Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-17, 09:18
  #85
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishtripper
Jag ser inte många HBTQ företrädare I SDs främsta led

Vadå ser? HBTQ-företrädare behöver ju inte se ut som ett jävla pridetåg heller? Eller menar du att det inte syns på konstymerna vilka som bögar i sovrummet?
Citera
2016-01-17, 10:54
  #86
Medlem
Tja, SD börjar i allt fler avseenden likna övriga riksdagspartier. Även i synen på homosexualitet. Normaliseringsprocessen rullar på. Somliga debattörer tycks ha väldigt svårt att acceptera det faktum att deras favoritparti blir alltmer likt övriga riksdagspartier.
Samma utvecklingstendens kan studeras även hos Vänsterpartiet. Även där har "det gamla gardet" haft väldigt svårt att acceptera att partiet under mycket lång tid "normaliserats" till ett närmast vänstersocialdemokratiskt parti.
Såväl SD som VP avlägsnar sig från ett extremistiskt förflutet. Den parlamentariska demokratin formar riksdagspartierna. Inte tvärtom.
Demokratin sanerar sig själv. Intressant fenomen.
Citera
2016-01-17, 13:44
  #87
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Tja, SD börjar i allt fler avseenden likna övriga riksdagspartier. Även i synen på homosexualitet. Normaliseringsprocessen rullar på. Somliga debattörer tycks ha väldigt svårt att acceptera det faktum att deras favoritparti blir alltmer likt övriga riksdagspartier.
Samma utvecklingstendens kan studeras även hos Vänsterpartiet. Även där har "det gamla gardet" haft väldigt svårt att acceptera att partiet under mycket lång tid "normaliserats" till ett närmast vänstersocialdemokratiskt parti.
Såväl SD som VP avlägsnar sig från ett extremistiskt förflutet. Den parlamentariska demokratin formar riksdagspartierna. Inte tvärtom.
Demokratin sanerar sig själv. Intressant fenomen.
Har SD haft en annan syn på homosexualitet tidigare menar du? Vad gick den synen ut på i så fall? Och när rådde den?
Citera
2016-01-17, 15:33
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Det är ganska illa ställt i Sverige när HBTQ-personer röstar på ett homofobt parti . Fast jag kan förstå dem, de står i ett vägskäl där "lighthomofobi" är på sikt det enda alternativet mot avrättning.

Ja precis, vi har inget val, kommer det fler muslimer så kommer jag inte kunna hålla hand med någon kille någonstans i Sverige. Så länge har jag och min pojkvän endast fått arga blickar från muslimer, inga SD har gjort det. Så tyvärr måste jag som homosexuell rösta på SD även om det innebär att jag får mindre rättigheter. Framtiden ser inte så ljust ut för homosexuella!
Citera
2016-01-17, 15:47
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.gegge
Det är ganska illa ställt i Sverige när HBTQ-personer röstar på ett homofobt parti . Fast jag kan förstå dem, de står i ett vägskäl där "lighthomofobi" är på sikt det enda alternativet mot avrättning.


SD är inte homofobiskt. Det är bara vänstermedia som vill sätta den etiketten på partiet.
Citera
2016-01-17, 20:44
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Har SD haft en annan syn på homosexualitet tidigare menar du? Vad gick den synen ut på i så fall? Och när rådde den?

Tja, en ledande SD-politiker som Björn Söder har gått ut med skarpa angrepp, där han jämställer homosexualitet med pedofili. Partiet förefaller emellertid vara på väg på väg bort från sådan moralkonservatism.
Citera
2016-01-17, 20:52
  #91
Medlem
elliot1990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedishtripper
Jag ser inte många HBTQ företrädare I SDs främsta led

En majoritet av HBTQ människor är helt vanliga människor. Springer inte omkring och leker karneval, har vanliga jobb och smälter in i samhället som alla andra. En nära vän från barndomen kom ut som homosexuell när han var tonåring. Det kan man inte tro då han spelade hockey. Var verkligen lovande och gick hockeygym.

Menelik har ju rätt med Björn Söder. SD har inte placerat sig som ett HBTQ vänligt parti. Folk söker sig till SD då andra partier ignorerar oron bland många HBTQ människor. Representanter som Gardell har råd med en våning på Söder för flera miljoner. Kan köpa sig fri från islams utbredning. Hur många har den möjligheten.
__________________
Senast redigerad av elliot1990 2016-01-17 kl. 20:55.
Citera
2016-01-18, 07:29
  #92
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Tja, en ledande SD-politiker som Björn Söder har gått ut med skarpa angrepp, där han jämställer homosexualitet med pedofili. Partiet förefaller emellertid vara på väg på väg bort från sådan moralkonservatism.
När och var har han gjort det? Och har han i så fall givit uttryck för en officiell partilinje menar du? Jag känner inte igen den i så fall utan så länge jag följt partiets program har jag uppfattat partiets inställning som helt neutral i frågan. Jag har också uppfattat att homosexuella alltid utgjort en relativt stor grupp anhängare av SD. Det har ju gjorts sådana mätningar under ganska lång tid.

Du kanske fått fört dig något bara för att partiet inte haft några synliga representanter på Pride-festivalen.
__________________
Senast redigerad av Jumalauta 2016-01-18 kl. 07:35.
Citera
2016-01-18, 14:21
  #93
Medlem
Gengarzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
SD är inte homofobiskt. Det är bara vänstermedia som vill sätta den etiketten på partiet.

Skulle du kunna utveckla? Är i en debatt om detta med en kompis så om det finns nånting utöver SDs partimanifest man bör veta så dela gärna. Det må vara så också att min definition av homofobi är något skev men det jag läst om SDs partimanifest tolkar jag inte direkt som det mest HBT-stödjande.

I nuläget är mina huvudargumentet att all identitetspolitik (samt marxism) i slutändan bara leder till ökad auktoritet och större auktoritära regimer, samt att kärnfamiljen destabiliseras så staten istället får chans att lära en vad man ska tycka och tänka, och sist faktumet att Sveriges HBTQ-lobby blir statligt finansierade på extrema summor pengar som sen låter sig påverka politiken, organisationer och myndigheter runtom i landet. Dessa summor går heller inte att spåra utan man måste kontakta alla organ separat.

Som den måttligt liberala person jag är så upplever jag en del motstridigheter i denna diskussion gentemot SD.

Fast förstås: SD > Sharia lag.
__________________
Senast redigerad av Gengarz 2016-01-18 kl. 14:47.
Citera
2016-01-18, 18:28
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
När och var har han gjort det? Och har han i så fall givit uttryck för en officiell partilinje menar du? Jag känner inte igen den i så fall utan så länge jag följt partiets program har jag uppfattat partiets inställning som helt neutral i frågan. Jag har också uppfattat att homosexuella alltid utgjort en relativt stor grupp anhängare av SD. Det har ju gjorts sådana mätningar under ganska lång tid.

Du kanske fått fört dig något bara för att partiet inte haft några synliga representanter på Pride-festivalen.

"Så här rapporterade Aftonbladet i augusti 2007:
Sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder går till verbal attack mot homosexuella.
På hans blogg på sdkuriren.se jämför han homosexualitet med pedofili och skriver bland annat: ”Dessa sexuella avarter är inte normala och kommer aldrig att vara normala.”
På sin blogg på sdkuriren.se finns flera inlägg där sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder går till verbala attacker mot homosexuella. Han går främst till angrepp mot den nyss avslutade Pridefestivalen i Stockholm.
Söder skriver: ”Kulmen på årets perversiteter under Stockholm Pride nåddes på lördagen då Prideparaden ägde rum”.
Han attackerar festivalen hårt och hedrar de politiker som inte deltog i paraden.
*
Uppmanade till demonstrationer
Söder uppmanade också personer att ta sig till Svenska kyrkans mässa i storkyrkan under Pridefestivalen för att demonstrera mot vad han kallar ”Svenska kyrkans förfall”.
Han jämför också homosexualitet med pedofili.
Söder skriver: ”Däremot kanske man kan säga att homosexualitet är naturligt eftersom det förekommer i naturen, men med det resonemanget skulle även pedofili vara naturligt, vilket jag knappast håller med om”.
*
Tar inte avstånd
Partiet sverigedemokraterna tar inte avstånd från Söders attack.
– Jag uppfattar hans inlägg som en manifestation mot sexualiseringen i samhället. Det är just Pridefestivalen han kritiserar, säger partiets biträdande pressekreterare Martin Kinnunen.
Delar ni hans uppfattning om att homosexualitet är en avart?
– Vi har aldrig diskuterat vad som är normal och onormalt."

