• 1
  • 2
2013-04-23, 05:27
Medlem
Gameplayers avatar
Vi tar en låt som framförs helt perfekt. Ingen spelar fel eller sjunger falskt.

Två personer som hör denna låt kan ha helt olika uppfattningar. Enligt den ene är den hur bra som helst. Enligt den andre är den skit. Vem har rätt?

Jag har kommit fram till att bägge (eller ingen) har rätt. Musiksmak är helt subjektiv. Tycker en person en låt är bra så är den bra (för honom).

En person jag framlade detta resonemang för, anmärkte att det leder till att alla låtar som någonsin gjorts är (precis) lika bra. Och det kan ju inte vara rätt eller?
Citera
2013-04-23, 05:48
Medlem
hyfies avatar
Att människor har olika musiksmak är ett vedertaget faktum, och leder knappast till att all musik är exakt lika bra, utan istället till en stor variation ur varje enskild människas synvinkel. Behöver detta ens grunnas på?
Citera
2013-04-23, 05:54
Medlem
MystEquals avatar
Som ovanstående: det här är väl ganska självklart? Det gäller ju dessutom all form av konst och underhållning. En bok kan vara felfritt skriven men ändå inte tilltala alla som läser den.
Citera
2013-04-23, 05:55
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyfie
Att människor har olika musiksmak är ett vedertaget faktum, och leder knappast till att all musik är exakt lika bra, utan istället till en stor variation ur varje enskild människas synvinkel. Behöver detta ens grunnas på?

Det du skriver är bra men det är inte så enkelt tyvärr. Är min bekants argument rätt? Ta vilken låt som helst. Svara sen på frågan om den är bra eller dålig. Du kanske tycker den är dålig, men andra tycker annorlunda. Sen ställer man frågan: vem har rätt? Avgör endast subjektiv smak och alla har rätt leder det då till det min bekant påstod? Att all musik som någonsin skapats är lika bra. Kan det utifrån dessa premisser, vara på annat sätt?
Senast redigerad av Gameplayer 2013-04-23 kl. 06:03.
Citera
2013-04-23, 05:59
Bannlyst
Jag tror folk ser musik på helt olika sätt. Folk som brinner för musik och har det som intresse har oftast nått band eller några som man håller nära till hjärtat. Sen finns det dom som gillar att ha musik i bakgrunden istället för tystnad, men saknar intresset att gå in på djupet. Jag skulle säga att det finns ytlig och djupare musik.
Citera
2013-04-23, 06:11
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonks
Jag tror folk ser musik på helt olika sätt. Folk som brinner för musik och har det som intresse har oftast nått band eller några som man håller nära till hjärtat. Sen finns det dom som gillar att ha musik i bakgrunden istället för tystnad, men saknar intresset att gå in på djupet. Jag skulle säga att det finns ytlig och djupare musik.

Ja, men nu gäller det om musik kan vara bra eller dålig. En flicka tycker Justin Bieber är skitbra men hon tycker Beethoven är skit. Har hon fel? Om du hävdar att hon har det måste du på något sätt bevisa att musik kan vara objektivt bra eller dålig. Hur som helst kan inte du (eller någon annan) hävda att flickan inte tycker det hon tycker. För henne är Bieber bra, Beethoven skit.

Du kan (om du nu tycker annorlunda) framföra åsikten att Bieber är skit och Beethoven bra. Detta är i så fall bara ännu en subjektiv åsikt, varken mer rätt eller fel än flickans.
Citera
2013-04-23, 06:33
Medlem
Ja där finns bra och dålig musik, för jag tycker så.
Citera
2013-04-23, 06:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bensson

AMEN motherfuckers. Den vise har talat! Jag håller fullkomligt med
Citera
2013-04-23, 06:38
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensson

Ok, menar du objektiv bra och dålig eller subjektivt?
Citera
2013-04-23, 06:42
Medlem
Gameplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonks
AMEN motherfuckers. Den vise har talat! Jag håller fullkomligt med

Detta är en komplett mind fuck-grej. Det går egentligen inte att svara på det. Jag tror själv musiksmak är helt subjektiv. Det finns musik jag tycker är bra och dålig, men jag har inte mer rätt än andra. Detta synsätt kan dock medföra konsekvensen som nämns i första posten.
Citera
2013-04-23, 07:21
Medlem
Schnauzers avatar
Alla har rätt och ingen har fel...
Citera
2013-04-23, 07:39
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Bra eller dåligt är lite fel sätt att uttrycka det på tycker jag. Kalla det uppskattningsnivå istället.

Så att någon uppskattar Markolio mer än Pink Floyd, så bör det ändå vara vedertaget att Pink Floyd är bättre musik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in