Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-04-13, 20:42
  #1
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Tjena!

Har ni sett något riktigt gammalt klotter?
Citera
2013-04-13, 20:59
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Pompeji har många rester från 79 ekr!
Citera
2013-04-13, 21:04
  #3
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Ja, i en källare med välvda tak i en flygel till den numera bortforslade skogaholms herrgård ( själva huvudbyggnaden står på skansen ).

I flygeln fanns det enorma kök och massor av rum och trappor, rekommenderar ett besök för det är väldigt spöklikt.
Finns även gravsättningar utanför.

Iaf, i den källaren fanns det massor av klotter, en del daterade så tidigt som 1700-talet.

Ex, Erik och Julia 1735, och liknande.

http://www.digitaltmuseum.se/things/...NM/NMA.0023954
Citera
2013-04-13, 21:07
  #4
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Ett piece inne i en tunnel daterat 1989 eller någonting
Citera
2013-04-13, 21:19
  #5
Medlem
Såg en tag med följade text "Död åt drakarna" så antar det är från draktiden? När den nu var har jag ingen aning, jag är 21 år och har fan inte sett någon drake så minst 21 år gammal är den.
Citera
2013-04-13, 21:26
  #6
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Åker du pendeltåg mellan Spånga - Sundbyberg så har du en drake som är från sent åttiotal om jag inte minns fel på din högra sida. För en 7-8 år sedan såg jag den även i en bok om graffiti, där stod det ett datum, tror att det var sent åttiotal den var ifrån om jag inte är helt ute och cyklar. Finns än idag kvar
Citera
2013-04-13, 21:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Åker du pendeltåg mellan Spånga - Sundbyberg så har du en drake som är från sent åttiotal om jag inte minns fel på din högra sida. För en 7-8 år sedan såg jag den även i en bok om graffiti, där stod det ett datum, tror att det var sent åttiotal den var ifrån om jag inte är helt ute och cyklar. Finns än idag kvar


Då kan vi dra slutsatsen att draktiden slutade cirkus 1988?
Citera
2013-04-13, 21:45
  #8
Medlem
Sunghirs avatar
Klotter och initaler på byggnadsdörrar på Torsebro krutbruk (norr om Kristianstad, Skåne). 1800-tal till ca. 1925. Klottret är på fin elegant skrivstil, inristat med kniv! Kanske nåt för dagens ungdomar att ta efter?
Citera
2013-04-13, 21:54
  #9
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunghir
Klotter och initaler på byggnadsdörrar på Torsebro krutbruk (norr om Kristianstad, Skåne). 1800-tal till ca. 1925. Klottret är på fin elegant skrivstil, inristat med kniv! Kanske nåt för dagens ungdomar att ta efter?
Gud va segt att rista in sin tag med kniv.
En sten eller dyl. funkar ju men kniv
Citera
2013-04-13, 22:42
  #10
Medlem
VonObens avatar
Bland de kvarvarande lämningarna efter en by på gränsen mellan Dalarna och Värmland hittade jag denna penselmålade grafitti: http://goo.gl/Kzj76

Sista invånaren lämnade byn någon gång på 30-talet.

Byn ligger/låg här: http://goo.gl/ynjlf
Citera
2013-04-14, 01:00
  #11
Medlem
jagluktarketchups avatar
finns en video på youtube där Christer Pettersson kommenterar ett klotter som löd "aik". tror det var ifrån 1995. det är oldschool.

sen har vi klotter i första filmen i sällskapsresan trilogin, då står det "hata bajen" har jag för mig. var ju 1980 men kan vara äldre klotter också, då hade ju inte nolltoleransen och möjligtvis inte klottersaneringsmedel (plus sanerarföretag) blivit uppfunnet ännu.

men jag har en fråga, vet någon vem den första klottraren i sverige var? vad skrev han/hon, kuk? cp? anushål? jesus finns inte? vad nu personen än skrev, är den personen i alla fall unik om man pratar svensk klotterhistoria.

har även hört att jesus brukade hooka me några av hans lärlingar, de brukade rista mycket klotter som de själva hittat på, drar dock inte slutsatser då jag inte har någon källa på detta. dock tror jag faktiskt detta stämmer, hörde att han torska och blev dömd till döden för grov skadegörelse, han vart ju trots allt mördad enligt boken bibeln.
så jesus och hans crew lär ju definitivt vara viktiga pionjärer inom klotter.
__________________
Senast redigerad av jagluktarketchup 2013-04-14 kl. 01:06.
Citera
2013-04-14, 01:14
  #12
Avstängd
Niggas avatar
HMM-1986


http://imageshack.us/photo/photo/812/imagedmc.jpg/
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback