• 1
  • 2
2013-05-01, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Låter som du har ett bättre alternativ? Hur drar du ditt strå till stacken?
Nej dessvärre inte. Jag tror mig enbart kunna se att ekonomiska bidrag inte kan lindra de problem ekonomin skapar.

Vad skulle kunna ta dess plats? Jag har inte en susning.
Citera
2013-05-02, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Dito, men jag anser å andra sidan att stjälporganisationer är av ondo. Hur kan man tro att pengar kan avhjälpa de problem pengar skapar? Det är en absurd tanke.

På vilket sätt menar du att pengar skapar problem? Jag ser det som att användningen av valuta effektiviserar mellanmänskligt samarbete. Det är även svårare att bli lurad på handel om alla har en någorlunda uppfattning om det givna värdet på en landsövergripande (i viss mån global) penning. Byter du rakt av måste du själv både värdesätta bytesvaran samt kunna erbjuda specifikt vad den andre önskar.

Däremot är det en stor del av världens befolkning som har ett osunt synsätt på materiella tillgångar och resurser. För att ens komma på tanken att överutnyttja jordens tillgångar på det vis som sker idag, eller att skapa sysselsättningar som inte ger något av egentligt värde, samt transportera föremål onödigt långa sträckor, är företeelser som är alltför vanligt på grund av bilden av att pengar i sig självt har ett värde och kan rädda en person eller ett samhälle ur vad som helst. Vilket självklart inte fungerar. Tjänster, hantverk, teknik, mat etcetera är det värdefulla, pengar i sig är inget mål, då dess värde försvinner om vi inte ser vad som faktiskt är av nytta för mänskligheten, miljön, djurriket och allt annat i den riktiga världen.

Skrivet på mobil, hoppas det ändå blev ett förståeligt inlägg.
Senast redigerad av Frigjord 2013-05-02 kl. 05:55.
Citera
2013-05-02, 09:19
Medlem
sannkunskaps avatar
Som Neale Donald Walsch skrev, -Det finns bara det som inte fungerar och det som fungerar.
Citera
2013-05-02, 10:29
Citat:
Ursprungligen postat av oddman84
Nej dessvärre inte. Jag tror mig enbart kunna se att ekonomiska bidrag inte kan lindra de problem ekonomin skapar.

Vad skulle kunna ta dess plats? Jag har inte en susning.

Ok, men tills du presenterar varför ekonomiska bidrag är sämre än att inget alls så tänker jag fortsätta tro på att ekonomiska bidrag hjälper.
Citera
2013-05-02, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
På vilket sätt menar du att pengar skapar problem? Jag ser det som att användningen av valuta effektiviserar mellanmänskligt samarbete. Det är även svårare att bli lurad på handel om alla har en någorlunda uppfattning om det givna värdet på en landsövergripande (i viss mån global) penning. Byter du rakt av måste du själv både värdesätta bytesvaran samt kunna erbjuda specifikt vad den andre önskar.

Däremot är det en stor del av världens befolkning som har ett osunt synsätt på materiella tillgångar och resurser. För att ens komma på tanken att överutnyttja jordens tillgångar på det vis som sker idag, eller att skapa sysselsättningar som inte ger något av egentligt värde, samt transportera föremål onödigt långa sträckor, är företeelser som är alltför vanligt på grund av bilden av att pengar i sig självt har ett värde och kan rädda en person eller ett samhälle ur vad som helst. Vilket självklart inte fungerar. Tjänster, hantverk, teknik, mat etcetera är det värdefulla, pengar i sig är inget mål, då dess värde försvinner om vi inte ser vad som faktiskt är av nytta för mänskligheten, miljön, djurriket och allt annat i den riktiga världen.

Skrivet på mobil, hoppas det ändå blev ett förståeligt inlägg.
Det fetmarkerade är problemet - du uttryckte det på ett mycket bra sätt. Och du nog rätt i att pengar i sig inte måste leda till olycka, det går nog att ha ett ansvarsfullt förhållande till en ekonomi.

Det jag egentligen ville ha sagt med mitt "fylleutspel" mot hjälporganisationer igår var egentligen att påpeka det problematiska med att använda ett problemskapande medel (det vill säga pegnar) för att avhjälpa de problem som följer i detta medels kölvatten (de problem som pengar, eller egentligen vi själva, skapar). Det är lite som att bekämpa eld med eld.
Citera
2013-05-02, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Ok, men tills du presenterar varför ekonomiska bidrag är sämre än att inget alls så tänker jag fortsätta tro på att ekonomiska bidrag hjälper.
Det är just detta att man "göder" det system som skapar problemen (tror jag). Kanske bör jag förtydliga att jag självklart inser att människan (som ju är de monetära systemens skapare) givetvis själv är ytterst ansvarigt.
Citera
2013-05-02, 15:26
Säg att du är en kille och så ser du en snygg och välbärgad kvinna: säger din instinkt att du skall våldta kvinnan och sedan råna henne? Följer du din instinkt?

Nej, tänkte väl det. Och därifrån kommer konceptet/känslan av rätt och fel. Vet man inte detta är man en = IDIOT.
Citera
2013-05-02, 22:11
Medlem
Jag anser att min världsuppfattning och syn på rätt och fel är så påverkad av det samhälle jag lever i att det är skrämmande. Ett enstaka exempel från verkligheten på sak som andra samhällen anser vara rätt men vi fel är ju tex hedersmord, Det finns ingen "normal" svensk som tycker att detta är okej men även om jag sitter en hel dag och försöker övertala någon som tror på detta ,kommer jag förmodligen inte lyckas eftersom personen är så fast i sin världsbild (och påverkad av vad deras omgivning tycker.) Ett fåtal exempel från vår historia på hur synen på rätt och fel har förändrats är ju tex synen på homosexuella, kvinnor, slavar,osv Inte att förglömma hur fel vi nu ser på Hitlers enorma påverkan men ändå lyckades han på sin tid osv
Ja det finns hur många konstiga "påhitt" från olika samhällen som helst, att om man tänker på det är det konstigt hur vi alla kan gå med på så lustiga saker samtidigt som det är underligt att EXAKT samma sak sedan kan bli så helt vidrig och förkastligt att INGEN normal funtad anser den vara okej . Var har vi vår kritiska förmåga och självständiga tänkande egentligen? Hur kan en hel nation gå med på vilka tokigheter som helst?. Vilken galenskap i dagens samhälle blundar vi för?

Vi äger inte helt förmågan att känna av hur saker påverkar andra. Det är något vi måste lära oss. Problemet är att vi aldrig helt kommer lära oss det. Som du säger TS påverkas och färgas vi också enormt av vår bakgrund och våra egna upplevelser i livet. Erfarenheter från barndomen har förmågan att påverka oss senare i livet.

En aspekt på rätt och fel, gott och ont som jag märkt är att när vi är arga, ilskna har vi en förmåga att bli elaka. Ser vi något som fel, dålig, ont kan vi mycket lätt bli elaka tillbaka utan att tänka på det. Ofta agerarar vi fel när vi ser något som är fel. Vi får en oförstående attityd som kan ge mer skada än det vi var arga på från början.

I många fall kan samma sak vara både vara rätt och fel, gott och ont beroende på ur vilken synvinkel vi ser det. Tillexempel är världen så komplex att personer som har problem i samhället blir en börda arbetslösa, invandrare, hemlösa deprimerade mm. dels för samhället i stort men också för den närmsta omgivningen. Hur mycket ska man låta andras problem dra ner en själv och hur mycket ska man strunta i de nödställdas behov? I många fall kan det ju också vara väldigt förståligt att människor agerar fel men det kan ändå vara fel. Sen har vi alla de här grejerna vi vet som är fel men vi blundar för som ni redan varit inne mycket på tex svält.

Det viktigaste är nog åtminstone att vara så kritisk man kan till precis allt i samhället och fråga sig själv om det måste vara på ett visst sätt. Framförallt alltid tänka på om ens handlingar kan påverka någon annan människa negativt. Att rätt och fel är en komplex fråga är inga tvivel om. Vi kommer aldrig nå sanningen Ofta påstås att rätt och fel inte ens existerar men trots det är hela vårt liv uppbyggt efter våra föreställningar om rätt och fel.
Citera
2013-05-02, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Horus.
Som rubriken lyder.

Jag känner att jag inte riktigt kan bilda mig en åsikt. Alla våra värderingar speglas av våra tidigare erfarenheter och därför blir våra åsikter ofta subjektiva om inte alltid?

Finns det en universell sanning? varför ska man ha en åsikt om den ändå inte stämmer överens med verkligheten?
Börja med att rensa ut de känslor du inte vill stödja ...det gör du med hjälp av förnuftet. När det sen gäller en åsikt låter du dina godkända känslor vägleda förnuftet till vad som är just DIN åsikt! Strunta sen i om andra tycker nåt annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in