2013-04-20, 23:44
Medlem
Har köpt ny dator och mobiltelefon och har inte fått hem någon ännu. Så såg jag nu att min mobiltelefon Samsung S4 kommer att ha 1920x1080p skärm på 5" och min dator Samsung NP900X3C kommer "endast" ha 1600x900p. Då tänker jag plötsligt om hur inkonsekvent det är, man kan ju inte ha en dator med lägre upplösning än sin mobiltelefon, eller? Förstår ni min ångest?
2013-04-20, 23:47
Bannlyst
Ja. Köp dig en Macbook pro istället. Med retina-skärm. Du får du bra bild på datorn också.
2013-04-21, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagringen
Ja. Köp dig en Macbook pro istället. Med retina-skärm. Du får du bra bild på datorn också.

Nej alltså jag är ute efter en dator. Tack för "tipset" dock.
2013-04-21, 00:12
Medlem
Denoms avatar
Ja men varför köpte du en dator med så dålig upplösning då? Tänkte du byta den eller?
2013-04-21, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skenetbedrar
Nej alltså jag är ute efter en dator. Tack för "tipset" dock.

En Macbook pro är en av de mest kompetenta bärbara datorerna. Vad menar du då? Det finns väl ingen bärbar Windows pc med upplösning över 1080p? Om du inte gillar osx installera något annat istället.
2013-04-21, 00:16
Medlem
Joomlas avatar
Linus Torvalds raljerade över detta för några månader sedan. Det skapade en del debatt då.

https://plus.google.com/+LinusTorval...ts/ByVPmsSeSEG

Citat:
Stop with the "retina" crap, just call it "reasonable resolution". The fact that laptops stagnated ten years ago (and even regressed, in many cases) at around half that in both directions is just sad.

I still don't want big luggable laptops, but that 1366x768 is so last century. Christ, soon even the cellphones will start laughing at the ridiculously bad laptop displays.

Som sagt var det några månader sedan och utvecklingen verkar ha tagit lite fart på den fronten åtminstone. Apple verkar ha tagit utvecklingen med högre upplösning på allvar, Google likaså med sin nya Chromebook som jag tror har högst PPI i en laptop-skärm idag.

Edit:
Citat:
En Macbook pro är en av de mest kompetenta bärbara datorerna. Vad menar du då? Det finns väl ingen bärbar Windows pc med upplösning över 1080p? Om du inte gillar osx installera något annat istället.
Googles Chromebook är väl den enda jag kan komma att tänka på. Nog borde det finnas, men Chromebook och Macbook Pro Retina är nog de enda som lyckats marknadsföra sig väl.
2013-04-21, 01:56
Medlem
felleboy90s avatar
Citat:

Skulle nog påstå att majoriteten av datorer över 5000:- klassen har en upplösning på 1080p. Skulle endast köpa macbook om jag var villig att betala dubbelt så mycket för samma prestanda.
2013-04-21, 08:10
Medlem
Detta är den bärbara jag har köpt: http://www.inet.se/produkt/1970171/s...c-premiumpaket

Vad tycker ni, ska jag avbeställa? Kan få samma dator fast med 1080p för 2500 kr mer men då utan tillbehören...
2013-04-21, 08:10
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skenetbedrar
Har köpt ny dator

Men varför då placerar tråden i forumsdelen -> Köpråd - PC: Bärbart?

Gör om, gör rätt.

//Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in