Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-25, 23:59
  #13
Medlem
PeppaKaKas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnomegirl
[/b]
Hoppsan där hade jag fel, men den här gången är jag glad att jag hade fel.

Någon som kan ge några svenska exempel?
Kan detta räknas in under så kallad "grooming"?

Varför så mesiga straff?



MVH/Gnomegirl
Tror inte någon har dömts för enbart sexchatt. Däremot groomong är mer populärt än endast "sexuellt ofredande"?

Eftersom pedofiler groomar än att sexchatta med barn. Rätta mog någon om jag har fel.
Citera
2017-04-26, 00:02
  #14
Medlem
PeppaKaKas avatar
Men hur kan man bevisa att personen sexchattade med den personen? förutom chatloggar. Låt exempelvis säga att det var via kik. Och GM raderat allt och loggarna är inte nårbara. Blir man dömd ändå eller krävs det teknisk bevis från telefonen?
Citera
2017-04-26, 01:02
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeppaKaKa
Tror inte någon har dömts för enbart sexchatt. Däremot groomong är mer populärt än endast "sexuellt ofredande"?

Eftersom pedofiler groomar än att sexchatta med barn. Rätta mog någon om jag har fel.

Du har fel. Finns en hel del domar för enbart sexchatt med barn under 15år.

Citat:
Ursprungligen postat av PeppaKaKa
Men hur kan man bevisa att personen sexchattade med den personen? förutom chatloggar. Låt exempelvis säga att det var via kik. Och GM raderat allt och loggarna är inte nårbara. Blir man dömd ändå eller krävs det teknisk bevis från telefonen?

Ja det krävs teknisk bevisning.

Även om GM raderar på sin dator/telefon så brukar brottsoffret inte radera sitt. Så där brukar det finnas lättillgänglig bevisning.

Sedan så är det ganska få personer som faktiskt helt raderar sin information. Bara för att du raderar något på en dator/telefon så betyder det inte att informationen är borta.
Det krävs antingen långt tid eller speciella program eller att radera med magnet för att informationen verkligen skall vara borta.
De flesta trycker bara radera och töm papperskorg och tror att det är dolt för polisen.

Sedan brukar företagen(t.ex. kik, snapchat etc) spara informationen ett tag.
Dessutom så kan trafiken spåras via din isp eller teleoperatör.
Citera
2017-04-26, 16:22
  #16
Medlem
PeppaKaKas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Du har fel. Finns en hel del domar för enbart sexchatt med barn under 15år.



Ja det krävs teknisk bevisning.

Även om GM raderar på sin dator/telefon så brukar brottsoffret inte radera sitt. Så där brukar det finnas lättillgänglig bevisning.

Sedan så är det ganska få personer som faktiskt helt raderar sin information. Bara för att du raderar något på en dator/telefon så betyder det inte att informationen är borta.
Det krävs antingen långt tid eller speciella program eller att radera med magnet för att informationen verkligen skall vara borta.
De flesta trycker bara radera och töm papperskorg och tror att det är dolt för polisen.

Sedan brukar företagen(t.ex. kik, snapchat etc) spara informationen ett tag.
Dessutom så kan trafiken spåras via din isp eller teleoperatör.

Precis men chattloggar loggas på servrar hos kik inte hos dig inte sant, bara om man inte raderar det förståss, då kan polis bara begärs från företaget?. Men hur ska man bevisa att det var du, om ex man är flera i nätverket eller använder samma dator? det var de jag syftade på ;p
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback