Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-05-02, 00:39
  #1
Medlem
sqs avatar
I denna text menar jag UFO som flygande tefat och inte som dess egentliga definition (oidentifierat objekt)

Mitt bevis för att det inte finns UFO (flygande tefat) är att när folk ser ett UFO så vet man redan vad man vill se dvs ett flygande tefat. Om det nu skulle finnas utomjordingar och rymdskepp varför skulle deras färdmedel se ut som flygande tefat? Teknologiskt sätt skulle de ju mer sannolikt vara avlånga och formade som våra raketer eller flygplan. Dvs medias bild av UFO (flygande tefat) gör att folk som ser ufon (flygande tefat) vet redan vad de förväntas se om de vill se ett, även om det med all sannolikhet inte stämmer överens med hur ett UFO (flygande tefat) borde se ut.

Googla t.ex på UFO, då kommer ni se vad jag menar. Alla bilder innehåller "flygande tefat", medan ingen bild innehåller någon annan form. Det är lite samma princip som när folk som påstått sig vara döda och träffat deras egna gud.

Diskussion: Håller ni med mig eller har ni några motargument mot min teori?
Citera
2013-05-02, 00:44
  #2
Medlem
Verdess avatar
Menar du att de inte finns, eller att ingen har sett något än? Universum är väldigt stort och har existerat ganska många år. Har dessutom för mig att vissa har sett cigarr-formade farkoster också.
__________________
Senast redigerad av Verdes 2013-05-02 kl. 00:57.
Citera
2013-05-02, 01:04
  #3
Medlem
walklikeacats avatar
Dina "bevis" eller snarare sagt antaganden ger jag inte så mycket för. Det som människor ser visuellt synligt och uppenbart är också vad man gestaltar och förklarar i ord, precis som allt annat man ser och iakttar. Dom flesta som har sett UFO har sett just denna runda form och då är det den som är s a s övergripande, det är inte konstigare än så.
Citera
2013-05-02, 01:07
  #4
Medlem
S-cups avatar
Kunde inte se något bevis för att det inte finns, däremot hade du vaga argument för att ingen har sett något.

Varför skulle teknik som är ofantligt mycket mer avancerad än vår egen se ut som våra flygplan/raketer? Visst kan det vara så att vi redan har hittat den "ultimata" formen för flygande saker, men jag är ganska övertygad om att så inte är fallet. Dessutom så bör väl stora farkoster som enbart färdas i rymden kunna se ut lite hur som helst (de behöver inte bry sig nämnvärt om gravitation och friktion).

Jag förstår din poäng och jag håller med dig om att det troligtvis inte skådats en riktig utomjordisk farkost. Däremot så håller jag inte riktigt med din teori.
Citera
2013-05-02, 01:19
  #5
Medlem
walklikeacats avatar
Dom flesta som har sett ett UFO förväntade sig inte att se det, det fanns alltså ingen förförväntan. Det var något som skedde helt plötsligt och som lika hastigt försvann. Vid sådana tillfällen - när man ser något overkligt som absolut inte passar in - så skärps istället alla sinnen och synintrycken förstärks.
Citera
2013-05-02, 01:23
  #6
Medlem
sqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verdes
Menar du att de inte finns, eller att ingen har sett något än? Universum är väldigt stort och har existerat ganska många år. Har dessutom för mig att vissa har sett cigarr-formade farkoster också.

Att ingen kan ha sett något UFO från Jorden.

Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Dina "bevis" eller snarare sagt antaganden ger jag inte så mycket för. Det som människor ser visuellt synligt och uppenbart är också vad man gestaltar och förklarar i ord, precis som allt annat man ser och iakttar. Dom flesta som har sett UFO har sett just denna runda form och då är det den som är s a s övergripande, det är inte konstigare än så.

Ditt argument kan jag köpa om naturen har tillverkat något. T.ex så ser alla Giraffer väldigt lika ut utseendemässigt, men om vi tittar på det vi människor uppfunnit så har vi många olycka former som t.ex flygplan. Det jag menar är att vi människor är selektiva när vi ser något runt tänker vi "det där är ett ufo", men när vi inte ser något rund farkost så tänker vi det där är något vanligt föremål.

Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Kunde inte se något bevis för att det inte finns, däremot hade du vaga argument för att ingen har sett något.

Varför skulle teknik som är ofantligt mycket mer avancerad än vår egen se ut som våra flygplan/raketer? Visst kan det vara så att vi redan har hittat den "ultimata" formen för flygande saker, men jag är ganska övertygad om att så inte är fallet. Dessutom så bör väl stora farkoster som enbart färdas i rymden kunna se ut lite hur som helst (de behöver inte bry sig nämnvärt om gravitation och friktion).

Jag förstår din poäng och jag håller med dig om att det troligtvis inte skådats en riktig utomjordisk farkost. Däremot så håller jag inte riktigt med din teori.

Men om du menar att de kan se ut hur som helst, varför ser då alla likadana ut? I historiskt perspektiv har föremålen sett likadana ut som idag (gamla målningar). Om deras teknik är före oss torde de innebära att de hunnit förändra den avsevärt. Om någon människa sett ett UFO från Jorden så måste deras teknik ligga väldigt mycket mer i framkant.
Citera
2013-05-02, 01:25
  #7
Medlem
sqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Dom flesta som har sett ett UFO förväntade sig inte att se det, det fanns alltså ingen förförväntan. Det var något som skedde helt plötsligt och som lika hastigt försvann. Vid sådana tillfällen - när man ser något overkligt som absolut inte passar in - så skärps istället alla sinnen och synintrycken förstärks.

Det kan förklaras av selektivt minne. Det jag menar är att vi människor är selektiva när vi ser något runt tänker vi "det där är ett ufo", men när vi inte ser något rund farkost så tänker vi det där är något vanligt föremål. Hade dessa personerna som sett ett runt föremål sett ett avlångt föremål hade de aldrig sagt att de såg ett UFO.
Citera
2013-05-02, 01:31
  #8
Medlem
snuskgubbes avatar
De behöver ju inte vara ett flygande tefat, de kanske ser ut som något vi ser varje dag och att de besöker oss varje torsdag men ingen har märkt något
Citera
2013-05-02, 01:48
  #9
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sq
Det kan förklaras av selektivt minne. Det jag menar är att vi människor är selektiva när vi ser något runt tänker vi "det där är ett ufo", men när vi inte ser något rund farkost så tänker vi det där är något vanligt föremål. Hade dessa personerna som sett ett runt föremål sett ett avlångt föremål hade de aldrig sagt att de såg ett UFO.
Det håller jag inte med om. Detta handlar - för dom flesta som säger sig ha sett ett UFO - inte bara om ett visst föremåls rundhet utan även om detaljer i utformningen dvs en 3-dimensionell gestaltning.

Hade de som nu sett en rundad form istället sett ett tubformat objekt röra sig på samma sätt på himlen så hade man tolkat det som overkligt och "utomjordiskt". För mig handlar det om kognition och perception, att en seende person tar in ett sinnesintryck och minns detta. Till saken får man även säga att dom flesta sådana sinnesintryck har varit ögonblicksbilder på något oidentifierbart som sedan mycket hastigt har försvunnit i periferin.
Citera
2013-05-02, 01:49
  #10
Medlem
Manboiiis avatar
Ännu ett snille som tror sig känna till om UFO
Du vet inte ett skit om det, inte jag heller, så jag gör inga antagen på hur dom lever, hur deras farkoster ser ut...

Deras farkost kan lika gärna likna en stor penis..
Citera
2013-05-02, 02:01
  #11
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Ännu ett snille som tror sig känna till om UFO
Du vet inte ett skit om det, inte jag heller, så jag gör inga antagen på hur dom lever, hur deras farkoster ser ut...

Deras farkost kan lika gärna likna en stor penis..
Var det mig du menade? Jag kan uttrycka mig utifrån händelser som jag själv har varit med om och "hur deras farkoster ser ut". Därför vet jag och då kan jag också gå in i polemik vad gäller verklighetsuppfattning och hur man tolkar sina sinnesintryck.
Citera
2013-05-02, 02:07
  #12
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Var det mig du menade? Jag kan uttrycka mig utifrån händelser som jag själv har varit med om och "hur deras farkoster ser ut". Därför vet jag och då kan jag också gå in i polemik vad gäller verklighetsuppfattning och hur man tolkar sina sinnesintryck.

Nä jag skrev till TS, men vad menar du egentligen med denna post? Att du har sett ett UFO och vet hur dom ser ut?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback