Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-04-18, 23:09
  #1
Medlem
vägrar psykofarmaka. kommer polisen hämta mig för varje injektion?
Hur länge kan läkaren hålla mig inlåst om jag vägrar ta medicin?

Läkare efter läkare har sagt att jag kommer behöva medicin livet ut men dom kan ju inte hålla mig så jävla länge.

har haft 5 års plågande tvångs-behandling med anti-psykos -medicin i injektionsform,
(med 3 månaders uppehåll för ett halvår sedan, då dom tyckte att jag blev psykotisk för att jag låg i sängen lite mer än vanligt, när jag igentligen var i "reset-läge" och flumma på hasch) tycker att medicinen gör mig trög och den gör mig slitsamt

har haft plågande förhållningssätt i mitt huvud på grund av att mamma bladat-sig-i och stört i min egen bild av; på vilket sätt som JAG vill ha MINA saker.
och så har jag tankar på att göra en min biologiska syster handikappad eftersom hon gjorde mig psykiskt handikappad på så många sätt så många gånger. (tand mot/för tand)
__________________
Senast redigerad av democracity 2013-04-19 kl. 00:07. Anledning: råkade trycka Enter för snabbt
Citera
2013-04-18, 23:18
  #2
Medlem
gör du inget brott så kan ingen myndighet sätta dig på LVM eller tvinga dig att ta någon medicin över huvud taget.
Citera
2013-04-18, 23:41
  #3
Medlem
WhoKnewIDidIts avatar
Democracity.

Jag antar att du även får annan behandling.
I det här fallet är det inte fråga om LVM (lagen om vård av missbrukare) snarare LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård).
Den kan komma ifråga om patienten är själmordsbenägen eller kan utgöra en fara för annan , enkelt utryckt kan det komma till användning när patienten vägrar frivillig vård, såsom läkemedel osv.
Prata med din läkare, kanske finns det annan medicin ni kan prova.
Förstår att det känns hopplöst, speciellt som du inte verkar må bättre efter så lång tid.
Lycka till.
Citera
2013-04-19, 00:22
  #4
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av democracity
vägrar psykofarmaka. kommer polisen hämta mig för varje injektion?
Hur länge kan läkaren hålla mig inlåst om jag vägrar ta medicin?

Läkare efter läkare har sagt att jag kommer behöva medicin livet ut men dom kan ju inte hålla mig så jävla länge.

har haft 5 års plågande tvångs-behandling med anti-psykos -medicin i injektionsform,
(med 3 månaders uppehåll för ett halvår sedan, då dom tyckte att jag blev psykotisk för att jag låg i sängen lite mer än vanligt, när jag igentligen var i "reset-läge" och flumma på hasch) tycker att medicinen gör mig trög och den gör mig slitsamt

har haft plågande förhållningssätt i mitt huvud på grund av att mamma bladat-sig-i och stört i min egen bild av; på vilket sätt som JAG vill ha MINA saker.
och så har jag tankar på att göra en min biologiska syster handikappad eftersom hon gjorde mig psykiskt handikappad på så många sätt så många gånger. (tand mot/för tand)

Vilken medicin får du? Det förekommer tvångsvård inom öppenvård.

Hur var det innan du började med medicinen? Var du inne i en svår psykos?
Jag förstår att det är jättejobbigt med biverkningarna, men tror du att det kan finnas så stor risk att du behöver bli inlagd om du slutar tvärt med medicinen?

Om de nu vägrar att sätta ut den kanske ni kan hitta nån annan medicin som funkar bättre.
Citera
2013-04-19, 00:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhoKnewIDidIt
Democracity.

Jag antar att du även får annan behandling.
I det här fallet är det inte fråga om LVM (lagen om vård av missbrukare) snarare LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård).
Den kan komma ifråga om patienten är själmordsbenägen eller kan utgöra en fara för annan , enkelt utryckt kan det komma till användning när patienten vägrar frivillig vård, såsom läkemedel osv.
Prata med din läkare, kanske finns det annan medicin ni kan prova.
Förstår att det känns hopplöst, speciellt som du inte verkar må bättre efter så lång tid.
Lycka till.
LPT är det."innan annan behandling tar vid måsste du bli stabil" säger min läkare. min läkare gör mig inget väl. kanske godtyckligt. antingen har han en skruv lös eller är han ondskefull.
hur som helst ger han mig inte några andra val.
__________________
Senast redigerad av democracity 2013-04-19 kl. 01:11.
Citera
2013-04-19, 00:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Vilken medicin får du? Det förekommer tvångsvård inom öppenvård.

Hur var det innan du började med medicinen? Var du inne i en svår psykos?
Jag förstår att det är jättejobbigt med biverkningarna, men tror du att det kan finnas så stor risk att du behöver bli inlagd om du slutar tvärt med medicinen?

Om de nu vägrar att sätta ut den kanske ni kan hitta nån annan medicin som funkar bättre.
LPT:ad är jag, xeplion hade jag sist. (Invega heter det i tablett-form) och nu vägrar jag Clozapine

innan LPT flydde jag till fantasivärldar som blev tråkigt påverkade tack vare alla skit man fick stå ut med. Försvarsmekanism snarare än spykos om jag får säga det själv men jag håller med om att jag borde hanterat störningsobjekten på av-chasande sätt, men jag var i beroende ställning eftersom vi ökvningskörde sammtidigt.
tror inte jag behver bli inlagd om jag slutar tvärt men jag kommer antagligen bli det och dom kommer spruta i mig full av ondskeful medicin.
hade vatt superkul med ritalin och/eller voxra och /lyrica med det är absolut tvärt från läkarens sida
__________________
Senast redigerad av democracity 2013-04-19 kl. 00:52.
Citera
2013-04-19, 01:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creationist
gör du inget brott så kan ingen myndighet sätta dig på LVM eller tvinga dig att ta någon medicin över huvud taget.
ska komma ihåg att säga till läkaren att jag inte tänker begå brott men det fastnar i att det är svårt att bevisa att jag inte är en skada för mig själv i min sjukdom
Citera
2013-04-19, 01:43
  #8
Medlem
WhoKnewIDidIts avatar
Hej igen!
Ja du, vad ska jag säga..
Hm, inte bra att "flumma" på samtidigt med din medicinering.
Men det vet du ju redan, eller hur?
Jag har lite problem med depression och har nu tagit Voxra 150mg i 1½ månad i kombination med Seroquel 100mg depå + 50mg vanliga Seroquel.
De har inte hjälpt speciellt mycket, varken sover bra eller känner någon humörshöjande effekt.
Trist, jag har provat så j-a många olika kombinationer och inget tycks hjälpa.
Kanske kan den kombinationen hjälpa dig, om du inte redan provat Seroquel?
Seroquel räknas till gruppen antipsykotika.
Nåväl, prata med din läkare eller be om att få byta läkare.
Lycka till!
Citera
2013-04-19, 02:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhoKnewIDidIt
Hej igen!
Ja du, vad ska jag säga..
Hm, inte bra att "flumma" på samtidigt med din medicinering.
Men det vet du ju redan, eller hur?
Jag har lite problem med depression och har nu tagit Voxra 150mg i 1½ månad i kombination med Seroquel 100mg depå + 50mg vanliga Seroquel.
De har inte hjälpt speciellt mycket, varken sover bra eller känner någon humörshöjande effekt.
Trist, jag har provat så j-a många olika kombinationer och inget tycks hjälpa.
Kanske kan den kombinationen hjälpa dig, om du inte redan provat Seroquel?
Seroquel räknas till gruppen antipsykotika.
Nåväl, prata med din läkare eller be om att få byta läkare.
Lycka till!

kanske bör jag byta läkare men hur vet jag att nästa läkare inte kommer vara lika trångsynt? hur går det till när man ska byta?
__________________
Senast redigerad av democracity 2013-04-19 kl. 03:01.
Citera
2013-04-19, 15:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av democracity
vägrar psykofarmaka. kommer polisen hämta mig för varje injektion?
Hur länge kan läkaren hålla mig inlåst om jag vägrar ta medicin?

Läkare efter läkare har sagt att jag kommer behöva medicin livet ut men dom kan ju inte hålla mig så jävla länge.

har haft 5 års plågande tvångs-behandling med anti-psykos -medicin i injektionsform,
(med 3 månaders uppehåll för ett halvår sedan, då dom tyckte att jag blev psykotisk för att jag låg i sängen lite mer än vanligt, när jag igentligen var i "reset-läge" och flumma på hasch) tycker att medicinen gör mig trög och den gör mig slitsamt

har haft plågande förhållningssätt i mitt huvud på grund av att mamma bladat-sig-i och stört i min egen bild av; på vilket sätt som JAG vill ha MINA saker.
och så har jag tankar på att göra en min biologiska syster handikappad eftersom hon gjorde mig psykiskt handikappad på så många sätt så många gånger. (tand mot/för tand)

Ring 1177, kostnadsfritt och öppen dygnet runt.
Citera
2013-04-19, 19:44
  #11
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av democracity
LPT:ad är jag, xeplion hade jag sist. (Invega heter det i tablett-form) och nu vägrar jag Clozapine

innan LPT flydde jag till fantasivärldar som blev tråkigt påverkade tack vare alla skit man fick stå ut med. Försvarsmekanism snarare än spykos om jag får säga det själv men jag håller med om att jag borde hanterat störningsobjekten på av-chasande sätt, men jag var i beroende ställning eftersom vi ökvningskörde sammtidigt.
tror inte jag behver bli inlagd om jag slutar tvärt men jag kommer antagligen bli det och dom kommer spruta i mig full av ondskeful medicin.
hade vatt superkul med ritalin och/eller voxra och /lyrica med det är absolut tvärt från läkarens sida

Vilka med meds har du testat utöver de du nämnde? Ni kanske kan hitta något som du inte får så mkt biverkningar av istället.
Eller så kanske du bara har en helt störd läkare, jag menar du borde ju kunna få testa några månader utan medicin och se vad händer. Om du skulle bli jättedålig och behöva läggas in så var det ju värt ett försök att testa att vara utan.
Citera
2013-04-19, 21:26
  #12
Medlem
WhoKnewIDidIts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av democracity
kanske bör jag byta läkare men hur vet jag att nästa läkare inte kommer vara lika trångsynt? hur går det till när man ska byta?

Hej du.
Läste att du säger "läkare efter läkare.." exakt hur många har du träffat?
Har de kostaterat att du har en kronisk psykos?
Om du brukat mycket hasch och andra droger, genom åren, kan de faktiskt leda till kronisk psykos.
(Därav min kommentar i mitt förra inlägg.)
Du kan alltid gå in på 1177 och ställa frågor helt anonymt.

-Har du en kontaktman? (förutom psykiater?) Vars främsta uppgift är att etablera en terapeutisk allians med patienten, alltså: typ psykolog eller psykoterapeut.. vilka "står" under psykiater
-Har du fått kontinuerlig och konkret information om din utredning, behandling och rutiner?
-Har de upprättat en vårdplan, tillsammans med dig och din familj eller med kommun och eventuella andra aktörer (antar att med det anses behandlingshem o dylikt)?
-Har de gett dig någon typ av utbildning, om din sjukdom, läkemedel, tidiga varningstecken, stressfaktorer och olika problemslösningstekniker?
-Har ni, tillsammans, (du o läkare) utvärderat, under årens lopp, [u]vilken[u] effekt din medicinering har haft?

Detta fann jag på siten: internetmedicin.se avsedd för läkare o sj.skötare. Det fanns mer, så gå in där och kolla men jag tror jag fick med det mest intressanta.

Tänkte först att, second opinion, kunde vara något för dig men... tror att det kan bli svårt.
Du kan dock prata med din läkare och fråga om det är möjligt. ( då ska du också veta att en läkare INTE skall ta det som att du underkänner hens behandling)
Upplever du att du inte blir lyssnad på, kan du ta kontakt med patientnämnden på din bostadsort och höra med dem.

Det skadar aldrig att fråga dem som vet mer, försök att orka gå vidare med något av mina förslag, för att kanske få en bättre utgång så småningom.

Sköt dig
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback