2013-08-01, 15:14
Medlem
Betongbarns avatar
Jag funderar på att gå in med 10.000:- på BitCoin-trading.
Har registrerat mig på Bitstamp, inväntar account verification.

Är det så lätt sen att bara göra en SEPA-betalning, vänta ett par dagar tills pengarna är inne på bitstamp kontot och sen köra igång?

Något mer man behöver tänka på?
Citera
2013-08-01, 23:51
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Jag funderar på att gå in med 10.000:- på BitCoin-trading.
Har registrerat mig på Bitstamp, inväntar account verification.

Är det så lätt sen att bara göra en SEPA-betalning, vänta ett par dagar tills pengarna är inne på bitstamp kontot och sen köra igång?

Något mer man behöver tänka på?
Inte mycket svårare än så, men det som är svårt är att vara iskall och inte få panik då kursen rasar, trots att man satt in en hel del så måste man behålla lugnet, gäller att inte stirra sig blind på kursen allt för mycket, den stiger & sjunker en hel del, så var inte rädd om det sjunker 5-10 dollar, det återhämtar sig ska du se.
Så du inte säljer av för att den sjunker 5-10 dollar och sen backar ur "bitcoin träsket" och går iväg med en bitter förlust istället för att vänta 1 extra vecka och gå med lite +.

Ja, är du ute efter trading så lär du ju veta vad det innebär i allmänhet.
Citera
2013-08-02, 08:27
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
Inte mycket svårare än så, men det som är svårt är att vara iskall och inte få panik då kursen rasar, trots att man satt in en hel del så måste man behålla lugnet, gäller att inte stirra sig blind på kursen allt för mycket, den stiger & sjunker en hel del, så var inte rädd om det sjunker 5-10 dollar, det återhämtar sig ska du se.
Så du inte säljer av för att den sjunker 5-10 dollar och sen backar ur "bitcoin träsket" och går iväg med en bitter förlust istället för att vänta 1 extra vecka och gå med lite +.

Ja, är du ute efter trading så lär du ju veta vad det innebär i allmänhet.

Tack för svaret.

Jag tänker det mer som en långsiktig placering, kommer dock plocka ut de satsade pengarna om coinsen fördubblas sitt värde för att säkra min insats. Det är dock pengar jag har råd att förlora så även om det går åt pipan med allt så är det ingen katastrof.

Mvh BB
Citera
2013-08-02, 18:01
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Tack för svaret.

Jag tänker det mer som en långsiktig placering, kommer dock plocka ut de satsade pengarna om coinsen fördubblas sitt värde för att säkra min insats. Det är dock pengar jag har råd att förlora så även om det går åt pipan med allt så är det ingen katastrof.

Mvh BB
Låter klokt, men tycker inte du ska vänta så länge på att sälja av, har du köpt för 10.000 sälj av då den stigit 10-20dollar? För att sedan köpa nya då kursen sjunkit igen.

Om du har den tiden dvs. Har du inte det är bitcoin väldigt riskfyllt.

Mvh
Citera
2013-08-03, 01:19
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
Låter klokt, men tycker inte du ska vänta så länge på att sälja av, har du köpt för 10.000 sälj av då den stigit 10-20dollar? För att sedan köpa nya då kursen sjunkit igen.

Om du har den tiden dvs. Har du inte det är bitcoin väldigt riskfyllt.

Mvh

Jag har pengarna och tiden, faktum är att jag ser detta mer som en kul investering.
Jag köpte BTC för 1½ år sedan, i syfte att köpa knark ( ) och har sedan dess följt utvecklingen lite halv aktivt. Har en känsla av att antingen blir BTC något riktigt stort, eller så blir det ingenting. Men jag kan sätta 10k "för skojs skull". Antingen blir det en gold mine, en break even eller en loss investment. Jag hoppas dock att det blir någonting, inte för att tjäna pengar, mer för att själva grejen är en bra idé.

EDIT: Dock är jag lite fundersam om någon annan cypto-currency kommer ta över, den som är först i racet gör alla misstag. Nummer två kan lära sig av ettans race... Den som lever får se .. Har fört över pengar till BitStamp, ska uppdatera med hur det går här.

Cheers / BB
Senast redigerad av Betongbarn 2013-08-03 kl. 01:21.
Citera
2013-08-03, 02:22
Medlem
Jag kan lova dig att du inte kommer hålla BTC som en lång investering, för på bara 2-3 veckor hinner dina 10 000:-:

decimeras till 7000:- och ge dig kalla fötter...
för att sedan skutta till 10 500:- och ge dig en chans till break even...
och sedan skjuta till 14 000:- och göra dig girig...
för att sedan droppa till 3000:- och låta dig känna förtvivlan...
och sedan normalisera sig till 10 000:- igen.

Det är bara riskfyllt och påfrestande att ha som långtidsinvestering. Bitcoin är egentligen bara en språngbräda till "the next big thing" och kommer så småningom dö ut / ersättas. Vill man tjäna pengar så gör man det på trading. Idag. Det är dock även det väldigt påfrestande för nerverna.
Citera
2013-08-03, 03:20
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Jag köpte på 2 USD och håller fortfarande...
Citera
2013-08-04, 00:16
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Haha inte illa. Dock så hade du ju kunnat sälja av vid 266 USD och köpt nya igen vid 60 och tjänat en hel del mer. Men absolut du har ju inget att förlora på det (förutom just 2USD/st) så varför inte bara låta dom va och se? , Skillnad om man köper på 100USD och ska köra långsiktigt, då har man en hel del att förlora då det är en ganska hög kurs (enligt mig är 100 relativt högt iaf).

Därför är det precis som bullgnome säger att långsiktigt "lönar" sig inte, absolut gör det väl de, men dagligt trading gör det beeeeeeeeeetydligt mer & är även ett "säkrare kort" imo.

Själv tycker jag btc tar alldeles för mycket tid, till en början var trading soft, men jag körde utan bot vilket gjorde att jag upptäckte att jag konstant satt och kollade kursen vilket tog enorma mängder tid från mitt liv som egentligen inte lönat sig speciellt mycket då jag inte gått in med några jättesummor direkt.

Men sätta in 10.000 och köra lite trading någon vecka är ju inte alls fel, kan bli nån extra tusen lapp rätt fort.
Citera
2013-08-04, 01:36
Medlem
Citat:

För 10 000:-? Isf missade du att tjäna 8,6 miljoner genom att sälja på toppen, måste kännas surt?
Citera
2013-08-04, 09:01
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
För 10 000:-? Isf missade du att tjäna 8,6 miljoner genom att sälja på toppen, måste kännas surt?
Ja, hade jag varit synsk hade jag kunnat tjäna väldigt mycket pengar, inte bara i bitcoin.

Men faktumet är att jag inte är synsk. Bitcoin gick från ca 10 USD till 266 USD på ungefär ett halvår. Hade jag försökt sälja på toppen så hade jag sannolikt sålt långt för tidigt, troligtvis under dagens kurs. För att inte tala om hur många som brände sig hårt när Bitcoin kraschade och folk försökte köpa sig in billigare, med Mt. Gox lag och allt vad det var.

Min tankegång är enkel. Jag tror på Bitcoin och att en bitcoin kommer vara värd betydligt mer om 3-4 år. Därför vill jag äga bitcoins då (förutsatt att tecken på det motsatta inte dyker upp, jag kan ändra mig). Vad som händer med priset däremellan har jag absolut ingen aning om. Att försöka pricka toppar och bottnar som till synes är helt slumpmässiga kommer bara leda till att jag missar nästa stora uppgång.

I slutändan har jag på ~2 år fått 50x pengarna. Jag tror du har svårt att hitta någon day-trader med samma resultat.

10.000*266/2 är inte 8,6 miljoner för övrigt.
Citera
2013-08-04, 21:19
Medlem
zipzap68s avatar
Citat:
10.000*266/2 är inte 8,6 miljoner för övrigt.
Jo i SEK...
Citera
2013-08-04, 21:52
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipzap68
Jo i SEK...
Nej, för faktorn 10.000 var redan denominerad i SEK (läs bullgnomes inlägg, mitt inlägg var något otydligt då jag inte skrev ut någon enhet alls).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in