänd spionorganisation som gick under namnet IB. Inte ens riksdagen kände till IB:s existens och nu anklagades militären för åsiktsregistrering och brott mot den svenska neutraliteten.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5318805

Men STASI var väl OK åxå? Det var ju statligt och fint...
Citera
2013-05-03, 17:50
  #8
Medlem
.Chloes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drole
Det är en sak att det finns skydd, jag kan ju gå runt med huva hela dagarna också för att slippa bli sedd av kameror men jag anser det faktiskt rent utav är integritetkränkade att de ska försöka övervaka allt.
Visst, jag har möjlighet till VPN och använder mig att diverse metoder för att skydda mig(framförallt mot "hackers", inte FRA i största mån, så paranoid är jag inte).
T.ex nu räcker det redan att man bara är skäligen misstänkt för något för att polisen ska få använda i princip valfri metod, ex. husrannsakan. (nästa grad är "På sannolika skäl misstänkt", kanske skulle passa bättre)
integritetskränkande*kallar DU det. Jag kallar det "att använda i brottsförebyggande syfte". Du tänker bara på vad du vill ha, du vill ha din "integritet". Jag vill ha ett samhälle där brottslingar straffas hårt, och att begå brott ska vara svårt.

Citat:
Ursprungligen postat av drole
Men tråden handlar om elektronisk post, där anser jag privatlivet ska gå före det mesta.
När det sker övervakning mer och mer av "vanliga" människor blir det mer och mer oanväntbart mot allvarligare brott.
Truecrypt är ett jättebra exempel på det, det har spridits jättemycket och många "vanliga" svenskar använder det, eller folk som t.ex fildelar, och det har blivet så pass lätt och fått så mycket spridning att även mer kriminella personer också använder det.
Så när polisen bryter sig in i en pedofils hus, synd för er, han är tydligen tillräckligt teknisk skicklig för att ladda ner ett program och trycka på en knapp och ni kan lika gärna skita i att röra datorn.
Du tror det är någon skillnad på "vanliga människor" och brottslingar. Jag finner detta påstående ytterst felaktigt.

De kriminella blir smartare, då är det fan inte mer än rätt att våra beskyddare också blir det. Att du tror att FRA spionerar på vanliga Svenssons är fel. De kan samla data om dig, men datan används i ett bra syfte. Det är fortfarande ditt privatliv, men säkrare. FRA skyddar dig från brottslingar, FRA är inga brottslingar.

Citat:
Ursprungligen postat av drole
Att säkra VoIP-kanaler sprids mer och mer att man slipper vanliga "osäkra" mobilsamtal och att alla kör SSL även när du sitter på "säkert" nätverk är väl det med ett tecken på rätt håll för normalsvensson men även kriminella skyddar ju sig på dessa sätt.
Tror helt ärligt att man hellre skyddar sig mot hackers än FRA.

Citat:
Ursprungligen postat av drole
Att folk använder Bitcoin för att inte spåras(har MÅNGA fler fördelar än det vanliga banksystem, men anonymitet är en utav dem) måste ju polisen också ligga och böla över.
TOR är ju också en sådan grej, har ju fått stor spridning av vanliga folk för att gå förbi spärrar etc, vet att det till och med finns folk som använder det för porr då de inte vill att folk ska få reda på att de kollar på sånt och jag antar att du är medveten om hur mycket skit det finns på hidden services?
Hidden service är ett paradis för pedofiler och brottslingar. Hoppas skiten läggs ner en vacker dag. Hidden service samt Buttcoins används gärna utav brottslingar, men "oss" vanliga medborgare bryr sig inte FRA ett skit om, tro mig.

Citat:
Ursprungligen postat av drole
En person som är misstänkt för förberedelse till grova brott(terrorism är konstig term) ser jag inga problem att övervaka men dessa lagar som gör att man kan övervaka individen mer och mer kommer bara sabba för polisen långsiktigt.
Varför drole? Utveckla vad du menar. Ha i åtanke att en brottsling fortfarande klassas som en individ, det är ingen fet label "jag är en brottsling, övervaka mig".

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Men STASI var väl OK åxå? Det var ju statligt och fint...
Idag är inte STASI något fint. Men back then så var denna myndighet något bra i mina ögon. Påstår du att STASI arbetade felaktigt? Tror du att partiet hade haft denna framgång utan STASI? Jag svarar nej.

vad väljer du:
1. Att alla har olika åsikter och allt blir en fet blandning(läs: Sverige idag) ?
2. Total stillhet. Ett parti med klara mål och enkel väg att nå dessa?
Citera
2013-05-03, 18:16
  #9
Medlem
allt.o.ingets avatar
Man angriper ju (som vanligt) problemet i fel ände. Istället för att göra det svårare för kriminella element att begå brott så bör man fråga sig varför ökar kriminaliteten.
Det existerar överhuvudtaget ingen samhällsanalys i västvärlden längre. Det enda som verkar vara intressant är att kväva den demokratiska dialogen och istället införa en polisstat och tro att allt sedan blir perfekt. Vi har sett det förr och det fungerar inte.
Citera
2013-05-03, 18:17
  #10
Medlem
droles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
integritetskränkande*kallar DU det. Jag kallar det "att använda i brottsförebyggande syfte". Du tänker bara på vad du vill ha, du vill ha din "integritet". Jag vill ha ett samhälle där brottslingar straffas hårt, och att begå brott ska vara svårt.


Du tror det är någon skillnad på "vanliga människor" och brottslingar. Jag finner detta påstående ytterst felaktigt.

De kriminella blir smartare, då är det fan inte mer än rätt att våra beskyddare också blir det. Att du tror att FRA spionerar på vanliga Svenssons är fel. De kan samla data om dig, men datan används i ett bra syfte. Det är fortfarande ditt privatliv, men säkrare. FRA skyddar dig från brottslingar, FRA är inga brottslingar.


Tror helt ärligt att man hellre skyddar sig mot hackers än FRA.


Hidden service är ett paradis för pedofiler och brottslingar. Hoppas skiten läggs ner en vacker dag. Hidden service samt Buttcoins används gärna utav brottslingar, men "oss" vanliga medborgare bryr sig inte FRA ett skit om, tro mig.


Varför drole? Utveckla vad du menar. Ha i åtanke att en brottsling fortfarande klassas som en individ, det är ingen fet label "jag är en brottsling, övervaka mig".

Idag är inte STASI något fint. Men back then så var denna myndighet något bra i mina ögon. Påstår du att STASI arbetade felaktigt? Tror du att ?
Lagar som tillåter myndigheter att övervaka oss innebär att kunskap m skydd sprids mer vilket gör att även grova kriminella tänker sig för, vips kan du inte övervaka någon istället för att bara kunna övervaka grovt kriminella.
TOR etc finns ju till finns del kvar för folk är rädda att övervakas.

Jag vill inte ha anarki men inte heller att oskyldiga övervakas, lägg därtill att metoderna blir tämligen värdelösa om de sprids så tycker jag valet ser rätt självklart ut.

Är mobil, därav kort svar.
Citera
2013-05-03, 19:19
  #11
Medlem
Ni som är kritiskt inställda till detta, vad är problemet?
Är det dumt att svenska myndigheter har IDS?
Är det dumt att IDS:erna får signaturer som är minst lika bra som publikt tillgängliga?
Citera
2013-05-03, 19:55
  #12
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Chloe
<klipp>
vad väljer du:
1. Att alla har olika åsikter och allt blir en fet blandning(läs: Sverige idag) ?
2. Total stillhet. Ett parti med klara mål och enkel väg att nå dessa?

Nädu, dig diskuterar jag inte mer med.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback