Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-04-17, 07:51
  #1
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Gellert Tamas, han med dom apatiska flyktingbarnen har nu ställt in siktet på det svenskaste av det svenska nämligen Den Strukturella Rasismen.

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-...t-sluta-sjunga

Tankar kring detta?
Citera
2013-04-17, 07:56
  #2
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Frågan är således, något drastiskt formulerad: Hur kan det komma sig att Sverige, med några av Europas bäst utbildade asylsökande och invandrare, ändå hamnar i botten när det gäller andelen som får jobb?

Citat från artikeln. Jag skulle gärna vilja se källa på det. Eller är det Tamas egen bild av de som kommer hit?
Citera
2013-04-17, 07:58
  #3
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Gellert Tamas, han med dom apatiska flyktingbarnen har nu ställt in siktet på det svenskaste av det svenska nämligen Den Strukturella Rasismen.

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-...t-sluta-sjunga

Tankar kring detta?
"Tankar kring detta"? Jo jag tänker som så att här kommer ännu en svartmuskig invandrare och brer, med självpåtagen rätt, för sig av de tjockaste skivorna och bästa bitarna från det smörgåsbord svenska folket dukat fram åt honom, samtidigt som han pissar oss i ansiktet och kallar oss "rasist" när vi inte fullt ut manifesterar tacksamhet över att förintas som folk och nation! Ungefär så......
Citera
2013-04-17, 08:05
  #4
Medlem
lampross avatar
Det finns i Sverige idag strukturell antivitism. Detta drabbar majoritetsbefolkningen, de etniska svenskarna. Det är ett reellt problem. Det Tamas pratar om däremot, det är ett hjärnspöke och en icke-fråga.

Gellert Tamas är ett apatiskt flyktingbarn som gapande, storögt och förvånat ser ett nytt opinionsläge växa fram. Då försöker han göra ett utspel med gammal skåpmat. Det kommer inte att lyckas.
__________________
Senast redigerad av lampros 2013-04-17 kl. 08:07.
Citera
2013-04-17, 08:31
  #5
Medlem
jonedals avatar
Citat:
Frågan är således, något drastiskt formulerad: Hur kan det komma sig att Sverige, med några av Europas bäst utbildade asylsökande och invandrare, ändå hamnar i botten när det gäller andelen som får jobb?
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Citat från artikeln. Jag skulle gärna vilja se källa på det. Eller är det Tamas egen bild av de som kommer hit?

Det är nog Tamas egna bild, och som sagt... drastiskt formulerad.
Citera
2013-04-17, 08:56
  #6
Medlem
jag skulle vilja ställa den retoriska frågan till tamas: finns det något land i världen där den strukturella rasismen inte existerar?
vad är det som är så särskilt med just den svenska strukturella rasismen?
tror tamas på allvar att en flykting har det bättre i grekland, italien eller vitryssland?
usa lyfts ju ofta fram som det goda exemplet -en smältdegel. men det är ju bara skitsnack för de svarta och latinos är ju starkt överrepresenterade i bottenskiktet av det amerikanska samhället trots att de har bott där i generationer.
Citera
2013-04-17, 09:03
  #7
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Det finns i Sverige idag strukturell antivitism. Detta drabbar majoritetsbefolkningen, de etniska svenskarna. Det är ett reellt problem. Det Tamas pratar om däremot, det är ett hjärnspöke och en icke-fråga.

Gellert Tamas är ett apatiskt flyktingbarn som gapande, storögt och förvånat ser ett nytt opinionsläge växa fram. Då försöker han göra ett utspel med gammal skåpmat. Det kommer inte att lyckas.

Min fetning

Jag är tyvärr inte alls säker på att jag håller med.. Sverige är i dag hypersensibiliserat vad gäller frågor om rasism.. Minns förra årets tre stora "rasismskandaler" (Tårtan, Tintin och Lilla Hjärtat) som kunde brisera trots att inte en enda person med ens lite främlingsfientliga åsikter fanns med i bilden.
Ett annat exempel på det nuvarande klimatet dök upp på radio i morse. P3 nyheter headlineade med bomben i Boston, dock inte själva händelsen utan att "de högerextrema" INTE pekat ut en muslim än. Lång intervju med dåre från Expo..

Jag tror tvärt om att dåren Tamas ligger helt "rätt" i tiden och att du ska bli en etablerad sanning att sverige är europas mest rasistiska land
Citera
2013-04-17, 09:17
  #8
Medlem
Jag noterar att Tamas inte presenterar tillstymmelse till teori om vad den enorma "strukturella diskriminering" som han hävdar genomsyrar landet kan bero på. Än mindre presenterar han något förslag på hur man ska kunna minska diskrimineringen.

Vad är meningen med debattinlägg som likt Jonas Khemeri och Gellert Tamas hävdar att det finns en enorm "strukturell rasism" som alla de som inte heter "svenskt" eller ser "svenska" ut upplever, utan att presentera lösningsförslag? Har de rätt (vilket jag varken tror eller hoppas) är ju den enda rimliga slutsatsen att olika kulturer och folkslag inte kan leva i harmoni tillsammans i samma land. Observera att jag inte är av den åsikten, jag tror att det går. Deras inlägg gör det dock inte enklare.

__________________
Citera
2013-04-17, 09:46
  #9
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Jag noterar att Tamas inte presenterar tillstymmelse till teori om vad den enorma "strukturella diskriminering" som han hävdar genomsyrar landet kan bero på. Än mindre presenterar han något förslag på hur man ska kunna minska diskrimineringen.

Vad är meningen med debattinlägg som likt Jonas Khemeri och Gellert Tamas hävdar att det finns en enorm "strukturell rasism" som alla de som inte heter "svenskt" eller ser "svenska" ut upplever, utan att presentera lösningsförslag? Har de rätt (vilket jag varken tror eller hoppas) är ju den enda rimliga slutsatsen att olika kulturer och folkslag inte kan leva i harmoni tillsammans i samma land. Observera att jag inte är av den åsikten, jag tror att det går. Deras inlägg gör det dock inte enklare.

__________________
Håller med till fullo!
Den viktigaste frågan måste ju vara "Varför". Men både Tamas och Khemeri gör det lätt för sig och besvarar frågan med att vi svenskar är rasister och lyckas på det viset dumpa över både problemet och ansvar för lösningen på oss. Att invandrarna själva, deras kulturarv, religion eller för den delen antal skulle ha något som helst med saken att göra är en diskussion som i sig är rasistisk och således förbjuden.

Jag vet inte hur det är med er andra men jag själv har stor erfarenhet av invandare både från privat- och arbetsliv och jag kan öppet och ärligt säga att det är skitsvårt att både förstå sig på och sammarbeta med personer från i första hand mellanöstern och afrika men även delar av sydeuropa och balkan. Dom ligger helt enkelt för långt ifrån mig i sociala koder, språk och värderingar.

Frågan landar väl till sist i vem som ska anpassa sig till vem....
Citera
2013-04-17, 09:51
  #10
Medlem
Moixas avatar
Detta ändlösa gnäll om rasism hela tiden. Ständigt detta tjat om hur rasismen förstör alla invandrares liv, och ja, begreppet invandrare är faktiskt ett ord som har substans och är berättigat att använda.

Citat:
Ursprungligen postat av Gellert Tamas
En undersökning av forskarna Marina Ghersetti och Anna Levin visar till exempel att åtta av tio artiklar om ”islam” eller ”muslimer” handlar om krig, våld eller andra problem. Men även när uttrycket används ”neutralt”, innebär det att vi utsätts för en ständig uppdelning av Sveriges befolkning i två från varandra olika och särskiljande grupper: svenskar och invandrare.

Mållös, verkligen mållös.. Det är ju för i helvete Islam som bidrar till denna uppdelning, inte svenskarna. Det är Islam som grundar sig i uppfattningen att dess lära är av gudomlig och oföränderlig natur; hur är detta faktum förenligt med ett sammanhållet Sverige? Så länge svenskar inte anammar den islamska läran till fullo så kommer det alltid vara ett uppdelat Sverige, och inte är det svenskarnas fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Gellert Tamas
Vad är det egentligen som inte får sägas? Vad det är som ännu inte sagts i debatten, efter att en partiledare kollektivt pekat ut en stor del av Sveriges befolkning som ”vårt största utländska hot sedan andra världskriget”, när företrädare för Avpixlat, landets största sajt för anonymt näthat, bjuds in för att diskutera anonymt näthat, när järnrörsbeväpnade riksdagspolitiker kallar stockholmare för ”babbor” och hånskrattande konstaterar att ”med vår politik blir det inga fler såna”, när en migrationsminister delar in befolkningen i goda vita och onda icke-vita, och när en justitieminister inte ser några problem med att landets medborgare stoppas på gator och torg utifrån sin hudfärg.

Det var nog ändå av denna paragraf som gnällometern sprängdes. Som vanligt en orgie i självömkan, vilket tydligen enbart invandrare kan gotta sig och komma undan med. Fast vem annars skulle med hedern i behåll bete sig på ett sådant patetiskt sätt, för det är ju med enastående objektivitet som Gellert Tamas presenterar verkligheten. Varför valde han inte att nämna, för att ta det senaste exemplet, Omar Mustafas antisemitiska sida? Jo, för att Gellert Tamas vill uppdela Sverige i de rasistiska svenskarna och de stackars muslimerna eller invandrarna eller vad han nu vill kalla dem för.

Scrollade för övrigt ned på DN-sidan och vad ser man om inte de mest masochistiska uttalandet från olika människor angående Omar Mustafa: "Mustafa-krönika borde inte ha publicerats; Texten var felaktig", "Omar Mustafa bedöms med annan måttstock", "Mustafa kan få en ursäkt för petning", etc.

Kan någon föreställa sig hur det skulle låta om det var en Sverigedemokrat det handlade om? Även den mest orubbliga anti-SD måste väl erkänna att drevet hade varit fundamentalt annorlunda. En Sverigedemokrat hade varit skyldig tills motsatsen bevisades, hans åsikter skulle representera hela partiets och expertutlåtanden hade varit i stil med "Ingenting oväntat".
Citera
2013-04-17, 10:07
  #11
Medlem
burberrys avatar
Strukturell rasism tillämpas bara bland mediahus och andra batikhäxaorganisationer. Hylla mångkulturen, men beblanda sig med den, nej tack.
Citera
2013-04-17, 10:09
  #12
Medlem
Drozds avatar
Väldigt vetenskapligt tillvägagångssätt för att bevisa strukturell diskriminering gn att söka i mediaarkivet!

Citat:
En slagning i databasen Retriever på sökordet ”strukturell diskriminering” visar att det år 2012 bara nämndes några tiotal gånger i landets morgon- och kvällstidningar...

Begreppet ”invandrare” används desto flitigare. Förra året återkom sökordet ”invandrar*” 18 121 gånger i svenska dags- och kvällstidningar....

Snälla G.T., för vår och din egen skull, flytta bara härifrån om Sverige nu är så rasistiskt!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback