Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-04-13, 18:58
  #13
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Tack för perspektiven!

Jag har personligen bara en erfarenhet av häng med kriminella. Den odisputable ledaren för gänget i en liten stad (väldigt kortvuxen invandrare med många komplex) och dennes storvuxne sidekick (ursvensk lågbegåvad bondlurk med trolig adhd) slog sig ner vid mitt bord på krogen. Känslan var att dessa män var som tagna ur en Åsa Nisse film men också att mitt liv nog skulle ha kunnat bli ganska dåligt om jag börjat skratta där och då. Vilket var min impuls. Senare bjöd jag på gräs och antydde att jag visste var det kom ifrån. Det väckte ett visst intresse, jag fick veta vad de kunde tänka sig att betala men steget därifrån till en affär som skulle vara säker för producenten av gräset kändes stort. Även om de här människorna var tragikomiska på sätt och vis i sitt skryt om sjaskiga domar och brott så förstod jag att jag var ute på djupt vatten.

Det låter inte som att det skulle vara säkrare direkt att knacka på en dörr högst upp den kriminella hirearkin i förhoppning att komma i kontakt med bovar med många års erfarenhet av hur man utvecklar långsiktiga affärsrelationer...



Haha träffsäker beskrivning

Hela kriminella delen av Sverige just nu är som The muppet show fast med automatvapen. Vill minnas att det förut fanns en gnutta tjuvheder och moral i sammanhanget, men det är helt borta idag.
Citera
2013-04-13, 20:05
  #14
Medlem
Dharmabums avatar
SYLLD - tack för omtanken. Jag hoppas att du får rätsida på din verksamhet och blir vinnare tillslut du med. SR och att sälja själv... det är ett så mycket större projekt än att bara ha samröre med en köpare vid några enstaka tillfällen. I det senare fallet kan man liksom förtränga sin kriminalitet och bara påta i växthuset. Göra det man är bra på och tycker om.

Herrcarlsson - fan... det är värre än jag föreställt mig alltså. Tjyvheder var kanske ordet jag letade efter. Jag tänkte att en framgångsfaktor om vi pratar om högnivåkriminella borde vara en förmåga att utveckla ett sammarbete med en potentiell resurs och inte bara slå resursen i huvudet... Borde man inte kunna hitta en 45-50 åring som inte bara har väst utan också familj, jobb vid sidan av och 25 år erfarenhet av hur man sköter affärer på ett smidigt sätt? Önsketänkande, verkar det som...
Citera
2013-04-13, 20:17
  #15
Medlem
SYLLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
SYLLD - tack för omtanken. Jag hoppas att du får rätsida på din verksamhet och blir vinnare tillslut du med. SR och att sälja själv... det är ett så mycket större projekt än att bara ha samröre med en köpare vid några enstaka tillfällen. I det senare fallet kan man liksom förtränga sin kriminalitet och bara påta i växthuset. Göra det man är bra på och tycker om.

Herrcarlsson - fan... det är värre än jag föreställt mig alltså. Tjyvheder var kanske ordet jag letade efter. Jag tänkte att en framgångsfaktor om vi pratar om högnivåkriminella borde vara en förmåga att utveckla ett sammarbete med en potentiell resurs och inte bara slå resursen i huvudet... Borde man inte kunna hitta en 45-50 åring som inte bara har väst utan också familj, jobb vid sidan av och 25 år erfarenhet av hur man sköter affärer på ett smidigt sätt? Önsketänkande, verkar det som...

För eller senare kommer ryktet ut om dig och hur mycket du kan leverera till dessa fittor som kommer pressa dig på cash & göra ditt liv allmänt jobbigt.

Se till så dina killar som hämtar inte glappar runt i din kommun så lokala förmågor börjar rotarunt i dina affärer.

lycka till
Citera
2013-04-13, 20:36
  #16
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYLLD
För eller senare kommer ryktet ut om dig och hur mycket du kan leverera till dessa fittor som kommer pressa dig på cash & göra ditt liv allmänt jobbigt.

Se till så dina killar som hämtar inte glappar runt i din kommun så lokala förmågor börjar rotarunt i dina affärer.

lycka till

Point taken! Dessutom: lite okul att indirekt sponsra en verksmahet som även handlar om utpressning av vanliga företagare. Om det nu är så illa.
Citera
2013-04-13, 20:38
  #17
Medlem
Känner du ingen som kan presentera dig och på så sätt gröna dig så är det kört. Känner du ingen så spelar det ingen roll hur du beter dig, hur trevlig du är. Du är en som är okänd för alla och tänk bara på hur du själv skulle bete dig mot en helt okänd? Bjuda hem honom?
Citera
2013-04-13, 22:15
  #18
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Herrcarlsson - fan... det är värre än jag föreställt mig alltså. Tjyvheder var kanske ordet jag letade efter. Jag tänkte att en framgångsfaktor om vi pratar om högnivåkriminella borde vara en förmåga att utveckla ett sammarbete med en potentiell resurs och inte bara slå resursen i huvudet... Borde man inte kunna hitta en 45-50 åring som inte bara har väst utan också familj, jobb vid sidan av och 25 år erfarenhet av hur man sköter affärer på ett smidigt sätt? Önsketänkande, verkar det som...

Visst finns det gamla västrävar och dylikt, men som pratet går finns dessa personer i utkanten av grupperingarna och håller sig lite för sig själva. Hur stor del dessa rävar har i just handeln osv vet jag inte, men som det låter så får den yngre generationen som saknar vad man skulle kunna kalla tjuvheder, härja fritt. Idag så ska varenda liten smågrabb göra pengar på droger och marknaden är som vilda västern, det är svårt att inte hamna i kläm och trampa folk på tårna.

Sen får man tänka på att Sverige inte är så stort, vi har aldrig haft en så etablerad grupp att den totalt har kontrollerat marknaden. Alla känner till alla och alla blåser alla.

Men som sagt, är själv inte involverad så mycket i branschen att jag kan säga att såhär är det. Det jag lagt fram är information från vänner som däremot har större insikt. Och min egen lilla insikt är att det för det mesta är tvivelaktiga personer helt utan skrupler som sköter sitt eget hörn.

Edit: Även jag är inne på SYLLDs spår. Känns som att mycket tryggare sätt än onlineförsäljning över post finns inte. Man kan vara helt osynlig, så det gäller ju att passa på innan snuten sätter in hundar heltid på postkontoren. Fungerar ju såklart inte i ditt fall om du vill ha iväg stora mängder på en gång, och gillar man inte att lägga ner tid på försäljning, packetering och skeppning så är det ju dödfött. Men det finns stora pengar att tjäna dock.
__________________
Senast redigerad av herrcarlsson 2013-04-13 kl. 22:27.
Citera
2016-01-11, 19:34
  #19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Låt oss, helt hypotetiskt, anta att en svensk 35 åring, en akademikertyp, helt utan tatueringar, testosteronöverskott och kriminella erfarenheter råkar ha ett par kilo cannabis som hen inte kan avyttra genom sina nätverk. Vad kan hända om vederbörande på vinst och förlust tar sig ut till t ex "Angels Place" i Bromma och frågar om någon vill köpa...? Vad är troligast: att dörrn slås igen med skratt, att personen ifråga får stryk och blir blåst eller att det kriminella gänget inser att det finns möjlighet att göra en affär till nytta för alla inblandade?

Är det kanske smartare att bonda sig fram till en gängmedlem lite försiktigare, kanske kan man anlita en hantverkare med anknytning och i förbigående nämna att det finns möjligheter?

Går det att säga något om vilket etablerat gäng som är lättast att ha med att göra för t ex en ensam cannabis-entreprenör? Och vilket som är olämpligast...
Dom kan ju tror att du är snut?
Citera
2016-01-11, 21:52
  #20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Låt oss, helt hypotetiskt, anta att en svensk 35 åring, en akademikertyp, helt utan tatueringar, testosteronöverskott och kriminella erfarenheter råkar ha ett par kilo cannabis som hen inte kan avyttra genom sina nätverk. Vad kan hända om vederbörande på vinst och förlust tar sig ut till t ex "Angels Place" i Bromma och frågar om någon vill köpa...? Vad är troligast: att dörrn slås igen med skratt, att personen ifråga får stryk och blir blåst eller att det kriminella gänget inser att det finns möjlighet att göra en affär till nytta för alla inblandade?

Är det kanske smartare att bonda sig fram till en gängmedlem lite försiktigare, kanske kan man anlita en hantverkare med anknytning och i förbigående nämna att det finns möjligheter?

Går det att säga något om vilket etablerat gäng som är lättast att ha med att göra för t ex en ensam cannabis-entreprenör? Och vilket som är olämpligast...

Du behöver inte kontakter med Maffian för att lägga av ett par kilo röka gubben. Det hade du möjligen behövt om det var frågan om 2 ton. Vidare så är risken stor att de missgynnar dig, då du aldrig bör göra affärer med sådana som är farligare än dig själv. Detta kan ha vissa undantag, t.ex. en mesig kille som är associerad med tunga, t.ex. släkt med riktigt kriminella som är tyngre än de du gör affärer med. Du bör bara göra affärer med sådana som är ungefär som dig, typ datakille eller student. Farliga, tunga typer, de gör affärer med andra farliga, tunga. Inte ens alla tunga gör affärer med vem som helst bara för att han är tung.

Ge dig inte in i något du inte kan hantera. Du vet för lite, och att bara läsa ger bara en del av kunskapen. Kriminella ser hur du uppträder, och du kan inte läsa dig till uppträdandet som är korrekt i dessa sammanhang. Är du inte en tuff typ så ha inte med dessa att göra så länge det inte är barndomskamrater eller släkten. Bara glöm hela åtagandet...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback