Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2013-04-18, 22:28
  #85
Medlem
Germanias avatar
alla djur kommer ju inte att attackera varandra. de som brukar jaga i flock kommer nog känna sig obekväma osv. finns en överhängande risk att de djur som helt enkelt kan bli äldst och samtidigt inte är lätta mål överlever, även om bristen på föda kan göra att de blir en drös som då dör ut samtidigt.
Citera
2013-04-19, 12:22
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
alla djur kommer ju inte att attackera varandra. de som brukar jaga i flock kommer nog känna sig obekväma osv. finns en överhängande risk att de djur som helt enkelt kan bli äldst och samtidigt inte är lätta mål överlever, även om bristen på föda kan göra att de blir en drös som då dör ut samtidigt.

Precis. Det skulle säkert förekomma mycket stridigheter och action de 1-2 första månaderna då rovdjuren anfaller växtätande djuren för att äta. Sedan när de allra flesta växtätare än uppätna (troligtvis klarar sig de del av de allra farligaste växtätarna från anfall, elefant, flodhäst, noshörning kanske giraff osv...) så kommer rovdjuren tvingas att gå på varandra eller ensamma ge sig på farliga växtätare, det hela kommer att sluta med att de flesta rovdjur dör, antingen på grund av varandra eller av stora växtätare.

Sedan efter 3 månader kanske har vi ett scenario där bara de starkaste rovdjur samt växtätare lever. När dessa rovdjur sedan blir hungriga tvingas de ge sig på likvärdiga motståndare, detta resulterar i att i princip alla rovdjur/stora växtätare dör, medan de som faktiskt överlever de första 3-4 månaderna sedan kommer att svälta ihjäl inom loppet av några veckor eller dö av ålder efter kanske 50-100år.

Efter max ett halvår så kommer alla rovdjur vara utdöda, och det blir en kamp där den som överlever längst vinner. Det kommer således i slutändan att bli en "spännande" kamp mellan diverse musslor och växtätare där den som är äldst dör sist, förutsatt att den ej får slut på mat. Min gissning är att islandsmusslan vinner eftersom den sannolikt kommer att leva i typ 400 år, förutsatt att den ej hinner bli uppäten.
Citera
2013-04-19, 12:28
  #87
Medlem
Någon brutalt giftig orm
Citera
2013-04-19, 12:30
  #88
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Kackerlackan vinner, på samma sätt som den kommer att vinna över mänskligheten. Dom anpassar sig till allt, gifter & t.o.m. radioaktivitet.
Citera
2013-04-19, 12:34
  #89
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Kackerlackan vinner, på samma sätt som den kommer att vinna över mänskligheten. Dom anpassar sig till allt, gifter & t.o.m. radioaktivitet.

Tänkte just skriva detta. Det är antingen dom eller fästingar, för dom jävla asen är svåra att bli av med. Jag har väldigt svårt att se hur ett däggdjur skulle klara att komma speciellt långt i en sån här kamp. Om det mot förmodan inte skulle vara en insekt som överlever så sätter jag hellre pengarna på en reptil av något slag.

I och med de förutsättningar som nu finns (land kontra vatten) så skulle det självklart finnas två vinnare. En landvinnare samt en vattenvinnare. Därför vill jag tillägga att det i vattnet förmodligen kommer bli någon form av parasitfisk som ingen bryr sig om.

Slutligen kan också sägas att om man nu ser mikroorganismer och så vidare som djur så har dom nog också hyfsade förutsättningar. Men jag utgår från att det handlar om djur man faktiskt kan se utan någon speciell ansträngning.
__________________
Senast redigerad av Pastellfisk 2013-04-19 kl. 12:37.
Citera
2013-04-28, 05:46
  #90
Medlem
MisterToms avatar
Husdjur --> Ekologi, natur, djur och växter
/Moderator
Citera
2015-12-10, 05:05
  #91
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Tänkte just skriva detta. Det är antingen dom eller fästingar, för dom jävla asen är svåra att bli av med. Jag har väldigt svårt att se hur ett däggdjur skulle klara att komma speciellt långt i en sån här kamp. Om det mot förmodan inte skulle vara en insekt som överlever så sätter jag hellre pengarna på en reptil av något slag.

I och med de förutsättningar som nu finns (land kontra vatten) så skulle det självklart finnas två vinnare. En landvinnare samt en vattenvinnare. Därför vill jag tillägga att det i vattnet förmodligen kommer bli någon form av parasitfisk som ingen bryr sig om.

Slutligen kan också sägas att om man nu ser mikroorganismer och så vidare som djur så har dom nog också hyfsade förutsättningar. Men jag utgår från att det handlar om djur man faktiskt kan se utan någon speciell ansträngning.

ur tänker ni? kackerlackan skulle bli uppäten och fästingen skulle dö efter den sugit en gång.

hur många individer får de va av samma art? Ska man bara stänga in dom och låta dom äta varandra?

säger nån rovfågel ja. många rovfåglar har inga fiender och är extremt skickliga jägare. Tex duvhöken skulle ju ta alla vätldens småfåglar i inhängaden och ett ljon eller nåt skulle aldrig få tag på en duvhök.

krokodil är nog ett rätt bra förslag då dom kan leva länge utan mat. Dom skulle dessutom bli kvar länge just pga att så många djur behöver vattten och går ner och blir uppäten ist.

Men..., alla dessa stora rovdjur skulle ju såklart dö när dom kökat upp de relativt få större landlevande arter som ren, älg, antiloper, kängrur osv. Björn däremot skulle ju klara sig bättre då dom kan äta växter osv.

-------------------------------------------------------------------

I vattnet.. nån parasitfisk ingen äter. T.e.x blåval skulle ju dö direkt av svält då det inte fanns mer än typ 100 arter plankton. haj skulle dö också när första sälen är uppäten.


Sammantfattning av allt. För att överleva ska man antingen va nån mördarmaskin som äter allt och inte blir byte själv som lejon, kunna leva länge undangömt med få fiender och klara sig på lite föda som krokodil, eller bara va en sån som ingen ändå får tag i och äter som nån rovfågel.
Citera
2015-12-10, 05:40
  #92
Medlem
Pirre77s avatar
Människan står som vinnare såklart, extra lätt seger om vi representeras av Chuck Norris

Homo Sapiens är enda arten på planeten som klarar av att döda exakt alla andra.
Citera
2015-12-10, 06:05
  #93
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Människan står som vinnare såklart, extra lätt seger om vi representeras av Chuck Norris

Homo Sapiens är enda arten på planeten som klarar av att döda exakt alla andra.
Håller nog med dig om personen får ha typ en ak47 med obegränsat amuntion. Annar..., en människa som ensam strövar runt bland tusentals giftiga djur och farliga rovdjur... tror inte det går så bra. I vattnet skulle den nog klara sig betydlig bättre om den fick va på ett skepp. kunde sitta där ensam å fiska och odla mat på skeppet.

Tycker för överigt frågeställningen är liiiiite luddig. Hur stor är inhängaden tex? Ju större ju bättre chans för människan att överleva.
Citera
2016-01-17, 21:59
  #94
Medlem
Knotknets avatar
Det är 100 % säkert att ett mikrodjur eller en bakterie skulle bli sist överlevande.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback