• 2
  • 3
2018-03-06, 09:40
Medlem
Om man får aktivitetsersättning/sjukersättning. Då kan man väl bo utomlands? Liksom på socialbidrag får man för lite, och sedan hyran betald, men på aktivitetsersättning får man hela summan, och får spendera det på vad man vill, och då kan man ha en lägenhet utomlands?

Liksom man får ju resa när man lever på bidrag, hur vet då staten att man inte bor utomlands? Folk säger att man bara skriver på ett papper 1gång om året (till en början, och sedan mer sällan).
Citera
2018-03-06, 12:39
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Liksom man får ju resa när man lever på bidrag, hur vet då staten att man inte bor utomlands? Folk säger att man bara skriver på ett papper 1gång om året (till en början, och sedan mer sällan).
Om du ska skriva dig i ett annat land så att posten kommer dit kan du inte få pengar från Sverige men är det inom EU så kan du vara där som turist i 3 mån.
Hur lång sjukskrivning har du? Du behöver väl gå till läkaren ibland och förlänga.
Har du eget boende i Sverige?
Citera
2018-03-06, 12:50
Medlem
InflatableBoppos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Om man får aktivitetsersättning/sjukersättning. Då kan man väl bo utomlands? Liksom på socialbidrag får man för lite, och sedan hyran betald, men på aktivitetsersättning får man hela summan, och får spendera det på vad man vill, och då kan man ha en lägenhet utomlands?

Citat:
Ursprungligen postat av forsakringskassan.se
Ja, den delen som är inkomstrelaterat betalas ut till dig oavsett vilket land du bor i. Garantiersättning kan du däremot bara ta med dig till länder inom EU/EES, Schweiz och Kanada. Vänd dig till Försäkringskassan för mer information om när du har rätt att ta med din garantiersättning till ett annat land.

Om du flyttar utomlands permanent så ska du anmäla det till Försäkringskassan. Det är viktigt att du talar om vilken adress, bank och kontonummer du vill att sjukersättningen ska skickas till. En gång om året får du ett levnadsintyg skickat till dig som du ska fylla i och skicka in till Försäkringskassan.

Om du bor i Danmark, Finland, Norge eller Tyskland behöver du inte skicka in något levnadsintyg. Uppgifterna om dig hämtas i stället genom datautbyte mellan Sverige och ditt bosättningsland.

https://www.forsakringskassan.se/!ut...bQr_5AHnhtEE!/

https://mittportugal.se/har-du-sjuke...-till-portugal

För bäst och säkrast svar mejla försäkringskassan Jag kan ha helt fel men jag tror inte att du får ta med dig bostadsbidrag om du har det.
Senast redigerad av InflatableBoppo 2018-03-06 kl. 12:53.
Citera
2018-03-06, 12:56
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
NEJ, ni talar om aktivitetsstöd som ges till arbetslösa, TS talar om aktivitetsersättning som ges till långtidssjukskrivna under 29 år. Två helt olika saker. Det senare är betydligt förmånligare, speciellt som alla långtidssjukskrivna har rätt till bostadsbidrag, medan det inte finns ett bostadsbidrag som riktas mot arbetslösa.

http://www.forsakringskassan.se/priv...tetsersattning

Är du 21-23 år så borde du få 95675:- per före skatt Lägg därtill bostadsbidrag som skall täcka upp till en viss miniminivå när bostadskostnaden är betald. Förhoppningsvis kan du då helt slippa soc. och den förnedring det innebär.

http://www.forsakringskassan.se/priv...vZ0FBIS9nQSEh/
Helt sjukt om det stämmer. Jag är långtidssjukskriven nu men har arbetat sen jag gick ut gymnasiet (10 år sen) fram tills förra året och får mindre pengar än det där i sjukersättning. Har som tur är lite andra inkomster också.

All lycka till TS dock.
Citera
2018-03-06, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Om du ska skriva dig i ett annat land så att posten kommer dit kan du inte få pengar från Sverige men är det inom EU så kan du vara där som turist i 3 mån.
Hur lång sjukskrivning har du? Du behöver väl gå till läkaren ibland och förlänga.
Har du eget boende i Sverige?

Jag får det inte ännu(kanske aldrig), men undrar bara om man kan. Själv har jag boende, men man kan skriva in sig hos någon annan, och får pengarna skickade till en svenskt bankkonto, sedan kan man göra vad man vill med pengarna.

I mitt fall fick jag inte pengar från dom, då jag inte har försökt jobba eller något sånt(fast jag har det), men nu har jag gjort någon slags praktik(utredning för att se mitt arbetskapacitet), och jag tror dom kommer säga att jag inte är tillräckligt bra. Det min psykolog sa att dom ger bara aktivitetsersättning som en sista grej. Först ska man försöka jobba eller klara sig själv.

Vet inte om jag kommer få det eller inte ännu.
Citera
2020-06-05, 13:33
Medlem
Försäkringskassan manar folk med större lägenheter att trängas mer

Min far arbetade flitigt så att han fick ett kontrakt på en 3-rummare från 2004 från staten. När han dog och jag fick Aktivitetsersättning så fick jag under ett antal år ett bostadstillägg på cirka 700 kr för denna lägenheten och sen efter typ 2 år fick jag typ 1200 kr. Det intressanta att dela med sig av är att Försäkringskassan har en politik som går ut på att om man har Aktivitetsersättning så får man inte fullt bostadstillägg om man anses ha för "fin" lägenhet (de sa något om att den är för stor för mig per telefon om jag minns rätt). Så bara för att jag ärvde en större lägenhet så ska jag liksom straffas och inte få ett normalt bostadstillägg som de med lägenheter med en hyra runt 6500 kr får. Alltså: Pengarna betalas inte ut lika utan det finns en ganska ordentligt dold politik som försöker mana folk att skaffa sig mindre bostäder om man sitter på Aktivitetsersättning. Faktiskt så fungerade det i mitt fall, jag bytte till en mindre lägenhet hos staten med just en hyra på ungefär 6500 kr och får ett normalt bostadstillägg nu.

Så nu har jag avslöjat hur Försäkringskassan manar folk med större lägenheter och Aktivitetsersättning att trängas mer i mindre lägenheter, genom att hålla inne bostadstilläggs-pengarna, med resultat.

Detta är en slags politik där man vill förstöra arvet av personers förfäders arbete typ i Sverige, genom att skapa en situation att man ska ha liten lägenhet om man sitter på Aktivitetsersättning. Liksom någon slags Jante-lag. För om bostadstillägget vore högre skulle jag väl kunna bo kvar i 3:an tänker jag med tanke på ekonomi.

Så det kan ni tänka på som t.ex. har Aktivitetsersättning.
Citera
2020-06-06, 20:45
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowk102
Min far arbetade flitigt så att han fick ett kontrakt på en 3-rummare från 2004 från staten. När han dog och jag fick Aktivitetsersättning så fick jag under ett antal år ett bostadstillägg på cirka 700 kr för denna lägenheten och sen efter typ 2 år fick jag typ 1200 kr. Det intressanta att dela med sig av är att Försäkringskassan har en politik som går ut på att om man har Aktivitetsersättning så får man inte fullt bostadstillägg om man anses ha för "fin" lägenhet (de sa något om att den är för stor för mig per telefon om jag minns rätt). Så bara för att jag ärvde en större lägenhet så ska jag liksom straffas och inte få ett normalt bostadstillägg som de med lägenheter med en hyra runt 6500 kr får. Alltså: Pengarna betalas inte ut lika utan det finns en ganska ordentligt dold politik som försöker mana folk att skaffa sig mindre bostäder om man sitter på Aktivitetsersättning. Faktiskt så fungerade det i mitt fall, jag bytte till en mindre lägenhet hos staten med just en hyra på ungefär 6500 kr och får ett normalt bostadstillägg nu.

Så nu har jag avslöjat hur Försäkringskassan manar folk med större lägenheter och Aktivitetsersättning att trängas mer i mindre lägenheter, genom att hålla inne bostadstilläggs-pengarna, med resultat.

Detta är en slags politik där man vill förstöra arvet av personers förfäders arbete typ i Sverige, genom att skapa en situation att man ska ha liten lägenhet om man sitter på Aktivitetsersättning. Liksom någon slags Jante-lag. För om bostadstillägget vore högre skulle jag väl kunna bo kvar i 3:an tänker jag med tanke på ekonomi.

Så det kan ni tänka på som t.ex. har Aktivitetsersättning.
Jag är en kämpe mot den korrupta staten och dess sågspånshuvudhantlangare. Men i detta fallet håller jag med Försäkringskassan. Bor själv med bostadsbidrag i en 3-rummare är orimligt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in