Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-02, 02:47
  #1
Medlem
Sitter i en liten krånglig situation, jag har en jätte viktig tentamen klockan 08.00 och kan inte SOMNA! jag la mig 00.00 men kunde ej somna tills nu, och nu vågar jag inte somna av rädsla att inte kunna vakna upp sen och missa tentan. Är det bra om jag vänder på dygnet, hålla mig pigg tills jag har skrivit tentan och sova efter? Eller vad säger ni?
Citera
2013-05-02, 03:06
  #2
Medlem
mcphers avatar
Du ska iallafall inte försöka hålla dig vaken! Ditt tänkande kommer vara helt slut och du kommer inte prestera till fullo. Been there, dock bara vanligt "viktigt" prov. Och hade inte velat veta hur det hade varit om det vart en tenta
Citera
2013-05-02, 03:19
  #3
Medlem
Lums avatar
Jag har ofta mina sömnproblem.

Bäst är nog ändå att lägga ifrån sig "ringklockan" och höj tillräckligt, när den väl ringer att du måste göra dig mödan och gå upp. Kan tillägga att jag aldrig har lidit mitt eget råd, ofta tänkt att jag borde.

Mitt råd från mina egna erfarenheter är lägger man sig sent är sannolikheten för stor att du inte vaknar vid den tidpunkten du planerat. Psyket (viljan) försvagas när man hamnat i drömmarnas land, då vill man stanna kvar och fortsätta. Däremot har jag gjort tentamen utan tillräcklig sömn och kändes inte trevligt, något stärkande som håller blodsockret i balans är väldigt viktigt.
Citera
2013-05-02, 03:21
  #4
Medlem
snuffomans avatar
Jag brukar alltid vända på dygnet inför tentor som skrivs på morgonen. Jag brukar vara alldeles för seg i huvudet när jag nyligen vaknat, dessutom så kan man plugga under natten och jag finner det lättare att komma ihåg saker om jag inte sovit däremellan. Men jag brukar iofs påbörja dygnsvändningen ett par dagar innan. Men fram med kaffet och snacks, dra igång lite sjysst musik och bläddra lite i kursboken så ska det nog gå bra =)
Citera
2013-05-02, 03:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kform
Sitter i en liten krånglig situation, jag har en jätte viktig tentamen klockan 08.00 och kan inte SOMNA! jag la mig 00.00 men kunde ej somna tills nu, och nu vågar jag inte somna av rädsla att inte kunna vakna upp sen och missa tentan. Är det bra om jag vänder på dygnet, hålla mig pigg tills jag har skrivit tentan och sova efter? Eller vad säger ni?

Bort med alla klockor. Stäng av alla ljusalstrande produkter. Andas. Slappna av.

Bara en timme gör susen. Ställ ett backupalarm. Lycka till, berätta hur det gick.
Citera
2013-05-02, 08:56
  #6
Medlem
Aimberts avatar
Har inget att göra med utbildning och studier. Vi provar i M&H.

Utbildning och studier --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
2013-05-02, 10:51
  #7
Medlem
bjornebarns avatar
Det är inte så farligt. Samtliga av mina femmor har jag sovit max tre timmar innan... Lägg dig och sov det lilla du hinner. När du väl skriver tentan kommer adrenalinkicken att de dig den energi som krävs, varpå du sedan kan gå och dö någonstans när tentan är över
Citera
2017-01-04, 01:16
  #8
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Jag brukar alltid vända på dygnet inför tentor som skrivs på morgonen. Jag brukar vara alldeles för seg i huvudet när jag nyligen vaknat, dessutom så kan man plugga under natten och jag finner det lättare att komma ihåg saker om jag inte sovit däremellan. Men jag brukar iofs påbörja dygnsvändningen ett par dagar innan. Men fram med kaffet och snacks, dra igång lite sjysst musik och bläddra lite i kursboken så ska det nog gå bra =)

Jättebump, jag vet.

Men oavsett om du svarar eller någon annan så funderar jag på samma sak. Jag har tenta nästa vecka, kl 8 på morgonen. Det är problematiskt med tanke på att jag gått och lagt mig runt 03.00 i över ett halvår. Dessutom är jag morgontrött och presterar klart bättre på kvällen. Vidare har jag ofta sömnproblem inför "stora" dagar. Vissa gånger sover jag inte alls.

Min tanke är att förskjuta dygnet så att jag dagen innan tentan går och lägger mig runt 14.00 på dagen, sover till 22:00 - för att sedan skriva tenta 10 h senare (tentan vara sedan i 5h). Som sagt, jag har inget problem att vara kreativ och skärpt precis innan läggdags - jag kommer alltså inte vara sömnig under tentas sista timmar.

Tankar, erfarenheter?
Citera
2017-01-04, 02:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jättebump, jag vet.

Men oavsett om du svarar eller någon annan så funderar jag på samma sak. Jag har tenta nästa vecka, kl 8 på morgonen. Det är problematiskt med tanke på att jag gått och lagt mig runt 03.00 i över ett halvår. Dessutom är jag morgontrött och presterar klart bättre på kvällen. Vidare har jag ofta sömnproblem inför "stora" dagar. Vissa gånger sover jag inte alls.

Min tanke är att förskjuta dygnet så att jag dagen innan tentan går och lägger mig runt 14.00 på dagen, sover till 22:00 - för att sedan skriva tenta 10 h senare (tentan vara sedan i 5h). Som sagt, jag har inget problem att vara kreativ och skärpt precis innan läggdags - jag kommer alltså inte vara sömnig under tentas sista timmar.

Tankar, erfarenheter?

Jag brukar försöka vrida tillbaka dygnet på det sättet. Problemet för mig är att efter jag då vaknat någonstans vid 20-24 så är jag jättepigg. Men sedan blir jag riktigt trött efter bara 4-6h, istället för efter 12-16h som i vanliga fall. Nu beror det förmodligen på att jag oftast sitter stilla hela dagen efter jag dygnat.

Om jag vore du så hade jag försökt vrida tillbaka dygnet redan nu, om tentan först är om en vecka. För att efter tentan gå tillbaka till samma sköna dygnsrytm.
Citera
2017-01-04, 02:58
  #10
Medlem
Strychnos avatar
Medicin och hälsa --> Drömmar, sömnproblem och sömnrelaterade fenomen
/Moderator
Citera
2017-01-04, 03:12
  #11
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av begsjp
Jag brukar försöka vrida tillbaka dygnet på det sättet. Problemet för mig är att efter jag då vaknat någonstans vid 20-24 så är jag jättepigg. Men sedan blir jag riktigt trött efter bara 4-6h, istället för efter 12-16h som i vanliga fall. Nu beror det förmodligen på att jag oftast sitter stilla hela dagen efter jag dygnat.

Om jag vore du så hade jag försökt vrida tillbaka dygnet redan nu, om tentan först är om en vecka. För att efter tentan gå tillbaka till samma sköna dygnsrytm.

Ditt tips är alltså att redan nu gå in i rytmen att somna runt 14:00?
Citera
2017-01-04, 03:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Ditt tips är alltså att redan nu gå in i rytmen att somna runt 14:00?

Haha nej, var otydlig. Menade att om jag vore du, hade jag vänt om dygnet till det klassiska 22-06 redan nu då jag känner mig som piggast på morgonen när jag har den rytmen. Sover jag till kvällen, så blir jag trött mycket snabbare, och orkar knappt göra något efter 06-07. Beror säkert på att man sitter vid datorn hela natten efter att ha vaknat, men finns ju inte så mycket annat att göra.

Detta är bara jag som sagt, kör det som känns bäst! Men personligen så presterar jag bäst när jag går å lägger mig tidigt och går upp tidigt. Så inför viktiga prov ser jag alltid till att ha en normal rytm. Lycka till på tentan!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback