Citat:
Ursprungligen postat av fingerpulla
Som rubriken lyder = Hur känns det att vara ett ostron egentligen? måste veta.. har de ens känslor? vad för slags känslor isåfall? de har ju för fan inte ens ögon eller öron
ursäkta mig om tråden hamnat fel, ber om ursäkt då, var lite osäker.
En gammal bekant till mig rökte en gång salvia (inte den sorten vi har i mataffären, utan en man hallucinerar av vid rökning) och blev - som han uttryckte det - "ett med en vägg". Han sade till mig att han "tänkt sådana tankar väggar tänker". Vad menade han med det undrade jag, men han kunde inte svara på min fråga då det tydligen inte gick att förklara med vårt språk.
På ett djupare plan är detta förstås ett reellt problem; hur är det att vara ett annat medvetande, ett med färre eller andra sinnen? Hur förklara du färg för någon som aldrig sett? Det går inte med hjälp av språket. Jag har själv undrat hur mina katter tänker men det är, tror jag, ett olösligt problem; vi kan inte tränga utanför oss själva och in i andra upplevelsevärldar. Så det blir nog svårt för dig att få veta, även om man med hjälp av liknelser kanske kan närma sig problemet.
Eller så ser du till att vara omgiven av ostron och testar "salvia-metoden" - kanske blir du då "ett med ett ostron" och kan tänka "sådana tankar ostron tänker". Kanske värt ett försök?