Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-05-29, 18:41
Medlem
alrunans avatar
Tänkte höra om det är nån som har nåt bra tips på vad jag kan göra med fikon.

Färska som torkade.

Jag har ofta torkade fikon hemma. Gott att äta som dem är tycker jag. Men skulle vilja använda dem i nåt sammanhang. Sallad kanske?
Citera
2005-05-29, 18:42
Medlem
onits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alrunan
Tänkte höra om det är nån som har nåt bra tips på vad jag kan göra med fikon.

Färska som torkade.

Jag har ofta torkade fikon hemma. Gott att äta som dem är tycker jag. Men skulle vilja använda dem i nåt sammanhang. Sallad kanske?

Fruktsallad?
Kakor
Bröd
Gröt
..
Citera
2005-05-29, 18:44
Medlem
alrunans avatar
Ja fruktsallad kanske.

Hade inte tänkt i bakverk av diverse slag utan mer i mat eller tilltuggsväg.
Citera
2005-05-29, 18:45
Medlem
Hispers avatar
Inför en jul för några år sedan så kokade jag en sockerlag med socker, rödvin, typiska julkryddor som jag sedan lade ned torkade fikon i. Detta fick sedan stå i kylskåp ca 1 v, äter med glass. Men går nog att äta så här års också
Citera
2005-05-29, 18:47
Medlem
apanola IIs avatar
Fikon...testa att fylla dom med lite chevre och linda bacon runt det hela, stick en tandpetare i det hela för att hålla ihop det, baka i ungn tills baconet ser ok ut, ta ut och ät...tror att komobantionen av den lite söta fikonet, salta baconet med röksmak och Chevreostens speciella karaktär lämpar sig väl.
egentligen är receptet avsett för färsk dadel med kärna, men jag tror att det kommer att funka med ditt fikon
Citera
2005-05-29, 18:50
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Inför en jul för några år sedan så kokade jag en sockerlag med socker, rödvin, typiska julkryddor som jag sedan lade ned torkade fikon i. Detta fick sedan stå i kylskåp ca 1 v, äter med glass. Men går nog att äta så här års också

Här kommer en tag-on, tro på sockerlag och sprit, skulle testa rom eller konjak också, en klick lättvispad grädde till det hela och ett glas portvin till.
Citera
2005-05-29, 19:54
Medlem
Greve O2s avatar
färska fikon passar utmärkt till kallskuret, med en tydlig sälta, gärna prosciutto (hur nu det stavas) serano skinka osv..
Citera
2005-05-29, 21:26
Medlem
Villons avatar
Ååh, färska fikon är det evigheter sedan man inmundigade. Torkade är lite överskattade som de är, men de går bra att hälla sprit på.
Citera
2005-05-29, 22:21
Medlem
alrunans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Ååh, färska fikon är det evigheter sedan man inmundigade. Torkade är lite överskattade som de är, men de går bra att hälla sprit på.

Kan du inte utveckla det?
Citera
2005-05-29, 22:35
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Pratar vi smakupplevelser och fikon så kommer färska fikon direkt från trädet på första plats, fantastiskt gott. Ätes bara rakt av eller tex med skinka, gorgonzola.

Andra plats - De färska fikon man kan köpa i affär i Sverige. Goda och ätes med fördel som ovan.

Tredje plats - Torkade "runda" fikon säljes ofta i lösvikt. Jag brukar äta dem som de är eller inkokta enligt ovan. Kan nog med fördel tillredas som föreslagits tidigare i tråden men jag har aldrig provat.

35 -plats - De där torkade pressade fikonen som säljs i form av rätblock, oftast till jul. Passar bakverk, bröd, del i müsli, inkokta etc. Knappt ätbara som de är tycker jag.
Citera
2005-05-30, 00:32
Medlem
Villons avatar
Citat:
Tja, konjak eller nåt. Per definition så gynnas ju torra saker av att blötas upp en smula, och sprit är ju gott, så... Ät med glass eller så.
Citera
2015-02-26, 16:38
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
Pratar vi smakupplevelser och fikon så kommer färska fikon direkt från trädet på första plats, fantastiskt gott. Ätes bara rakt av eller tex med skinka, gorgonzola.

Köpte två stycken färska fikon på Konsum idag. Kan man äta dom med skalet på alltså?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in