Efter riksdagsdebuten 2010 har SD och ledande Sverigedemokrater blivit avsevärt försiktigare med hatattacker mot homosexuella. Antagligen har partiledningen kommit underfund med att man inte har råd att stöta sig med en icke försumbar väljargrupp.
Citera
2016-01-18, 19:52
  #95
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
"Så här rapporterade Aftonbladet i augusti 2007:
Sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder går till verbal attack mot homosexuella.
På hans blogg på sdkuriren.se jämför han homosexualitet med pedofili och skriver bland annat: ”Dessa sexuella avarter är inte normala och kommer aldrig att vara normala.”
På sin blogg på sdkuriren.se finns flera inlägg där sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder går till verbala attacker mot homosexuella. Han går främst till angrepp mot den nyss avslutade Pridefestivalen i Stockholm.
Söder skriver: ”Kulmen på årets perversiteter under Stockholm Pride nåddes på lördagen då Prideparaden ägde rum”.
Han attackerar festivalen hårt och hedrar de politiker som inte deltog i paraden.
*
Uppmanade till demonstrationer
Söder uppmanade också personer att ta sig till Svenska kyrkans mässa i storkyrkan under Pridefestivalen för att demonstrera mot vad han kallar ”Svenska kyrkans förfall”.
Han jämför också homosexualitet med pedofili.
Söder skriver: ”Däremot kanske man kan säga att homosexualitet är naturligt eftersom det förekommer i naturen, men med det resonemanget skulle även pedofili vara naturligt, vilket jag knappast håller med om”.
*
Tar inte avstånd
Partiet sverigedemokraterna tar inte avstånd från Söders attack.
– Jag uppfattar hans inlägg som en manifestation mot sexualiseringen i samhället. Det är just Pridefestivalen han kritiserar, säger partiets biträdande pressekreterare Martin Kinnunen.
Delar ni hans uppfattning om att homosexualitet är en avart?
– Vi har aldrig diskuterat vad som är normal och onormalt."

Efter riksdagsdebuten 2010 har SD och ledande Sverigedemokrater blivit avsevärt försiktigare med hatattacker mot homosexuella. Antagligen har partiledningen kommit underfund med att man inte har råd att stöta sig med en icke försumbar väljargrupp.
Söders egen blogg. Inget med partilinjen att göra alltså.
Citera
2016-01-18, 20:43
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
"Så här rapporterade Aftonbladet i augusti 2007:
Sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder går till verbal attack mot homosexuella

Verbal attack mot homosexuella eller ett blogginlägg kring homosexualitet? Här har journalisten medvetet lagt in styrkeord för att lägga ribban inför resten av texten, så nu är du som läsare inställd att detta är en attack mot homosexuella.

Citat:
På hans blogg på sdkuriren.se jämför han homosexualitet med pedofili och skriver bland annat: ”Dessa sexuella avarter är inte normala och kommer aldrig att vara normala.”
På sin blogg på sdkuriren.se finns flera inlägg där sverigedemokraternas partisekreterare Björn Söder går till verbala attacker mot homosexuella. Han går främst till angrepp mot den nyss avslutade Pridefestivalen i Stockholm.
Söder skriver: ”Kulmen på årets perversiteter under Stockholm Pride nåddes på lördagen då Prideparaden ägde rum”.
Han attackerar festivalen hårt och hedrar de politiker som inte deltog i paraden.
*

Han har rätt, både pedofilie och homosexualit skiljer sig från det normala dvs avarter. Han jämnför inte homosexuella med pedofiler. Dvs han säger inte att det är samma sak. Det han attackerar är argumentet som dyker upp emellanåt, att det förkommer i naturen och då är det ok. Ett annat exempel, kanibalism förekommer i naturen. Detta likställer inte homosexualitet med kanibalism, det är bara journalisten som väljer att tolka det så.

Själva Pridetåget är ett ganska sjukt spektakel. Tänk dig ett par hundra halvnakna hetro går genom gatan med skinkorna hängandes ut genom läderbrallor, piskor och annat trams. Men det som irriterar mig är att föräldrar envisas med att släpa dit sina barm. Fö känner jag flera böger som stör sig på tåget och inte vill bli associerade med det.
Citat:
Uppmanade till demonstrationer
Söder uppmanade också personer att ta sig till Svenska kyrkans mässa i storkyrkan under Pridefestivalen för att demonstrera mot vad han kallar ”Svenska kyrkans förfall”.
Han jämför också homosexualitet med pedofili.
Söder skriver: ”Däremot kanske man kan säga att homosexualitet är naturligt eftersom det förekommer i naturen, men med det resonemanget skulle även pedofili vara naturligt, vilket jag knappast håller med om”.
*
Tar inte avstånd
Partiet sverigedemokraterna tar inte avstånd från Söders attack.
– Jag uppfattar hans inlägg som en manifestation mot sexualiseringen i samhället. Det är just Pridefestivalen han kritiserar, säger partiets biträdande pressekreterare Martin Kinnunen.
Delar ni hans uppfattning om att homosexualitet är en avart?
– Vi har aldrig diskuterat vad som är normal och onormalt."

Efter riksdagsdebuten 2010 har SD och ledande Sverigedemokrater blivit avsevärt försiktigare med hatattacker mot homosexuella. Antagligen har partiledningen kommit underfund med att man inte har råd att stöta sig med en icke försumbar väljargrupp.

Detta kan man tolka snarare så att man får söka sig långt bak i tiden för att hitta något negativt mot homosexuell från SD.


Fö har olika representanter från dom flesta partierna sagt nedlåtande saker kring homosexuella.


Sist men inte minst har jag inget emot homosexuella och några av mina närmsta vänner är det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback