2013-04-12, 16:55
Medlem
Milo.Minderbenders avatar
I dag driver han två asylboenden åt Migrationsverket. Ett i Skara, och ett i värmländska Ekshärad.
– Jag har inne ansökningar om att öppna sju till, säger affärsmannen Bert ”Skara-Bert” Karlsson.
– Det är skyhöga priser, säger Bert
http://na.se/nyheter/hallefors/1.204...pna-asylboende

Bert Karlsson är ingen dumbom. Det är tydligt att Bert Karlsson ser att det är stora pengar i asylboenden.

Är det rätt att privata aktörer får tjäna miljoner på asylboenden? Varför är det fel att tjäna pengar på skola, vård och omsorg men tillåtet att bli rik på att ta hand om ensamkommande barn?

Vad säger ni andra om Bert Karlssons utökning från 2 till 9 flyktingboenden, en ökning på hela 350%
Citera
2013-04-12, 17:14
Medlem
testpilotens avatar
på 90-talet startade han partiet "Ny Demokrati" som hade en "restriktiv flyktingpolitik".
idag är han en del av asylindustrin. vad kan man säga... money talks.
Citera
2013-04-12, 17:23
Medlem
bergochdals avatar
När ni skriver trådar om asylboenden så glöm inte att informera oss om hur man blir en roffare i detta! Om det finns en tråd här på flashback som beskriver hur man gör steg-för-steg så länka gärna dit (varje gång). Jag anser inte att det är rätt att privata aktörer kan bli mångmiljonärer på detta men lagen är sådan och därför ska man upplysa medborgarna hur man gör, för att alla ska få chansen att roffa åt sig så mycket som möjligt av skattepengarna.

Bert Karlsson är falsk men gör, enligt många, rätt i att suga ut så mycket han kan. Det är tidens melodi. Personligen känner jag ett hat av att tvingas vara en av finansiörerna.
Citera
2013-04-12, 18:09
Medlem
glimmandes avatar
Bert Karlsson sysslade väl med nåt liknande på åttiotalet med? Vill minnas att jag läst nån intervju för länge sedan där han nämnde att han hade haft med asylanter att göra. Kanske bara var några fulanställningar på Skara Sommarland?

Iallafall så är han en ofantligt driven man med näsa för affärer. Inte konstigt att han tar chansen då han ser den till att casha in. Så har han ju betett sig hela sitt liv, och ingenting dåligt med det. Att det ens går är såklart knäppt men hela Sverige är ju ett enda stort systemfel idag som öppnar upp för "entreprenörer" inom skuggverksamheter.
Citera
2013-04-12, 18:56
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Bert Karlsson sysslade väl med nåt liknande på åttiotalet med? Vill minnas att jag läst nån intervju för länge sedan där han nämnde att han hade haft med asylanter att göra. Kanske bara var några fulanställningar på Skara Sommarland?
Ja, enligt hans bok Entreprenören var det den bästa affär han någonsin gjort!
Citera
2013-09-07, 10:22
Medlem
spoilers avatar
"Filipstads kommun kan få ännu fler bostäder för asylsökande. Enligt Filipstads tidning har mångsysslaren Bert Karlsson planer på att öppna ett flyktingboende i den gamla sjukhusakuten som tidigare också varit studentboende.

Enligt tidningen har Bert Karlsson ett avtal med Migrationsverket om 200 boendeplatser. Upphandlingen blev klar tidigare i veckan och verksamheten kan vara igång redan på måndag."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5639177
Citera
2013-09-07, 10:42
Medlem
Plytons avatar
Kan faktiskt inte klandra Bert Karlsson för detta. Han är affärsman och just nu gynnar detta honom. Fel eller inte? Systemet, 7-klövern följer en agenda som går ut på att fylla upp Sverige med så mycket färgat folk som möjligt! Jag skulle inte göra det men man måste förstå hur eliten tänker, social Darwanism. Den som låter sig luras eller bli utnyttjad förtjänar inte bättre, så tänker eliten.
Citera
2013-09-07, 13:40
Medlem
KapabelApas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plyton
Kan faktiskt inte klandra Bert Karlsson för detta. Han är affärsman och just nu gynnar detta honom. Fel eller inte? Systemet, 7-klövern följer en agenda som går ut på att fylla upp Sverige med så mycket färgat folk som möjligt! Jag skulle inte göra det men man måste förstå hur eliten tänker, social Darwanism. Den som låter sig luras eller bli utnyttjad förtjänar inte bättre, så tänker eliten.

Typiskt svenskt att hylla folk som tjänar pengar på andras lidande och misär. Ni är sjuka människor!
Citera
2013-09-07, 13:44
Medlem
Det är helt rätt agerat av Bert Karlsson att utnyttja läget, speciellt nu när vi får fri invandring av syrier samtidigt som bostadsbristen nått en ny rekordtopp, så kommer det behövas stora insatser av boendelösningar. Här finns enorma pengar och om Bert Karlsson gör det rätt så blir det lustigt nog asylboenden han blir miljardär på.

Egentligen skulle han satsa på att göra om hela Sommarland i Skara till flyktingboenden med hundratals baracker. Han kommer att fylla dem lätt och få in en vinst på kanske 500-600 miljoner årligen i många år framåt.
Citera
2013-09-07, 13:50
Medlem
KapabelApas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Det är helt rätt agerat av Bert Karlsson att utnyttja läget, speciellt nu när vi får fri invandring av syrier samtidigt som bostadsbristen nått en ny rekordtopp, så kommer det behövas stora insatser av boendelösningar. Här finns enorma pengar och om Bert Karlsson gör det rätt så blir det lustigt nog asylboenden han blir miljardär på.

Egentligen skulle han satsa på att göra om hela Sommarland i Skara till flyktingboenden med hundratals baracker. Han kommer att fylla dem lätt och få in en vinst på kanske 500-600 miljoner årligen i många år framåt.

Även om du skojar med det du skrev, så vet jag att 90% av alla svenskar tänker som du! Och det är det som kommer bli svenskarnas fall som folk och kultur.
Citera
2013-09-07, 14:05
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
på 90-talet startade han partiet "Ny Demokrati" som hade en "restriktiv flyktingpolitik".
idag är han en del av asylindustrin. vad kan man säga... money talks.

Fast han höll väl i och för sig på inom asylindustrin även innan Ny Demokrati? Det var ju det han baserade sin bedömning på att hela systemet var absurt.

Edit: Från boken Mitt liv som Bert om tiden runt 1989:

Citat:
Samtidigt som Köpstaden byggdes hade jag också startat flyktingförläggning. Marken där Sommarlands och Köpstadens parkeringsplatser anlades hade jag köpt av landstinget och fick då med det gamla sanatoriet Stora Ekeberg på köpet. Det avvecklades successivt och lagom till det var tomt vällde flyktingarna in över landets gränser och Invandrarverket jagade platser överallt. Jag visste inte då att man för att få kontrakten var tvungen att muta de tjänstemän som skötte upphandlingen, men efter att jag varit med i ett debattprogram i TV med Siewert Öholm gick det inte längre att negligera mig. Jag fick kontraktet och kunde fylla Stora Ekeberg med flyktingar. Det var en av mina mest lönsamma affärer någonsin, trots att det senare visade sig att vi var en av landets absolut billigaste förläggningar. Under de första femton månaderna genererade förläggningen 50 miljoner kronor.

Med tanke på att det har skrivits om rumänska romer på sistone, så kan det vara intressant att ovanstående skedde kort efter att det var rabalder om att Bert portade zigenare från Sommarland p.g.a. deras omfattande stölder.

Fråga mig inte varför jag har Berts självbiografi...lång story...
Senast redigerad av Europe 2013-09-07 kl. 14:17. Anledning: Edit
Citera
2013-09-07, 14:10
Medlem
Systemet är absurt och migrationsverket har egentligen inget annat val än att ingå de här avtalen där privata företag kan tjäna väldigt lättförtjänta pengar eftersom priserna trissas upp alltmer.

Jag tror inte att Bert skulle få för sig att säga det är nåt bra. Han skulle tvärtom kunna kritisera det rätt så ordentligt. Men nu är situationen sådan som den är och har man då en del pengar över och kan fixa fram boenden, så är ett avtal med migrationsverket just nu de mest lättförtjänta pengarna som finns.

Man ska också vara medveten om att det är en form av kortsiktiga extremt lönsamma affärer. Det gäller att hoppa av lika snabbt som man hoppar på, annars kan man som affärsman bli sittande med tomma fastigheter. Kort sagt, det är en verksamhet som passar affärsmän som Bert Karlsson mycket bättre än idealister som bygger upp dyra lösningar som sedan inte går att avveckla utan stora förluster.

Bert vet hur han ska göra för att gå in här och tjäna ett antal miljoner och sen komma undan ev förluster då han vet hur man drar sig ur när flyktingströmmen sinar eller avtalet sägs upp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback