Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-15, 20:44
  #1
Medlem
Hej!

Vi är tre killar från som ska göra vår första resa till Afrika och söker nu tips på allt från tips på boende, transport, aktiviteter mm. Rutten som är planerad just nu är landa i Dar es Saalam och ta färjan över till Zanzibar. När vi känner oss färdiga där är det tillbaka till fastlandet och upp mot Mombasa där vi söker vi vill att adrenalinet ska pumpa. Efter Mombasa åker vi vidare till Nairobi och möjligtvis på någon safari där, kanske någon grym bergsvandring där? Efter Kenya åker vi vidare till Jinja och avslutar sedan resan i Kampala.

Just nu är våra största frågar ifall man måste ha returbiljett?
Något speciellt med alla visa eller det ordnas på gränsen?
Ordna med lokal valuta på hemmaplan eller görs det på plats?


Alla tips och förslag uppskattas!

Tack på förhand!
Citera
2013-04-15, 21:45
  #2
Medlem
Hollenriks avatar
Jaså, ni skippar det heta turistlandet Somalia?
Citera
2013-04-15, 22:06
  #3
Medlem
JBernards avatar
Kul! Gjorde en liknande tripp för några år sedan. Jag tror inte att man måste ha löst reutbiljett, men kolla med resebyrån. jag hade inget visum när jag passerade Tanzania-Kenya gränsen iallafall, så det funkar nog (det kan ha ändrat sig). Valuta fixar ni på plats, blanda inte ihop tanzanisk valuta med den kenyianska (det gjorde jag och fick iofs väldigt bra service och glada miner ett tag innan jag upptäckte misstaget).

Safarin var både trevlig och spektakulär, blir både bättre och framför allt billigare att ordna denna på plats. Vi klippte Kilimanjaro under resan också, men är det inget mål i säg så finns det andra natursköna vandringsleder och vulkaner som funkar bra iallafall.

Framför allt, tänk på säkerheten. Blev halvt om halvt rånad i Tanzania på en marknad och Nairobi ska vi inte tala om, inget ställe att lulla runt halvfull på under dygnets mörka timmar.

Trevlig resa
Citera
2013-04-16, 00:17
  #4
Medlem
I och med att jag jobbar med sånt här på flygplatsen så skulle jag hänvisa till att ni kanske har en returbiljett när ni ska resa till så många olika ställen. Det är inte tillåtet att skicka människor till länder där de kräver visum utan någon hemresa. Eller så ringer ni respektive bolag och frågar lite mer om det. Och sen vill jag även påpeka att Mombasa är ett otroligt ställe! Stränderna, folket, allt. Det finns inget som kan gå fel där. Även nattlivet är riktigt bra då det finns väldigt många turister som vistas där, vilket gör det en väldigt blandad upplevelse med kulturen men samtidigt får ni möta ganska många nationaliteter. Nairobi är lite mer kyligt, men dock lite mer modernt. Safari där är nog det bästa ni kan göra, men safarin i Tanzania är bättre har jag hört.
Citera
2013-08-23, 12:27
  #5
Medlem
Glöm inte gulafebern vaccin
Citera
2013-09-02, 22:20
  #6
Medlem
ScabbedSaints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jolle133
Just nu är våra största frågar ifall man måste ha returbiljett?
Ja.. Men har ni retur biljett från Uganda så e det ok.. Så länge ni har en biljett

Citat:
Ursprungligen postat av jolle133
Något speciellt med alla visa eller det ordnas på gränsen?
Tanzania vid gränsen, 50 USD och fingeravtryck
Kenya och Uganda vågar jag inte svara på men Kenya vid gränsen iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av jolle133
Ordna med lokal valuta på hemmaplan eller görs det på plats?
På plats.. Använd bankomat, enklast att inte bli lurad.
Kom ihåg att det e skillnad på Kenyanska och Tanzania Schillings..
Citera
2013-09-02, 22:22
  #7
Medlem
ScabbedSaints avatar
Varför svarar jag på en tråd som e 4 månader gammal?
Citera
2013-09-07, 12:53
  #8
Medlem
Bish0pTh3Pimps avatar
Tråden är visserligen fyra månader gammal. Men varför måste man ha returbiljett om man ska besöka vissa afrikanska länder? Det finns väl ingen större risk att någon från västra Europa skulle försöka stanna illegalt i något av de länderna?
Citera
2013-09-15, 21:04
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bish0pTh3Pimp
Tråden är visserligen fyra månader gammal. Men varför måste man ha returbiljett om man ska besöka vissa afrikanska länder? Det finns väl ingen större risk att någon från västra Europa skulle försöka stanna illegalt i något av de länderna?
Det där med returbiljett har jag inte alltid haft. Vid inresa i olika länder har jag ofta fått frågan om returbiljett finnes. Jag svarar då "ja". Aldrig någonsin har jag behövt visa biljetten.
Sedan finns det en del västerlänningar som bor illegalt i afrikanska länder, även om det kanske inte är väldigt vanligt. Orsaken kan variera. Kanske är vederbörande på flykt undan rättvisan i sitt hemland eller har han/hon kanske kommit till det afrikanska landet i ljusskygga affärer.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2124270

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback