• 1
  • 2
2013-04-29, 07:20
Bannlyst
Långsiktig US Dollar Analys

Mellan 1987 -1995 byggde USD en större botten formation med hög volla. (8år) efter 1995 så blev de rejälfart på USD och låg i stark uppåtstigande trend ända fram till 2002 (7år) (topp)

Bottenformationen som då härjade är svindlande lik den formation vi har i dag. Som sträcker sig mellan 2004-2011 (7år) Och om vi ny står inför ett ny långsiktig bullvåg upp i 7 år så bör toppen sammanfalla omkring 2017.

Att exponera sin porfölj mot Dollarn kan bli en bra affär på sikt.

För att se grafen uppförstorad https://www.tradingview.com/v/Txr7UAsK/

Där kan ni också skaffa er ett gratis konto och lägga till mig som följare om ni vill ha fler analyser direkt av mig.

Er läxa till nästa gång blir att tänka noga igenom vilket effekt de kan tänkas ha på världsekonomin.
Citera
2013-04-29, 08:26
Medlem
DVDGs avatar
Ok, så du menar, köp dollar idag och se det växa och sälj innan 2017? Allt för att det ser likt ut från förra gången, typ tjugo år tidigare.

En seriös fråga. Köper du det själv? Är det verkligen rimligt… man kan tycka att det borde finnas fler faktorer som krig, råvaror etc som är mer påverkande än en jävla kurva. Läxa till nästa gång, börja kritisera andra människors tänkande och försök tänka lite mer själv.

Följ mig på flashback om ni vill ha fler läxor och tips
Citera
2013-04-29, 08:36
Medlem
oyvindss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lecic
Att exponera sin porfölj mot Dollarn kan bli en bra affär på sikt.

lol

Ja, toapapperet USD är en bra investering, särskilt nu som vi inte har haft M3-tal ifrån FED på många år.

Här är en graf alla som ser den här tråden och inte omedelbart förstår att op inte är särskilt smart bör kolla: http://pricedingold.com/charts/USD-1997.pdf

Å investera i USD på lång sikt är ungefär like intelligent som å bränna pengar för å få varme.

Jag vet jag använder stärka ord här, men look at the f**king facts: Värdet av USD metat i gold har sjunkit så mycket att om du investerade 100 SEK för tio år siden ville du idag haft 25% av köpkraft du ville haft öm du hade investerad i guld. Nu, hör på op om du vill ha 1/4 av din investering om tio år, köp guld om du vill ha like mycket/mer köpkraft om tio år.

Å sitta SEK är inte särskilt mycket bättre, btw. Officiell politik i Sverige, som alla kan kolla på Sveriges Riksbank sin hemsida, är å halvera köpkraften av det svenska toapapperet SEK varje 35 år. Putt 100 SEK i en madrass i 35 år och du har köpkraft for 50 SEK, och det är baserat på officiella propaganda tal. I verkligheten faller SEK mycket snabbare i värde än det.

Jag har läst mycket rart här på flashback, men det här är det dummaste jag har läst hittils.
Senast redigerad av oyvinds 2013-04-29 kl. 08:39.
Citera
2013-04-29, 09:50
Bannlyst
jag är teknisk analytiker och har analyserat börsen sedan slutet av 90 talet,,, Om jag har rätt får tiden utvisa,,, men vill gärna att ni lämnar in eran läxa innan år 2013 är slut,,,
Citera
2013-04-29, 11:51
Medlem
Phillemans avatar
Aha du är tillbaka

OnT: Det känns inte helt osannolikt, får vi en krasch blir dollarn en safe haven
Citera
2013-04-29, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Aha du är tillbaka

OnT: Det känns inte helt osannolikt, får vi en krasch blir dollarn en safe haven

inte om fallande förtroende för dollarn och USAs penningpolitik är orsaken till kraschen. jag skulle passa mig väldigt noga för dollarn på någon längre sikt än under 2013. dippar guldet en gång till i år och dollarn stiger så skulle jag bums göra mig av med dollarn då, för sen tror jag det går helt åt andra hållet rätt snabbt
Citera
2013-04-29, 13:08
Medlem
Att ingen tror på en uppgång är grunden till ett rally.
*Kan vara
Citera
2013-04-30, 07:40
Bannlyst
bra sagt !
Citera
2013-05-05, 09:57
Medlem
knut_1s avatar
Tror faktiskt du kan ha rätt i detta. Inte osannolikt att vår svenska krona parallellt med detta kommer gå ned. Växla över till penningmarknadsfonder och utdelningsaktier i US kan nog vara vinnande koncept på några års sikt. Ingen som missat sossarnas testballonger att vi *bör* öka statsskulden väl? etc
Citera
2013-05-07, 20:03
Bannlyst
jag är övertygad om att Fed:s agresiva obligations agerande månad ut och månad in med en budget på 550 mijarder i månaden kommer påverka valutan framöver,, när de är tvungna att sluta,,,

håller med ditt resonemang
Citera
2013-05-08, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyvinds
lol

Ja, toapapperet USD är en bra investering, särskilt nu som vi inte har haft M3-tal ifrån FED på många år.

Här är en graf alla som ser den här tråden och inte omedelbart förstår att op inte är särskilt smart bör kolla: http://pricedingold.com/charts/USD-1997.pdf

Å investera i USD på lång sikt är ungefär like intelligent som å bränna pengar för å få varme.

Jag vet jag använder stärka ord här, men look at the f**king facts: Värdet av USD metat i gold har sjunkit så mycket att om du investerade 100 SEK för tio år siden ville du idag haft 25% av köpkraft du ville haft öm du hade investerad i guld. Nu, hör på op om du vill ha 1/4 av din investering om tio år, köp guld om du vill ha like mycket/mer köpkraft om tio år.

Å sitta SEK är inte särskilt mycket bättre, btw. Officiell politik i Sverige, som alla kan kolla på Sveriges Riksbank sin hemsida, är å halvera köpkraften av det svenska toapapperet SEK varje 35 år. Putt 100 SEK i en madrass i 35 år och du har köpkraft for 50 SEK, och det är baserat på officiella propaganda tal. I verkligheten faller SEK mycket snabbare i värde än det.

Jag har läst mycket rart här på flashback, men det här är det dummaste jag har läst hittils.

Lugna dig lite med smiley:na bara för att du läst några bloggar om gulds föträfflighet komponerad av någon gubbe i en källare fylld med konserver och foliehatten på huvudet.

Det du beskriver är helt enkelt inflation, ja guld är ett inflationsskydd, men så är även mycket annat. Det är givet att 1 enhet av en valuta, som inte är inflationsskyddad, inte har samma köpkraft 10 år senare som 1 enhet av något som stiger i värde med inflationen. Du basunerar ut det som världens nyhet, men det är egentligen något varenda kotte känner till.

Om det är inflation du är rädd för, kan du kan t.ex. köpa inflationsskyddade statsobligationer utgivna av pappa staten i Sverige, eller fasta tillgångar som hus osv brukar också ha ett bra inflationsskydd. Problemet är att vissa tillgångar ändå är volatila, även om du över tid har funktionen av ett inflationsskydd. Just nu har guld (och bostäder i Sverige) en fantastisk uppgång bakom sig, visst dessa kommer sett över lååång tid fortfarande skydda dig mot inflation, men sett på kanske 10 års sikt kan det vara en värdelös investering, eftersom de för tillfället är hypade investeringar som gått upp för mycket.

För att återgå till topic tror jag också att när Helikopter-Ben slutar med operation twist, så kommer dollarn påbörja en resa att stärkas markant, men det kanske fortfarande är 2 år bort i tiden.
Citera
2013-05-09, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Om det är inflation du är rädd för, kan du kan t.ex. köpa inflationsskyddade statsobligationer utgivna av pappa staten i Sverige.

Rimligtvis staten som skapar inflationen, och allt av värde lär nog beslagtas om vi når hyperinflationen.

OT: Nej jag vet inte vilken jävla drömvärld ni lever, syftar ni verkligen till att QE kommer i det långa loppet stärka valutan, är det de ni försöker säga? Och när de väll "unwindar" så kommer den således falla? Ja givet, men den kommer falla mer på vägen dit, så jag ser inte hur fan ni ska göra pengar på det. 5-10 år bort ändå säkert, det här är nä..fan orkar inte, lägg ner. Dumheter.

EU/USA/Japan försöker EFFEKTIVT att sänka sina valutor, ingen chans i helvetet att det blir något rally i dollarn.

Vet ni ens vad de gör med QE? Är du medveten om relationen mellan räntan och statspapper? Nej, lägg pengarna där du, men det här var fan det konstigaste jag läst på länge. Guld hade en korrigering nu, ni kan lika gärna köpa det istället.

Sedan kan du inte på fullaste allvar sitta och försöka hitta någon parallell från 80-talet tills nu. Nästa krasch kommer oundvikligt ligga i suveräna staters statsskulder, vilket indirekt är kopplade till valutan, statspapper, osv.

http://www.youtube.com/watch?v=_ZbhcGs0Fio Se från 13 mins, eller hela, får ni lite insikt till hur hela QE spelar ut sig.

Rally i dollarn, kommer skratta mig själv till sömns idag, bästa på länge.
Senast redigerad av Corinus 2013-05-09 kl. 01:42.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in