Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-09, 09:12
  #769
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och när man övergår till att argumentera mot personen kallas det vad? Och innebär det att man har något att komma med eller inte? Bra jobbat tärningsmannen.
Såg du det där som personangrepp är du nog
(lånar två ord från Topic)
mindre intelligent.

Sluta lipa och kolla upp dina fakta istället. På tal om Topic, förresten, verkar det ha kommit bort lite. Om det är determinism du vill snacka om finns det minst en tråd om det på Filosofi. Du kan möjligen också försöka i Fysik.
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2018-07-09 kl. 09:17.
Citera
2018-07-09, 10:19
  #770
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Såg du det där som personangrepp är du nog
(lånar två ord från Topic)
mindre intelligent.

Sluta lipa och kolla upp dina fakta istället. På tal om Topic, förresten, verkar det ha kommit bort lite. Om det är determinism du vill snacka om finns det minst en tråd om det på Filosofi. Du kan möjligen också försöka i Fysik.

Inte angrepp som så men du diskuterar personens bildning och annat irrelevant istället för argumenten.
När du dessutom måste göra auktoritetsargument genom att lyfta fram din egen utbildning utan att tillföra ett dugg till diskussionen känns även det som att det luktar desperation. Du kan inte spöa ett argument med ditt diplom.
Jag diskuterar det som pratades om i tråden och om du sedan lägger dig i och blir ledsen när du får svar i din tur och vill anmärka på OT så ser du bara mer desperat ut.
Citera
2018-07-09, 10:52
  #771
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Jag menar att tid är relevant för uppkomst och utveckling av liv. Men som du säger, för de fysikaliska lagarna spelar den ingen roll.
Jaa det kan knappast någon förneka. jag har aldrigt sagt emot det heller. Vad jag har talat om är oddsen på att universums uppbyggnad ser ut som den gör och besitter de fysikaliska egenskaperna för att liv skall kunna existera inom det.

Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Varför skulle vår existens vara förutbestämd och vad skulle ha intresse av att bestämma något sådant?
Varför skulle världen vi lever i vara ett resultat av slumpen. Förklara hur slumpen har kunnat skapa en så komplex värld som vi lever i ur ingenting. borde vara lika lätt för dig att svara på den frågan som jag på din..

Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Det känns lite pompöst att tro att vi är så speciella att någon högre makt skulle ha skapat oss och universum med ett helt okänt syfte.
Vad får dig att tro att vi skulle känna till syftet? Universum är så oerhört enormt så det är omöjligt för oss att ens föreställa sig dess storlek. Vad får dig att tro att vi är universums mittpunkt? varför skulle just vi få privilegiet att veta varför och hur allting existerar?

Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Ok, ganska värdelös diskussion, det är du som ska bevisa, det är du som påstår något och detta förfarande tror jag att du känner till. Annars är risken stor att folk går runt och tror på allt möjligt konstigt (vilket de verkar göra).
Varför är det jag som skall bevisa? tråden heter trots allt 'är religiösa generellt sett mindre intelligenta' För att kunna dra en sådan slutsats så är det väl ni som skall bevisa att ni har rätt. Jag har aldrig påstått att jag har rätt. Jag är kritisk till att universum hände av en slump. jag tror att universum är en design. har aldrig sagt att det är den ultimata sanningen.
jag är trots allt agnostiker och inte 'religiös'. jag tror lika lite på gud, allah etc som du.

Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Jag påstår nämligen inte att jag vet något rafflande som ingen annan har upptäckt eller förstår, och som dessutom inte går att bevisa. Ja, du hör ju hur det låter.. Otroligt tröttsamt.
kan inte tala för någon annan men jag har aldrig påstått att jag vet någonting. Jag har endast yttrat mina egna teorier om universum och vår existens. och ja, jag kan inte bevisa det. Du kan ju istället bevisa att universum hände av en slump, det är ju det du påstår. att alltid vifta med handen och dra slutsatsen att det var en slump eller att 'det bara hände' då man inte kan förklara någonting är också tröttsamt att lyssna på.
Citera
2018-07-09, 11:10
  #772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Inte angrepp som så men du diskuterar personens bildning och annat irrelevant istället för argumenten.
När du dessutom måste göra auktoritetsargument genom att lyfta fram din egen utbildning utan att tillföra ett dugg till diskussionen känns även det som att det luktar desperation. Du kan inte spöa ett argument med ditt diplom.
Jag diskuterar det som pratades om i tråden och om du sedan lägger dig i och blir ledsen när du får svar i din tur och vill anmärka på OT så ser du bara mer desperat ut.

Om man diskuterar fysik och matematik så kan ett diplom i fysik vara relevant. Det visar att man troligtvis behärskar och förstår det man talar om. Håller med om att det du talar om är determinism och inte slump. med din definition på slump så finns det inget som kan klassas som en slump. Onödigt ord då med andra ord.
Citera
2018-07-09, 12:10
  #773
Medlem
gabrielle2s avatar
Förmodligen individuellt som allt annat.
Citera
2018-07-09, 13:23
  #774
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veszedelem
Om man diskuterar fysik och matematik så kan ett diplom i fysik vara relevant. Det visar att man troligtvis behärskar och förstår det man talar om. Håller med om att det du talar om är determinism och inte slump. med din definition på slump så finns det inget som kan klassas som en slump. Onödigt ord då med andra ord.

Utbildningen i sig är absolut nyttig men argument står på sin egen merit och auktoritet är inte relevant.
En vetenskapsman som säger att han har rätt för han har flest diplom går rakt emot den liberala vetenskapsfilosofin.

Slump kan vara ett användbart ord som en förenkling men om man hänvisar till slump som bevisning för något blir det fel.

Det är mina poänger jag försökt framställa i senaste inläggen.
Citera
2018-07-09, 14:12
  #775
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Förmodligen individuellt som allt annat.
Går det inte att generalisera folk överhuvudtaget?
Citera
2018-07-09, 15:45
  #776
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Går det inte att generalisera folk överhuvudtaget?

Katoliker verkar lite vettigare än protestanter. Lite som light-kristendom, i positiv bemärkelse. De har inget emot traditioner, kan tänka sig att dyrka andra människor och möts gärna i imponerande byggnader. Hardcore-protestanterna möts i tält, dömer ut så mycket som möjligt som världsligt och tycker att Jesus är det enda människan behöver.
Citera
2018-07-09, 17:28
  #777
Medlem
IQ är nonsens. (FB) Smygrasistisk definition av utvecklingsstörning?
Citera
2018-07-10, 15:47
  #778
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Går det inte att generalisera folk överhuvudtaget?
Nej! Vi kan ha samma/olika åsikter om saker och ting.
Vi kan ha samma/ olika beteenden MEN vi är alla individer.
Även individer inom olika religioner.
Även vad gäller intelligens. Man kan till och med vara intelligent enbart på ett område men " ointelligent" på ett annat område.
Det är väl vi människor som generaliserar i stort sett allt vi kan generalisera.
Även den så kallade " intelligente" generaliserar.
Citera
2018-07-10, 21:12
  #779
Medlem
ProPapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veszedelem
Jaa det kan knappast någon förneka. jag har aldrigt sagt emot det heller. Vad jag har talat om är oddsen på att universums uppbyggnad ser ut som den gör och besitter de fysikaliska egenskaperna för att liv skall kunna existera inom det.
Avklarat
Citat:
Ursprungligen postat av Veszedelem
Varför skulle världen vi lever i vara ett resultat av slumpen. Förklara hur slumpen har kunnat skapa en så komplex värld som vi lever i ur ingenting. borde vara lika lätt för dig att svara på den frågan som jag på din..
Hur kan en atomkärna sönderfalla spontant? Energin som frigörs ur en atom som sönderfaller är enorm! En spontan "energikick" i en kritisk massa innehållandes all materia i universum skulle nog bli en rejäl bang Nää, helt ärligt så har jag har faktiskt ingen aning om varför vi är här eller hur livet uppstod.
Citat:
Ursprungligen postat av Veszedelem
Vad får dig att tro att vi skulle känna till syftet? Universum är så oerhört enormt så det är omöjligt för oss att ens föreställa sig dess storlek. Vad får dig att tro att vi är universums mittpunkt? varför skulle just vi få privilegiet att veta varför och hur allting existerar?

Det finns inget som pekar på något syfte. Har aldrig sagt att vi är någon mittpunkt.
Citat:
Ursprungligen postat av Veszedelem
Varför är det jag som skall bevisa? tråden heter trots allt 'är religiösa generellt sett mindre intelligenta' För att kunna dra en sådan slutsats så är det väl ni som skall bevisa att ni har rätt. Jag har aldrig påstått att jag har rätt. Jag är kritisk till att universum hände av en slump. jag tror att universum är en design. har aldrig sagt att det är den ultimata sanningen.
jag är trots allt agnostiker och inte 'religiös'. jag tror lika lite på gud, allah etc som du.
Okej, det där med intelligens ger jag mig inte in på. Precis som människor som tror på gud eller vad det må vara så låser du fast dig i en hypotes om universums ursprung. Tro förblindar människor.
Citat:
Ursprungligen postat av Veszedelem
kan inte tala för någon annan men jag har aldrig påstått att jag vet någonting. Jag har endast yttrat mina egna teorier om universum och vår existens. och ja, jag kan inte bevisa det. Du kan ju istället bevisa att universum hände av en slump, det är ju det du påstår. att alltid vifta med handen och dra slutsatsen att det var en slump eller att 'det bara hände' då man inte kan förklara någonting är också tröttsamt att lyssna på.

Jag kan inte bevisa att universum uppstått av en slump. Jag vet inte om det uppstod av en slump. Det finns dock INGEN annan logisk förklaring idag och det vore helt galet att hitta på en helt annan, ännu mer orimlig förklaring.

Ja, det kan vara tröttsamt och tråkigt med verkligheten ibland.
Citera
2019-12-18, 00:21
  #780
Medlem
Jag tror inte att rationellt tänkande är religiösa människors starkaste sida. Det finns liksom småbarn i Afrika med maskar i ögonen. Varför skulle gud skapa nåt sånt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback