2013-04-17, 18:09
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silfverbielkes
Hej!
Letar efter lite tips om säkra investeringsalternativ som kan ge en någorlunda "schysst" avkastning. Dags att köpa guld nu när den ligger som lägst eller är risken hög att den rasar ännu mer?

Guld ligger inte lägst nu, Guldet är uppe på riktigt höga nivåer idag.

För 4år sedan kostade en 100g investerings guldtacka 19000kr och idag kostar den 29000kr

www.tavex.se
2013-04-17, 18:59
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Räknat i vadå?

USD förmodligen.
2013-04-17, 19:57
Medlem
gavlips avatar
Om du tittar här:

http://onlygold.com/tutorialpages/prices200yrsfs.htm

Så ser du att guld 1802 kostade $19.39 $ per uns
medan det 2001 kostade $276.50 $ per uns
2013-04-17, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Om du tittar här:

http://onlygold.com/tutorialpages/prices200yrsfs.htm

Så ser du att guld 1802 kostade $19.39 $ per uns
medan det 2001 kostade $276.50 $ per uns

inflation inräknat?
2013-04-17, 20:48
Medlem
gavlips avatar
Citat:
inflation inräknat?

En dollar 1802 är värd ca 20 ggr mer än en dollar 2001 så priset verkar vara ung. samma om man räknar med inflationen.

Den huvudsakliga poängen med guld är att det ska vara ett inflationsskydd bland annat. Frågan är inte hur mycket man har tjänat på det utan snarare hur mycket man inte har förlorat på att ha det.
Senast redigerad av gavlip 2013-04-17 kl. 20:50.
2013-04-18, 19:23
Medlem
Måste bara meddela att jag lyckades köpa guld när det stod som absolut högst, 13kkr för 1 oz guldmynt. Nu får jag samma mynt för 9.5 kkr. Men men jag säljer inte. Den guldklimpen har jag kvar tills jag är bankrutt! Guld kommer alltid vara extremt värdekoncentrerat till både vikt och volym i alla tider. Bättre backup kan man inte ha.
2013-04-18, 19:37
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Hej!
Letar efter lite tips om säkra investeringsalternativ som kan ge en någorlunda "schysst" avkastning. Dags att köpa guld nu när den ligger som lägst eller är risken hög att den rasar ännu mer?

Citat:
Renoveringsobjekt - Bostadsrätter är enligt min bland de mest lönsamma investeringar som kan göras. Förutsatt att du har kapital.

Annars är antagligen guld en relativt säker investering.

Snillen spekulerar...
2013-04-19, 10:58
Medlem
OurFranks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kos
Måste bara meddela att jag lyckades köpa guld när det stod som absolut högst, 13kkr för 1 oz guldmynt. Nu får jag samma mynt för 9.5 kkr. Men men jag säljer inte. Den guldklimpen har jag kvar tills jag är bankrutt! Guld kommer alltid vara extremt värdekoncentrerat till både vikt och volym i alla tider. Bättre backup kan man inte ha.

Värdekoncentrerat? Intressant formulering. Så givet två fysiska investeringar så är den som ger minst volym och mest vikt den bästa investeringen?
2013-04-20, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OurFrank
Värdekoncentrerat? Intressant formulering. Så givet två fysiska investeringar så är den som ger minst volym och mest vikt den bästa investeringen?
Givet värdes behålls så har det stora fördelar när man måste hastigt dra eller fly.
2013-04-20, 22:29
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kos
Givet värdes behålls så har det stora fördelar när man måste hastigt dra eller fly.

Och när tror du att sammhällskollapsen kommer denna gången?
Folk tjatade om att "nu skiter det sig" 2007 - 2009, sedan dess har det bara gått uppåt.

Så länge vi lever så kommer vi inte se någon kollaps i samhället som får så stor inverkan att du måste fly.
2013-04-23, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Och när tror du att sammhällskollapsen kommer denna gången?
Folk tjatade om att "nu skiter det sig" 2007 - 2009, sedan dess har det bara gått uppåt.

Så länge vi lever så kommer vi inte se någon kollaps i samhället som får så stor inverkan att du måste fly.
Tack nu känns det genast mycket tryggare .
2013-06-04, 08:36
Medlem
blowns avatar
Lyfter tråden lite eftersom jag går i köpetankar. Funderar på att köpa 2 oz när vi nu ligger runt 1400USD/oz.

Jag är dock lite småskraj. Det är trots allt en del pengar för mig, nybliven förälder som man är. Vad är den kvalificerade gissningen? Kommer vi få se ännu lägre nivåer på guldpriset, eller bygger prisnedgången vi sett under året på en felaktigt positiv syn på framtiden?

Personligen har jag väldigt svårt att se hur ex. EUR och USD ska kunna bli starkare igen. Vad jag sett så indikeras väl ingen bättring från de sydeuropeiska syndabockarna, och USA har ingen direkt väg ur sin kris?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in