Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-08, 07:24
  #637
Avstängd
Mertillens avatar
Min mor har inte tränat i hela sitt liv. Hennes hälsa är toppen och hon är snart 80. Inga problem med lederna har hon heller. Enda ålderstecknet är hennes hörsel som snabbt blivit sämre men som åtgärdats med hörselapparat.
Citera
2019-01-08, 07:29
  #638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Min mor har inte tränat i hela sitt liv. Hennes hälsa är toppen och hon är snart 80. Inga problem med lederna har hon heller. Enda ålderstecknet är hennes hörsel som snabbt blivit sämre men som åtgärdats med hörselapparat.

Tänk om hon hade tränat, hon hade förmodligen mått ännu bättre och haft en överlägsen fysisk kapacitet mot dagsläget.
Citera
2019-01-08, 07:33
  #639
Avstängd
Mertillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av archiballt
Tänk om hon hade tränat, hon hade förmodligen mått ännu bättre och haft en överlägsen fysisk kapacitet mot dagsläget.

Hon är också väldigt sällan sjuk. Något flås har hon inte, hon promenerar i lugn takt och varför ska hon kuta för? En babbe som vill råna henne hinner efter henne i alla fall. De kör dessutom ofta moped.
Citera
2019-01-08, 21:24
  #640
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Hon är också väldigt sällan sjuk. Något flås har hon inte, hon promenerar i lugn takt och varför ska hon kuta för? En babbe som vill råna henne hinner efter henne i alla fall. De kör dessutom ofta moped.
Okinawa folket är nog det närmast perfekta sättet att leva om man vill leva länge och må bra samtidigt.

https://www.google.se/amp/s/www.lone...2-1479d276c136
Citera
2022-03-19, 07:46
  #641
Medlem
Ni som tränat mkt och slutat eller minskat, när skedde detta och varför?

När och hur kan man släppa taget om tankarna att man är tillbaka på ruta 1 i fysiken men hälsan i övrigt är toppen?
Citera
2022-03-19, 15:18
  #642
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Ni som tränat mkt och slutat eller minskat, när skedde detta och varför?

När och hur kan man släppa taget om tankarna att man är tillbaka på ruta 1 i fysiken men hälsan i övrigt är toppen?
Jag har haft en hel del träningsuppehåll på flera månader i sträck. Det känns alltid som att vara på ruta ett när man är tillbaka rent mentalt, men kroppen har ett muskelminne och därför ökar du fortare till din förutvarande bästa nivå än vad en totalt otränad person gör som börjar.
Citera
2022-03-19, 17:53
  #643
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Jag har haft en hel del träningsuppehåll på flera månader i sträck. Det känns alltid som att vara på ruta ett när man är tillbaka rent mentalt, men kroppen har ett muskelminne och därför ökar du fortare till din förutvarande bästa nivå än vad en totalt otränad person gör som börjar.

Har du lätt att komma igång kontinuerligt?
Jag har inte tränat ordentligt på flera år kontra förut. Det är inte lika kul som förr men ändå är man missnöjd med fysiken så det går inte ihop och man skippar gym och blir missnöjd över utseendet. Svårt att komma igång igen.
Citera
2022-03-19, 18:02
  #644
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Har du lätt att komma igång kontinuerligt?
Jag har inte tränat ordentligt på flera år kontra förut. Det är inte lika kul som förr men ändå är man missnöjd med fysiken så det går inte ihop och man skippar gym och blir missnöjd över utseendet. Svårt att komma igång igen.
Nej, det är inte lätt de första veckorna. Men man får bita ihop och gå dit, för sedan har hjärnan fått en ny vana att gå och träna. När jag började igen i oktober 2021 så började jag omedelbart med fria vikter och basövningarna (mark, böj, bänk, militärpress, dips och skivstångsrodd) vilket jag aldrig hade kört innan (nåväl dips hade jag väl kört på måfå ibland) men det gjorde hela processen mycket roligare. Ibland kör jag också maskiner på dem dagar jag inte vill stå med en skivstång.
Citera
2022-03-19, 18:04
  #645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Nej, det är inte lätt de första veckorna. Men man får bita ihop och gå dit, för sedan har hjärnan fått en ny vana att gå och träna. När jag började igen i oktober 2021 så började jag omedelbart med fria vikter och basövningarna (mark, böj, bänk, militärpress, dips och skivstångsrodd) vilket jag aldrig hade kört innan (nåväl dips hade jag väl kört på måfå ibland) men det gjorde hela processen mycket roligare. Ibland kör jag också maskiner på dem dagar jag inte vill stå med en skivstång.

Bra gjort !
Ja man får ta sig över tröskeln tills det blir kul igen.
Citera
2022-03-29, 09:39
  #646
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guaranteed
Vem bestämmer att det är vettigare att kolla på en film istället för att bättra sin hälsa?

Personer vars agens är så låg att allt som kräver agens ses ned på?
Citera
2022-03-30, 08:37
  #647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Nej, det är inte lätt de första veckorna. Men man får bita ihop och gå dit, för sedan har hjärnan fått en ny vana att gå och träna. När jag började igen i oktober 2021 så började jag omedelbart med fria vikter och basövningarna (mark, böj, bänk, militärpress, dips och skivstångsrodd) vilket jag aldrig hade kört innan (nåväl dips hade jag väl kört på måfå ibland) men det gjorde hela processen mycket roligare. Ibland kör jag också maskiner på dem dagar jag inte vill stå med en skivstång.

Man får se träning som ett livslång projekt skulle jag tro. Man blir ju av med allt om man slutar så förstår inte varför man skulle börja. Alla vet väl att den tiden man inte lägger på träning när man är yngre kommer man lägga på sjukdom när man blir äldre.
Så jag tänker iaf. Sen har jag massor av grejer som alltid gör mig motiverad.
En stor del av livet handlar ju om att röra sig. Så aldrig fattat det där med alla som inte gör något och som mår dåligt. Men visst, nästan alla man känner bra tränar ju inte eller ens rör sig överhuvudtaget men de har ju alltid ursäkter så jag förstår att de liksom motiverad sig hela tiden mentalt för att skjuta på det lite till.
__________________
Senast redigerad av WONGnr1 2022-03-30 kl. 08:39.
Citera
2022-03-30, 08:57
  #648
Medlem
DaChiefs avatar
Det finns bara kortsiktiga fördelar med att inte träna alls.

Att inte träna är endast bra om man tränat och kroppen behöver återhämta och bygga upp sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback