Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-16, 19:08
  #1
Medlem
mecklarens avatar
Dåligt namn på trådstart. Men kom ej på bättre.

Jag gillar och kollar nästan uteslutande på tv-serier enligt nedan lista.
Jävligt svårt att klassa denna typ av serier, då de alla inte är lika varandra.
Det gemensamma är väl att det är en form utav reality-tv med inslag av den där barnsliga drömmen om skattletande, ovanliga prylar, spännande historia.

Jag börjar få svårt att hitta fler serier som kan passa mig i genre eller stuk.
Jag vill inte att detta skall bli en listtråd, utan tanken här är att vi (jag vet att ni finns) som gillar denna typ av serier kan tipsa varandra.
Snälla mods, kasta inte denna tråd eller hänvisa till tipsa tråden, då denna typ av serier förtjänar en egen tråd.

Nedan är de serier jag sett.
Ej rangordnade efter hur bra jag tycker de är.

Gold Rush Alaska
Bering sea gold
Bering sea gold, under the ice.
Yukon Gold
Storage wars
Auction kings
Swamp people
Moonshiners
Storage hunters
Auction hunters
Storage wars: texas
Pawn stars
Cajun pawn stars
American pickers
American restoration
Hardcore pawn
Pawn queens
Oddities
Comic book men
Weed wars
Canadian pickers
Antikrundan
Antique Roadshow US/UK
Citera
2013-04-16, 19:32
  #2
Medlem
NG88s avatar
Jag är kanske lite trög, men är det en speciell röd tråd du söker i dessa serier du angav? För jag tycker att dem är stundtals lika, stundtals olika.

Övrigt tycker jag att dem alla sänds för ofta i repris...
(gillar inte alls sådana serier)

Kanske honey boo boo är något för dig?
Citera
2013-04-16, 20:02
  #3
Medlem
mecklarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NG88
Jag är kanske lite trög, men är det en speciell röd tråd du söker i dessa serier du angav? För jag tycker att dem är stundtals lika, stundtals olika.

Övrigt tycker jag att dem alla sänds för ofta i repris...
(gillar inte alls sådana serier)

Kanske honey boo boo är något för dig?

Tack för tipset, men Honey boo boo verkar inte vara en serie i samma stuk.
Ja visst är serierna olika, och någon direkt röd tråd är svårt att speca. Men på något sett så har de något gemensamt.
Citera
2013-04-16, 20:02
  #4
Medlem
NaSteffes avatar
Sitt vid Discovery Channel tills du hittar ett program du inte sett tidigare .
Citera
2013-04-17, 08:12
  #5
Medlem
jag kollar på ungefär samma program, du kan testa att kika på property wars, container wars och flip men. flip men har sändningsuppehåll eller är nedlagt men du kan ju titta ikapp dom säsonger som finns.

kan va lite svårt att hitta alla avsnitt på dom andra, dom är inte lika "stora" som programmen på din lista.
Citera
2013-04-17, 11:11
  #6
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Black Gold kanske kan vara något för dig.
Citera
2013-04-19, 13:33
  #7
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Håller med TS, kan nästan bara titta på denna typ av program just nu.
Älskar framför allt Pawn Stars och Storage wars.

Edit : Var hittar du Hardcore pawn och Pawn queens ? har inte sett dessa.
Citera
2013-04-19, 13:39
  #8
Medlem
Lonewolf.McQuades avatar
Känns som om TS är ute efter redneck reality-tv. Kan tyvärr inte ge något tips då jag avskyr den här sortens program.
Citera
2013-09-09, 14:51
  #9
Medlem
Backyard oil passar nog in här.
Citera
2014-09-26, 22:53
  #10
Medlem
Gammal tråd men den enda som belyser ämnet i sin helhet.

Så jag att och kollade på pickers. Och de hittade på den där hojen från 1909 som det tydligen endast fanns/finns 4 av i världen....

....intressant tänkte jag så jag började kolla hur gammalt avsnittet var - 2013 våren. Aha så jag blev lite nyfiken på hur fan det gick när de gav 55K $ för en rostig ram och några delar som tydligen fanns nedpackade.. och skulle renovera upp den.

Så googla lite om saken, surrade in mig på länkar hit o dit, fb diskussioner, MC forum i US mm.

Några direkta svar verkade inte finnas om just hojen, mer än att några påstod att den var fejk alt inte det man trodde det var.

...och så kom jag in på foliehatts disskutioner kring hela konceptet. Att de flesta av dessa program är uppgjorda och att det föreligger ett manus.

Okey okey. Å ena sidan är det USA med allt vad gäller överdrift och underhållning, ovillig att medge att jag varit en sucker som gått på allt i tron om att det är äkta, började jag läsa mer av de påståenden som länkades hit och dit, uttalande och intervjuer med medverkande och personer i produktionen - mycket verkade ganska uppenbart att det var mest "for show"...

Nu har jag inte orkat läsa sidvis om alla programmen, men pickers och storage wars fanns det rätt klara belägg om att det var uppstyrt på olika vis.

Brukar titta på några av dessa, om än mindre nu än för ett år sedan när jag skaffade kanalen (History Channel) då jag tröttnade tillslut på skiten.
Citera
2015-05-18, 10:03
  #11
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Gammal tråd men den enda som belyser ämnet i sin helhet.

Så jag att och kollade på pickers. Och de hittade på den där hojen från 1909 som det tydligen endast fanns/finns 4 av i världen....

....intressant tänkte jag så jag började kolla hur gammalt avsnittet var - 2013 våren. Aha så jag blev lite nyfiken på hur fan det gick när de gav 55K $ för en rostig ram och några delar som tydligen fanns nedpackade.. och skulle renovera upp den.

Så googla lite om saken, surrade in mig på länkar hit o dit, fb diskussioner, MC forum i US mm.

Några direkta svar verkade inte finnas om just hojen, mer än att några påstod att den var fejk alt inte det man trodde det var.

...och så kom jag in på foliehatts disskutioner kring hela konceptet. Att de flesta av dessa program är uppgjorda och att det föreligger ett manus.

Okey okey. Å ena sidan är det USA med allt vad gäller överdrift och underhållning, ovillig att medge att jag varit en sucker som gått på allt i tron om att det är äkta, började jag läsa mer av de påståenden som länkades hit och dit, uttalande och intervjuer med medverkande och personer i produktionen - mycket verkade ganska uppenbart att det var mest "for show"...

Nu har jag inte orkat läsa sidvis om alla programmen, men pickers och storage wars fanns det rätt klara belägg om att det var uppstyrt på olika vis.

Brukar titta på några av dessa, om än mindre nu än för ett år sedan när jag skaffade kanalen (History Channel) då jag tröttnade tillslut på skiten.

Givetvis är alla sådan där serier mer eller mindre uppgjorda. Annars blir det inte "bra" tv av det hela. Samma gäller ju med svenska serier som Ullared och liknande. Man letar upp lite udda personligheter och sedan så letar man in dom på rätt spår så att säga.

Däremot så blir dom som medverkar i amerikanska serierna rika. Dom får bra betalt per avsnitt. En av dom där i Storage war hoppade nyligen av då man vill sänka hans arvode från 130 000 kr till hälften per avsnitt.
Citera
2016-09-29, 21:45
  #12
Medlem
Personligen är jag jätteimponerad över att dessa program ändå funkar som underhållning.

Om någon hade sagt år 2000 att "vi gör ett program om fiskare och lastbilsförare" så hade ingen kunnat begripa hur man kunnat få ut ett enda godtagbart TV-avsnitt av ett sådant ämne. Än mindre flera säsongers succé som skulle bli syndikerat flera länder.

Jag gissar för övrigt att Dirty Jobs va lite av en pionjär i området? Åtminstone vad det första gången jag började kolla på sånt här
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback