Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-04-24, 23:22
  #1
Medlem
Lite småkomiskt på nåt vis...

Citat:
The MacBook Pro is the most expensive PC among the top 3, but if you’re looking for top reliability - the data is clear. MacBook Pro is the best Windows PC on the market.

A main factor in this machine’s metrics is the fact that every Windows installation on it is clean. With PC manufacturers loading so much crapware on new laptops, this is a bit of an unfair competition. But on the other hand, PC makers should look at this data and aspire to ship PCs that perform just as well as a cleanly installed MacBook Pro. One could argue that we should not compare a cleanly installed MacBook Pro with an OEM-imaged PC from Acer or Dell. There’s sense behind this claim, and one of our next reports will include a separate comparison of only cleanly-installed machines. But – for this first report we simply compared the real PCs in the field, some with original images and some reinstalled by their users. We believe it’s more representative of reality.

https://www.soluto.com/reports
Citera
2013-04-24, 23:27
  #2
Medlem
Kaustis avatar
Kan man beställa Macs med Windows förinstallerat på tillsammans med OS X (eller vad dom kallar eländet idag)?
Citera
2013-04-25, 00:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Kan man beställa Macs med Windows förinstallerat på tillsammans med OS X (eller vad dom kallar eländet idag)?

Det tvivlar jag på.
Citera
2013-04-25, 03:20
  #4
Medlem
Citat:
One could argue that we should not compare a cleanly installed MacBook Pro with an OEM-imaged PC from Acer or Dell. There’s sense behind this claim, and one of our next reports will include a separate comparison of only cleanly-installed machines.

Din poäng är..?
Citera
2013-04-25, 07:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iGenocide
Din poäng är..?

Att det var lite småkomiskt på nåt vis, tyckte jag skrev det i första inlägget....


Sen kanske du (lägligt...?) "missade" att ta med de sista två meningarna i mitt citat....?

Citat:
But – for this first report we simply compared the real PCs in the field, some with original images and some reinstalled by their users. We believe it’s more representative of reality
Citera
2013-04-25, 08:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RickRosss
Fuck Mac dyrt överpriserat skit.

Det beror lite på hur man ser på saken. Billiga är de ju inte direkt, men överprisat...?

Jag har ofta när folk vräker ur sig påståenden som du nu gjorde, om de kan ge ett exempel på en annan dator som matchar eller är bättre än en Mac i allt, och ändå är mycket mycket billigare. Oftast brukar folk få lite svårt med det. Eller i alla fall att bevisa att det finns dubbelt så bra Windows-datorer för halva priset, ja som många brukar påstå så fort Mac kommer på tal.
Citera
2013-04-25, 09:58
  #7
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har ofta när folk vräker ur sig påståenden som du nu gjorde, om de kan ge ett exempel på en annan dator som matchar eller är bättre än en Mac i allt, och ändå är mycket mycket billigare.
Valfri PC som är hårdvarumässigt likvärdig med valfri Linuxdist.
Done and done.
Citera
2013-04-25, 16:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gh0sted
Valfri PC som är hårdvarumässigt likvärdig med valfri Linuxdist.
Done and done.


Gäller det jämt, oavsett vilken Mac det gäller?

Låt säga att jag vill köra bärbart, vilken annan dator kan då vara bättre eller matcha t ex en MacBook Pro på alla väsentliga punkter och ändå vara tunnare, lättare, ha lika bra hårdvara skärm och allt annat och samtidigt vara klart billigare (ja det klassiska påståendet brukar ju vara "dubbelt så bra för halva priset...") Har du några förslag på bärbar Windows-maskin som klarar det?

Om vi sen går till allt-i-ett-dator, typ iMac, vilka Windows-datorer är lika bra eller bättre på alla punkter enligt samtidigt som de är mycket billigare? Några förslag?

Mac Mini, samma sak där?

Helt klart finns det många bra Windows-maskiner, men ofta så brukar folk glömma bort vissa saker i dessa jämförelser, saker som de kanske inte tycker är viktiga eller värda nåt, men andra kanske värdesätter sådant och tycker det är viktigt. Alla vill kanske inte ha en dator som man köpt i delar från Dustin med allt vad det kan innebära i för och nackdelar.
Citera
2013-04-25, 17:12
  #9
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Helt klart finns det många bra Windows-maskiner, men ofta så brukar folk glömma bort vissa saker i dessa jämförelser, saker som de kanske inte tycker är viktiga eller värda nåt, men andra kanske värdesätter sådant och tycker det är viktigt. Alla vill kanske inte ha en dator som man köpt i delar från Dustin med allt vad det kan innebära i för och nackdelar.
Jag väljer att citera detta då det styrker mitt tidigare inlägg, och göra dig uppmärksam på att jag aldrig nämnde Windows öht.
Varför gör jag detta?
För att jag vet att det finns områden (bildbehandling exempelvis) där Mac kan vara ett bra val, då handlar det dock om bra mycket mer än bara OSet (skärm bland annat).

Linux däremot, vilket jag ursprungligen pratade om, är en helt annan femma.
Citera
2013-04-25, 17:34
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Gäller det jämt, oavsett vilken Mac det gäller?

Låt säga att jag vill köra bärbart, vilken annan dator kan då vara bättre eller matcha t ex en MacBook Pro på alla väsentliga punkter och ändå vara tunnare, lättare, ha lika bra hårdvara skärm och allt annat och samtidigt vara klart billigare (ja det klassiska påståendet brukar ju vara "dubbelt så bra för halva priset...") Har du några förslag på bärbar Windows-maskin som klarar det?

Om vi sen går till allt-i-ett-dator, typ iMac, vilka Windows-datorer är lika bra eller bättre på alla punkter enligt samtidigt som de är mycket billigare? Några förslag?

Mac Mini, samma sak där?

Helt klart finns det många bra Windows-maskiner, men ofta så brukar folk glömma bort vissa saker i dessa jämförelser, saker som de kanske inte tycker är viktiga eller värda nåt, men andra kanske värdesätter sådant och tycker det är viktigt. Alla vill kanske inte ha en dator som man köpt i delar från Dustin med allt vad det kan innebära i för och nackdelar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1646485
Citera
2013-04-25, 17:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gh0sted
Jag väljer att citera detta då det styrker mitt tidigare inlägg, och göra dig uppmärksam på att jag aldrig nämnde Windows öht.
Varför gör jag detta?
För att jag vet att det finns områden (bildbehandling exempelvis) där Mac kan vara ett bra val, då handlar det dock om bra mycket mer än bara OSet (skärm bland annat).

Linux däremot, vilket jag ursprungligen pratade om, är en helt annan femma.

Ok, det låter ju i alla fall inte som det vanliga trolleritugget som många andra frekvent kör med så fort denna sak dryftas.

Helt klart finns det fall där Mac är dyrt, för dyrt för många, och en Windowsmaskin kan konkurrera och vara både bättre och billigare på flera punkter. Men det finns även fall där det är svårt att hitta något som slår en Mac på alla punkter och dessutom är väsentligt billigare.
Citera
2013-04-25, 18:04
  #12
Medlem
Gh0steds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Helt klart finns det fall där Mac är dyrt, för dyrt för många, och en Windowsmaskin kan konkurrera och vara både bättre och billigare på flera punkter. Men det finns även fall där det är svårt att hitta något som slår en Mac på alla punkter och dessutom är väsentligt billigare.
Det här kan nog stämma i vissa fall, men främst är det nog att många känner att man får lite för pengarna. Inte att det är för mycket pengar att lägga, utan att det helt enkelt inte ger tillräckligt mycket för den summan pengar.
På områden där Mac är det självklara valet skulle jag dessutom vilja dra det så långt som att säga att det öht. inte handlar om pengar längre, eftersom det kanske är det enda valet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback