Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-04-17, 16:36
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Har hittat en stenformation på botten i en vik som mäter 40 meter i bredd och som finns 20 meter ut från land. Den har formen som en halv hästsko. Byggd av stenar - många är i storleken runt 10 kg. I mitten av stenformationen finns en öppning som är två - tre meter. Stenformationen börjar vid en stenhäll, sedan går den rakt ut i viken ungefär 30 meter, här kommer öppningen, sedan fortsätter den 10 meter, sedan svänger den 90 grader och går rakt in mot strandkanten.

Stenarna vid strandkanten är borta, så hela formationen slutar ungefär 15 meter ut i vattnet. Just nu så är det lågvatten och spegelblankt så jag kan relativt tydligt se stenformationen under vattenytan, några stenar sticker nu upp ur vattnet.

Jag antar också att den har fallit ihop eftersom stenar flyttar på sig - bredden överallt är väl ca 2 meter kanske något mera. Vattendjupet är i dag runt stenformationen 1.5 meter till 2 meter. Botten omkring stenformationen är sand. Det är inget som är byggt på 1900-talet.

Vad är det för stenformation jag hittat?

__________________
Senast redigerad av Hegamon 2013-04-17 kl. 16:39.
Citera
2013-04-17, 16:38
  #2
Medlem
Vet tyvärr inte men låter spännande men har du inte någon bild?
Citera
2013-04-17, 16:41
  #3
Medlem
Luftfrikadelles avatar
Jag hade ringt arkeologerna direkt faktiskt. Det kanske är en boning från istiden? Kan du inte ta bild eller filma?

Detta låter intressant!
Citera
2013-04-17, 16:41
  #4
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EagleswordTW
Vet tyvärr inte men låter spännande men har du inte någon bild?

Ska ut och se om jag kan få med det på foto eftersom det är lågt vatten. Jag har också någonstans en svartvit bild från omkring år 1950 som visar hela stenformationen. Vattenståndet var tydligen det året rekordlågt, därav fotot.

Jag ska bort till viken och fota samt försöka leta upp det svartvita fotot. Återkommer om en stund...
Citera
2013-04-17, 16:45
  #5
Medlem
Luftfrikadelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Ska ut och se om jag kan få med det på foto eftersom det är lågt vatten. Jag har också någonstans en svartvit bild från omkring år 1950 som visar hela stenformationen. Vattenståndet var tydligen det året rekordlågt, därav fotot.

Jag ska bort till viken och fota samt försöka leta upp det svartvita fotot. Återkommer om en stund...

Antar du bor i Skåne? Om du bor i Skåne borde inte en sådan formation existera naturligt då all jävla sten rullade nåt så djävulst mot havet därav våra kassa stränder jmf Själland sida mot Skåne
Citera
2013-04-17, 16:49
  #6
Medlem
Mellanbarnets avatar
Väntar med spänning.
En bild hade varit nice.
Citera
2013-04-17, 16:54
  #7
Medlem
Preatchers avatar
Fångstvik för fisk eller en liten "kaj" att lägga till med ekan. Antar att vattennivån inte alltid varit som nu men en bild skulle som sagt göra det enklare.

Fångstvikar var annars poppis tidigare då man bygge en "vik" som översvämmades vid högvatten och sedan låste in fiskarna vid lågvatten.
Citera
2013-04-17, 17:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Preatcher
Fångstvik för fisk eller en liten "kaj" att lägga till med ekan. Antar att vattennivån inte alltid varit som nu men en bild skulle som sagt göra det enklare.

Fångstvikar var annars poppis tidigare då man bygge en "vik" som översvämmades vid högvatten och sedan låste in fiskarna vid lågvatten.

Öppningen på två, tre meter längst ut pekar då mot att det är en gammal hamn för en eller ett par mindre båtar. (Annars hade ju fisken simmat ut där vid lågvatten om det varit en fångstvik.) Men att den dels ligger längre ut från stranden nu och djupare, förutsätter i så fall en negativ landhöjning, dvs landsänkning. Detta finns så vitt jag vet bara i Skåne. Det borde gå att göra en grov uppskattning på åldern av konstruktionen genom att räkna på hur många års landsänkning som passerat sedan den låg på ett djup där den kunnat haft en praktisk funktion. Landsänkning/höjning har inte varit konstant under århundradena, men en skillnad på 1,5m med en landsänkning i dag på 1mm/år i södra Skåne t.ex. antyder att det kan vara en mycket gammal konstruktion. Vikingatida/medeltida kanske, eller ändå äldre? Det kan nog finnas ett arkeologiskt intresse för platsen.
Citera
2013-04-17, 19:23
  #9
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftfrikadelle
Antar du bor i Skåne?

Det är inte i Skåne. Vid normalt vattenstånd skulle jag säga stenformationen ligger en meter under ytan. Jag tänker att ifall stenformationen skulle satts samman, kanske det skulle gå bygga uppåt 1.5 meter. Då skulle stenformationen bli en meter bred och sticka upp en halv meter ovan vattnet. Stenarna i bild längst ut är av typisk storlek längre ut.

Nu blev det en dålig bild. Stenformationen fortsätter utåt 30 meter och svänger höger i bild. Ni ser tjockleken längst ut ca två meter diameter. Ska se i morgon om jag kan ordna bättre. Kanske kan ta en båt och åka över samtidigt som jag filmar?

http://s5.postimg.org/7b11altlj/IMG_1270.jpg

Jag tror väl egentligen mest på "hamnteorin" om vad som framkommit i tråden. Det händer ofta i området att märkliga föremål av sten och flinta har hittats(tror det är flinta). Jag har hittat vad som ser ut som pilspetsar och även något slags föremål som ser ut som en fiskekrok. Det är ifall någon börjar gräva som det dyker upp diverse saker.

Jag har en metalldetektor men har inte gjort några försök att hitta något med den.
Kanske ska gå till vikens strandlinje med den i närheten av stenformationen och kolla?
Citera
2013-04-17, 19:30
  #10
Medlem
Kiltmannens avatar
Idiotförklara mig gärna, men skulle det inte kunna vara någon slags vågbrytare eller vad det nu heter (en "mur" som skyddar båtar från vågor). I och med att den är U-formad tänkte jag.
Citera
2013-04-17, 19:31
  #11
Medlem
No6s avatar
Kan du inte simma i och ta bilder ?
Citera
2013-04-17, 19:49
  #12
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiltmannen
Idiotförklara mig gärna, men skulle det inte kunna vara någon slags vågbrytare eller vad det nu heter (en "mur" som skyddar båtar från vågor). I och med att den är U-formad tänkte jag.

Jag tror det är både hamn och vågbrytare. Fast den är gammal. Det finns ingenstans jag kan hitta där denna formationen omnämns. Har kollat via museum.

Jag gissade först på 1600-talskonstruktion. Men vissa tror visst den är ännu äldre. Bevisligen finns det ju massvis med föremål i marken. "Fiskekroken" jag nämnde ovan är av ben och några centimeter lång. Finns mycket stenföremål som är utformade som verktyg, skrapor som passar bra i handen. Har sett liknande på ett museum och det var för att skrapa rent insidan av skinn.

Såna här stenar finns det gott om:
http://3.bp.blogspot.com/-7c9b4i6fCb...tenverktyg.jpg

Ungefär så här ser fiskekroken ut:
http://blogg.uio.no/khm/vestfoldbane...rok/krokar.jpg
__________________
Senast redigerad av Hegamon 2013-04-17 kl. 19:53.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback