Flashback bygger pepparkakshus!
2013-04-14, 17:49
Medlem
jemts avatar
Hej!

Jag har sökt information om detta ämne men inte hittat vad jag söker.

Jag har fått en förfrågan om det går att spärra en Linux-dator från ändringar och inställningar, så att det endast går att surfa, använda libreoffice och liknande förinstallerade program.

Alltså, exempelvis ett gäst-konto som man absolut inte kan göra några som helst ändringar i.

Om detta går att genomföra på ett smidigt sätt. Då kommer en skola som jag vickar på på prov att installera om alla datorer i en av datorsalarna till Linux. Om detta fungerar bra så kommer troligen några andra skolor också att ta efter, då detta kommer spara skolan i fråga en massa pengar istället för att köpa in nya datorer och uppdaterade licenser.

Så jag eftersöker guider eller liknande som kan lösa detta behov.
Senast redigerad av jemt 2013-04-14 kl. 17:52.
Citera
2013-04-14, 17:52
Medlem
epiks avatar
En ny användare som inte har tillgång till root?
Citera
2013-04-14, 17:56
Medlem
jemts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epik
En ny användare som inte har tillgång till root?

Ett "user-konto" kan väll göra vissa ändringar i alla fall? Byta bakgrund och andra inställningar av gränssnitt osv. Samt spara en massa grejer på den lokala hdd (Dom sparar nu på egna usb-stickor). Vill inte installera 20 datorer med Mint, och sen visa sig att eleverna hittat på en massa dumheter.

Så som det är nu, så återställs alla eventuella ändringar som gjorts på Vista-datorerna till en förinställd mall.
Citera
2013-04-14, 20:44
Medlem
Mjo, men allting sparas ju i deras /home

Rensa en massa i /usr/share/ så kan dom göra mindre, typ som 0 bakgrundsbilder. Det går göra en massa spärrar och annat.

Lägg inte till användaren i alla grupper t.ex (en bra början).

Läs på om grupper och användare, samt hur linux fungerar i det stora hela, så går det bra sen.
Citera
2013-04-14, 21:26
Medlem
Det låter som du är ute efter kioskläge. Det finns bl.a. bibliotek som använder Ubuntu så på arbetsstationer. Det går inte ens att använda ctrl+alt+funktionstangent för att växla tty på dem.
Sök på "ubuntu kiosk mode", det finns en del guider för att till det (bör vara likadant för Mint). De flesta beskriver dock enbart hur man kan endast kommer åt webbläsaren och inget mer, men det finns även beskrivningar på hur man kan komma åt fler program.
Senast redigerad av 81er 2013-04-14 kl. 21:29.
Citera
2013-04-15, 06:55
Medlem
jemts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 81er
Det låter som du är ute efter kioskläge. Det finns bl.a. bibliotek som använder Ubuntu så på arbetsstationer. Det går inte ens att använda ctrl+alt+funktionstangent för att växla tty på dem.
Sök på "ubuntu kiosk mode", det finns en del guider för att till det (bör vara likadant för Mint). De flesta beskriver dock enbart hur man kan endast kommer åt webbläsaren och inget mer, men det finns även beskrivningar på hur man kan komma åt fler program.

"Kiosk mode / Kioskläge"... där har vi sökord som träffar mitt behov bra.

Hittade ett program med GUI som heter Pessulus. Dock lades projektet ner vid övergången till Gnome 3. Någon som vet om det finns ett motsvarande program, eller om man måste sitta och göra alla dessa inställningar för hand som guiderna tipsar om (20+ datorer).
För att skriva script är utanför min kunskapsbas för tillfället och en bra bit in i framtiden.

Edit:
Detta kan vara något, men detta begränsar allt utom surfning. Det ska ju gå att använda LibreOffice också. http://www.webconverger.com/

Edit 2:
Ta en titt på denna sida; http://softwaretopic.informer.com/li...nt-kiosk-mode/
Någon som känner igen något av dessa program som kan ge mig en knuff i rätt riktning?
Senast redigerad av jemt 2013-04-15 kl. 07:17.
Citera
2013-04-15, 21:13
Medlem
KDE är bra för det ändamålet (oavsett dist)..

I arch =>>

[tsw@megatron ~]$ yaourt -Ss kiosk
aur/kiosktool-svn 984348-1 (7)
A Point&Click tool for system administrators to enable KDE's KIOSK features or otherwise preconfigure KDE for groups
of users.
Citera
2013-04-17, 07:04
Medlem
jemts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magican
KDE är bra för det ändamålet (oavsett dist)..

I arch =>>

[tsw@megatron ~]$ yaourt -Ss kiosk
aur/kiosktool-svn 984348-1 (7)
A Point&Click tool for system administrators to enable KDE's KIOSK features or otherwise preconfigure KDE for groups
of users.

Tack! Jag ska titta på hur jag kan använda mint med KDE.
Citera
2013-05-07, 18:25
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jemt
Hej!

Jag har sökt information om detta ämne men inte hittat vad jag söker.

Jag har fått en förfrågan om det går att spärra en Linux-dator från ändringar och inställningar, så att det endast går att surfa, använda libreoffice och liknande förinstallerade program.

Alltså, exempelvis ett gäst-konto som man absolut inte kan göra några som helst ändringar i.

Om detta går att genomföra på ett smidigt sätt. Då kommer en skola som jag vickar på på prov att installera om alla datorer i en av datorsalarna till Linux. Om detta fungerar bra så kommer troligen några andra skolor också att ta efter, då detta kommer spara skolan i fråga en massa pengar istället för att köpa in nya datorer och uppdaterade licenser.

Så jag eftersöker guider eller liknande som kan lösa detta behov.
De program du inte vill att använda ska få använda, ändra bara rättigheterna på dem. Om du blockerar alla filer osv kommer inte ett enda program fungera, i stort sett. Alla program behöver åtkomst till massor med kommandon, och inte minst, alla bibliotek! Men visst finns det program som skapar en slags sandlåda där bara mappens innehåll är åtkomlig och synlig, som Jailkit: http://olivier.sessink.nl/jailkit/.
Citera
2013-05-09, 21:39
Medlem
katten80s avatar
Du skulle enkelt kunna göra något skript som nollställer alla användarinställningar vid t.e.x varje omstart. Finns också ett gästkonto i ubuntu du kan ju kolla hur det fungerar.

Att springa runt med USB-minnen och ha sina filer på låter både osmidigt och omodernt. En katalogserver/filserver är ju att föredra. Det är dock ett relativ stort jobb och var åtminstone för ganska bökigt i en Linux miljö . De flesta skolor som vill spara pengar satsar idag på google apps filer, office, mail allt på webben och då får valet av OS en ganska liten betydelse.
Citera
2013-05-09, 21:49
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten80
Du skulle enkelt kunna göra något skript som nollställer alla användarinställningar vid t.e.x varje omstart. Finns också ett gästkonto i ubuntu du kan ju kolla hur det fungerar.

Att springa runt med USB-minnen och ha sina filer på låter både osmidigt och omodernt. En katalogserver/filserver är ju att föredra. Det är dock ett relativ stort jobb och var åtminstone för ganska bökigt i en Linux miljö . De flesta skolor som vill spara pengar satsar idag på google apps filer, office, mail allt på webben och då får valet av OS en ganska liten betydelse.
Inte alls svårt: http://linuxphilia.blogspot.se/2012/...ntralized.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in