• 1
  • 2
2013-05-02, 12:45
Medlem
RallyRallys avatar
Japp. Sista dagen för att deklarera då och jag fattar inte ett jävla skit!
Gjorde en vinst på lite aktier förra året på ca 20.000 som jag nu ska skatta för.

Men hur fan gör jag?! Skatteverket har själv importerat ungefär 25% av alla affärer jag gjorde 2012 och det blir då 4000 i skatt ungefär.

Men när jag ska fylla i Omkostnadsbeloppet genom den automatiska schablonmetoden så får jag en Vinstsumma på över 40.000?!

Håller på att bli galen här!! Lever vi kvar på 1900-talet eller?!

EDIT: Har köpt Nordnets deklarationsprogram som ska göra allt så jävla mycket enklare men jag fattar inte ett skit där heller. Ska tydligen få en K4 blankett som bara ska vara att importera till Skatteverket. Men nej. Nått sånt finns inte!

Kan tillägga att jag är rätt tekniskt lagd av mig och brukar inte ha såna här problem...
Senast redigerad av RallyRally 2013-05-02 kl. 12:47.
Citera
2013-05-02, 13:45
Medlem
Antagligen så är schablonmetoden extremt ofördelaktig för dig. Den är tänkt att användas för värdepapper som man har haft länge och där omkostnadsbeloppet inte är känt.
Senast redigerad av Cinnober 2013-05-02 kl. 13:47. Anledning: stavfel
Citera
2013-05-02, 13:57
Medlem
RallyRallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnober
Antagligen så är schablonmetoden extremt ofördelaktig för dig. Den är tänkt att användas för värdepapper som man har haft länge och där omkostnadsbeloppet inte är känt.
Jo jag märkte det. Fan ska det vara så svårt?! Suttit i flera timmar nu...

Hur ska jag göra?!
Citera
2013-05-02, 14:29
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallyRally
Japp. Sista dagen för att deklarera då och jag fattar inte ett jävla skit!
Gjorde en vinst på lite aktier förra året på ca 20.000 som jag nu ska skatta för.

Men hur fan gör jag?! Skatteverket har själv importerat ungefär 25% av alla affärer jag gjorde 2012 och det blir då 4000 i skatt ungefär.

Men när jag ska fylla i Omkostnadsbeloppet genom den automatiska schablonmetoden så får jag en Vinstsumma på över 40.000?!

Håller på att bli galen här!! Lever vi kvar på 1900-talet eller?!

EDIT: Har köpt Nordnets deklarationsprogram som ska göra allt så jävla mycket enklare men jag fattar inte ett skit där heller. Ska tydligen få en K4 blankett som bara ska vara att importera till Skatteverket. Men nej. Nått sånt finns inte!

Kan tillägga att jag är rätt tekniskt lagd av mig och brukar inte ha såna här problem...

Hur beräknade du din vinst om 20.000?

Du fyller i din K4-blankett genom att fylla i försäljningspris och drar av inköpspris, och får därmed din vinst för aktien. Gör likadant för alla aktier du sålt under året. Summera ihop dessa på blanketten och för över till huvudblanketten.
Senast redigerad av Gurkan100 2013-05-02 kl. 14:33.
Citera
2013-05-02, 15:11
Medlem
RallyRallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkan100
Hur beräknade du din vinst om 20.000?

Du fyller i din K4-blankett genom att fylla i försäljningspris och drar av inköpspris, och får därmed din vinst för aktien. Gör likadant för alla aktier du sålt under året. Summera ihop dessa på blanketten och för över till huvudblanketten.
Har löst det där nu!

Nu när jag sammanställde allt så såg jag att jag har gjort en vinst på 15k på fonder också
Ligger skatten på fonder på 30% eller?
Citera
2013-05-03, 12:03
Medlem
Citat:
Har löst det där nu!

Nu när jag sammanställde allt så såg jag att jag har gjort en vinst på 15k på fonder också
Ligger skatten på fonder på 30% eller?
Lite synd att du inte tänkte på detta tidigare, annars hade du sluppit räntan om du betalat in din skatt tills idag.
Citera
2013-05-18, 20:14
Medlem
RallyRallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Lite synd att du inte tänkte på detta tidigare, annars hade du sluppit räntan om du betalat in din skatt tills idag.
What? Vilken ränta?
Citera
2013-05-19, 00:37
Medlem
Citat:
What? Vilken ränta?
Du betalar ränta på restskatten, om du inte betalat in den på ditt skattekonto så att de finns där den 3:e maj. Hur hög räntan är eller hur det ser ut (om den ökar för varje månad du inte betalat in eller om det är en summa på hela året) vet jag inte, men nackhåren reste sig när jag fick höra talas om den och sköt in mina pengar ögonaböj.
Citera
2013-05-19, 12:25
Medlem
RallyRallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Du betalar ränta på restskatten, om du inte betalat in den på ditt skattekonto så att de finns där den 3:e maj. Hur hög räntan är eller hur det ser ut (om den ökar för varje månad du inte betalat in eller om det är en summa på hela året) vet jag inte, men nackhåren reste sig när jag fick höra talas om den och sköt in mina pengar ögonaböj.
Fyfan :/

Vart kan jag hitta den aktuella räntan?
Citera
2013-05-19, 16:32
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Vart kan jag hitta den aktuella räntan?

http://www.skatteverket.se/privat/sk...c80002582.html
Citera
2013-05-21, 01:38
Medlem
RallyRallys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
http://www.skatteverket.se/privat/sk...c80002582.html
Tack!
Lite svårt att förstå dock.

Borde jag inte få någon sorts påminnelse snart med eventuellt räntepåslag?
Citera
2013-05-21, 10:51
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Borde jag inte få någon sorts påminnelse snart med eventuellt räntepåslag?

Om du loggar in på ditt skattekonto på SKVs hemsida ska du väl se ev. räntekostnader, väl?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in