Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-02-27, 12:42
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Jag har en fråga om själva ridgen

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ridge

"med ridgen synlig längs ryggen"

Ja jag ser den på bilden...men jag kan inte greppa innebörden av hur den är
"mothårs växande hårkam"......mothårs ifrån vad?

Jag skulle behöva en liknelse för att se klart, finns det frisyrer hos människan
som liknar något mothårs växande?
Håret växer mothårs mot det övriga håret/pälsen. Förstår inte hur du inte kan förstå?
Pälsen "lutar" åt andra hållet så att säga. Stryker du med handen så följer du håret eller så går du emot håret.
Citera
2018-02-27, 13:03
  #50
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Håret växer mothårs mot det övriga håret/pälsen. Förstår inte hur du inte kan förstå?
Pälsen "lutar" åt andra hållet så att säga. Stryker du med handen så följer du håret eller så går du emot håret.
Tackar, det var det jag misstänkte, moturs ifrån huvudet mot! & inte emot! svansandet, men ville ändå ha det bekräftat då jag har just oreda i huvudet

"Sugar’s “tipping point” link to Alzheimer’s disease revealed"

Och när jag ändå har dig på tråden kommer en till initierad fråga, dom
sägs ha en fallenhet för att utväckla "Early Onset Adult Deafness"....hundarna alltså (symbal)
skriver man in den kuriösa frasen på google får du bara träffar
på Rhidgeback samt lite Border Collie bara

Vet man vad den progressiva dövheten? beror på underliggande den uppenbara symtom-korrelationen till dess tendens till skällande som uppmärksammats i denna tråd tidigare.
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2018-02-27 kl. 13:10.
Citera
2018-02-27, 13:12
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Tackar, det var det jag misstänkte, moturs ifrån huvudet mot röven men ville ändå ha det bekräftat.

"Sugar’s “tipping point” link to Alzheimer’s disease revealed"

Och när jag ändå har dig på tråden kommer en till initierad fråga, dom
sägs ha en fallenhet för att utväckla "Early Onset Adult Deafness"....hundarna alltså (symbal)
skriver man in den kuriösa frasen på google får du bara träffar
på Rhidgeback samt lite Border Collie bara

Vet man vad den progressiva dövheten? beror på underliggande den uppenbara symtom-korrelationen till dess tendens till skällande som uppmärksammats i denna tråd tidigare.
Utanför min kunskap. Men rasbundna defekter, sjukdomar och åkommor är inget annat än inavel som nedärvs. Själva ridgen är ju resultat av in/avel. Har för mig ridgen uppkom från en missbildning och spreds via generna till kommande generationer. Motsvarigheten hos katter är raser där svansen helt eller delvis saknas eller där de har korta förkrympta ben och det avlas på denna missbildning och räknas som en ras.
Citera
2018-03-02, 00:40
  #52
Medlem
Mr Hectors avatar
Skulle inte påstå att detta är ett stort problem, sällan träffat döva Ridgebacks, däremot har dom granska bra selektiv hörsel så att säga... (väljer att inte lyssna)
Citera
2018-03-02, 19:00
  #53
Medlem
PiusXIIIs avatar
Syrran har en RR, och den är väldigt snäll, men inte alls social, och väldigt präglad på henne.

Jycken och jag är dock bra kompisar, och har så varit ända sedan han var valp. Syrran brukar lämna honom hos mig ibland när hon ska gå och handla. Under den halvtimme, eller vad det kan vara, står han hela tiden vid dörren och väntar på att hon ska komma tillbaka. Jag lockar honom med godis, och han får ligga i soffan, men så fort han kan är han tillbaka vid dörren.

Han är heller inte ett dugg lekfull. Detta med att apportera lämnar honom kall. Han gör det några gånger, men sedan tittar han bara frågande på den som kastar. Man får intrycket av att han mest ser det som en idiotisk verksamhet. Hunden är inte på något sätt ointelligent eller olydig.

Att han är så präglad på henne gör honom lite tråkig för resten av hennes familj, även om han alltid är snäll och respektfull.

Familjen har haft bl a riesenschnauzrar förut och är mycket hundvan.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback