2013-04-24, 13:39
Kan börja med att säga att jag vet absolut noll om datorer så komplicerade svar om hur jag kan fixa själv behöver ni inte lägga tid på att skriva. Är inte datorn halvt död tar jag den i så fall till en kunnigare kompis som får hjälpa mig.
Detta är exakt den datorn jag har, inhandlad i juni eller juli 2011. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619511
I september förra året började bilden frysa när jag tittade på nedladdade filmer eller när jag streamade. Hade en kunnig kompis som kollade på den och hittade något fint diagram (såg nästan ut som stjärnor på himlen
) som sa något om att min hårddisk höll på att dö. Något om att den i diagrammet skulle vara på 75-100 och min låg nära noll. Jag kopierade allt som behövde sparas till en extern hårddisk men då datorn inte blev sämre utan rentav bättre efter några dagar bytte jag aldrig hårddisken.
Den senaste veckan har datorn dock börjat stänga av sig två-tre gånger om dagen, ibland oftare, och när jag startar upp den igen väljer jag att starta windows normalt. Då kommer det istället upp en inkonsekvenskontroll. Denna avbryter jag alltid eftersom första gången det hände lät jag den kontrollera i en timme och den hann bara igenom sisådär en hundradel av filerna.
Kan det vara överhettning (trots att jag låter luft komma under datorn och den inte heller känns särskilt varm) eller har hårddisken "äntligen" gett upp? Vore det i så fall värt att byta hårddisken eller borde jag köpa en ny laptop?
Detta är exakt den datorn jag har, inhandlad i juni eller juli 2011. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619511
I september förra året började bilden frysa när jag tittade på nedladdade filmer eller när jag streamade. Hade en kunnig kompis som kollade på den och hittade något fint diagram (såg nästan ut som stjärnor på himlen
) som sa något om att min hårddisk höll på att dö. Något om att den i diagrammet skulle vara på 75-100 och min låg nära noll. Jag kopierade allt som behövde sparas till en extern hårddisk men då datorn inte blev sämre utan rentav bättre efter några dagar bytte jag aldrig hårddisken.Den senaste veckan har datorn dock börjat stänga av sig två-tre gånger om dagen, ibland oftare, och när jag startar upp den igen väljer jag att starta windows normalt. Då kommer det istället upp en inkonsekvenskontroll. Denna avbryter jag alltid eftersom första gången det hände lät jag den kontrollera i en timme och den hann bara igenom sisådär en hundradel av filerna.
Kan det vara överhettning (trots att jag låter luft komma under datorn och den inte heller känns särskilt varm) eller har hårddisken "äntligen" gett upp? Vore det i så fall värt att byta hårddisken eller borde jag köpa en ny laptop?