Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-20, 10:17
  #1
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag har haft diskbråck för några år sedan i ista kotan längst ned och får ischiassmärtor ibland, men inte ofta numera. För ett par veckor sedan hade jag dock skärande ischiassmärtor i baksidan låret och till höger om vaden och lite på ovansidan foten, på höger sida. Nu verkar dessa smärtor vara borta, men istället har jag fått ett annat problem. Om det har med ischiasen att göra eller ej vet jag inte. Jag tror comebacken av ischias berodde på överbelastning och inte snedvridning. Jag hittade en övning mot ischas på nätet som jag gjorde och då försvann det. Men som sagt, därefter har jag fått ett nytt problem.

Varje gång jag vaknar har jag enormt ont av att ställa mig upp, för det molvärker enormt i höger häl. Det håller på någon minut. Sedan kan det uppstå när som helst under dagen också.

Hur har det uppstått? Jag kan bara säga att jag bytt till tunnare strumpor i skorna på sistone och att jag gått längre promenader på uppemot milen lite oftare, samt att jag dragit tunga matvagnar (dramaten kallas de väl). Varit en del belastning m.a.o. Jag har aldrig direkt haft ont i hälen förut.
Det krasar faktiskt lite ibland, men jag har funderat på inflammation också. Det är inte svullet eller varmt och om jag trycker hårt med fingerspetsen in i huden under hälen så känns det inte alls obehagligt eller smärtsamt. Hälsenan baktill har jag inte ont i, inte på baksidan om foten i alla fall när jag trycker där. Det är hälen som smärtar. Går ej att stödja på benet ibland. Efter att jag gått ett tag försvinner det oftast.

Smärtan är inte skärande, svidande, brännande utan mer molande som när man brutit något.

Behandling? Vila?
__________________
Senast redigerad av RoaldDahl 2013-04-20 kl. 10:20.
Citera
2013-04-20, 10:24
  #2
Medlem
Mitt råd är att uppsöka Vårdcentral eller liknande. Jag tänkte först på hälsporre, men det låter inte direkt som det...
Citera
2013-04-20, 10:56
  #3
Medlem
RoaldDahls avatar
Ja, hälsporre läste jag var vanligaste orsaken till ont i hälen.
Varför tyckte du inte att det lät som hälsporre?
Hur ska sådan kännas?

Jag tänkte mer på stressfraktur eller möjligen en rest av ischiasen.
Citera
2013-04-20, 17:22
  #4
Medlem
Damorkesterns avatar
Hälsporre = plantar fasciit; ofta en distinkt smärta under foten, precis framför hälens trampdyna mot hålfoten. Gör ffa ont då man trampar ner foten och känns då oftast som ett "nålstick" rakt in i foten. Brukar mest ge symtom då man går och rör sig och man kan ofta leta upp den ömma punkten när man själv trycker under fotsulan...

Avhjälps förhållandevis enkelt med inlägg i skorna som avlastar den ömma punkten.

Att inte ditt bekymmer känns som en hälsporre är väl mest därför att du har ont när du vaknar och ska börja röra dig, dvs vilosmärta. Så jag håller nog förr med dig i din egen gissning om stressfraktur eller någon form av överbelastning i själva leden/hälbenen. Testa att ta antiinflammatoriska läkemedel i 5-6 dagar, regelbundet över dygnet så att du skapar den "steady state"-nivå av läkemedel som kroppen behöver för att få hjälp att läka ut inflammationen. Om det inte hjälper så kontakta din behandlande läkare antingen på vårdcentralen eller om du har en kontakt med en ortopedmottagning för ditt diskbråck.
Citera
2013-04-20, 19:23
  #5
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damorkestern
Hälsporre = plantar fasciit; ofta en distinkt smärta under foten, precis framför hälens trampdyna mot hålfoten.

Att inte ditt bekymmer känns som en hälsporre är väl mest därför att du har ont när du vaknar och ska börja röra dig, dvs vilosmärta.

Tack för uttömmande svar! Lite förbryllande dock att det enl sjukvården är såhär:

"Vid hälsporre gör det framför allt ont då du tar de första stegen på morgonen och/eller efter vila."

Kan ta hela nio månader stod det...

Jag har en dov molande och ömmande punkt mitt under hälen plus brännande smärtor 10-12 cm långt längs ovansidan av foten när det gäller benet för tån bredvid lilltån.
Tror på en kombination av inflammation och stressfraktur.

Ska prova att stretcha vadmuskeln nu.
Citera
2013-04-21, 14:00
  #6
Medlem
RoaldDahls avatar
Verkar som om det krasande ljudet är senan som går under hälen. Förmodligen någon ärrvävnad och/eller broskbildning inblandad.

Stretchade vadmuskeln.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback