Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-07, 09:54
  #5173
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvidBirch
Ingen dålig idé, skulle nog funka fint. När föreslår du att jag skulle köra ben? Om jag ska köra regelbundet så måste jag väl klämma in det på nån av dagarna, annars är det bara att jag byter ut nån övning då och då och kör ben istället.



Mycket bra upplägg, tack för det!
Antingen gör jag så som Krusensnorre skrev, eller så kör jag på ditt uplägg, vad är mest effektivt tro?
Om jag kör på ditt upplägg, vad föreslår du att jag kör på pass nummer 3?
Ben kör du när du squatar. Glömde kanske skriva det men när du kör bänkpress så kör du även nån fler bröstövning, när du squatar nån fler benövning osv. Måste skälla ut Rayon lite, ska han skita i ben om han tränar för att se bra ut?... För helvete, skippar man ben så kvittar det hur stor överkropp man har. Underskatta aldrig respekten man får av riktigt köttiga ben, både av män och kvinnor.
Citera
2018-07-07, 10:02
  #5174
Medlem
Krusensnorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rayon
Axlarna kan du egentligen skippa helt då du får mycket från pressar och drag.
Men axlar gör även att man ser väldigt atletisk ut så kan vara nice att lägga in 1 övning på bröst och rygg dagen.

Anledningen till att man delar på dom är att baksida axlar används vid dragövningar och framsida utsida används vid pressar.
Axlar ska gärna ha en egen dag, om man nu har tid. De är nog det viktigaste för att man ska se större ut på överkroppen, förutom kanske ryggen. Vet att de använd lite olika, fortfarande förjävla dumt att dela upp dem. De jobbar fortfarande tillsammans till stor del och vill man få ut det mesta av träningen så är det smartast att köra dem ihop.
Citera
2018-07-08, 00:42
  #5175
Medlem
Run3s avatar
Vad tycker ni om nSuns? Typ så här ser 4 dagars varianten ut: http://i.imgur.com/WiXhD57.png Är det nice med så många sets? Dag 3 med 17 sets bank t.ex.
Citera
2018-07-09, 23:38
  #5176
Medlem
Tränat seriöst över ett år o justerat schemat mycket, känner mig rätt nöjd med schemat nu o tänkte höra vad ni tycker om det? Det enda jag själv tänkt på är att det blivit väldigt många olika övningar, finns det någon nackdel med det och bör jag banta bort nåt (vad) ? Kör 3-5 pass/vecka, oftast över 1h/pass.

1.
Prim: BEN
Sek: underarmar biceps rygg
uppv. 5 min cykel
knäböj 4 set uppv. sen 5×5
rumänska marklyft 3×8
stångrodd 2 set uppv. sen 3×8
benpress 3×8
vristcurl 3×10
stående vadpress 3×8
hantelcurl 3×8
ben curl 3×8

2.
Prim: BRÖST TRICEPS
Sek: axlar mage
bänkpress 4 set uppv. sen 5×5
pushdown 3×8
{ varannan vecka:
lutande hantelpress 3×8
hantelpress 3×8
}
french press 3×8
flyes 3×8
hängande benlyft 3×8
dips +1/vecka

3.
Prim: RYGG BICEPS
Sek: ben
marklyft 4 set uppv. sen 5×5
bic maskin 3×8
frontböj 2 set uppv. sen 3×8
skivstångscurl 3×8
latsdrag 3×8
hammer curls 3×8
chins +1 när jag kan

4.
Prim: AXLAR MAGE
Sek: triceps bröst
militärpress 4 set uppv. sen 5×5
magmaskin 3×8
bröstpress 2 set uppv. sen 3×8
hantel åt sidan 3×8
{ varannan vecka:
shrugs skivstång 3×10
shrugs hantlar 3×10
}
cable crunch 3×8
omvänd flyes 3×8
planka +5 sek/vecka
Citera
2018-07-15, 09:31
  #5177
Medlem
Vet inte riktigt om detta är den bästa tråden men annars kanske mod kanske flytta...

Jag har funderat på att testa ”supersquats”/20 rep squat program. Det jag inte riktigt förstår är dock varför skulle det vara bättre än tex 5x5. På 5x5 får man högre volym (25 reps totalt) samt med högre vikt eftersom man delar upp det i femmor. Folk verkar dock ha bra resultat av 20 rep, varför? Man utför väl bara ett set?

Undrar även vad man bör lägga in för andra övningar för maximal tillväxt. Tänker att jag vill testa detta program främst för att öka den totala kroppsstorleken. 5x10 DB bänk och 5x10 latdrag samt någon coreövning borde väl ändå vara rimligt till 20repsquat? Tänker att jag ska göra denna rutin 3ggr/vecka i 6 veckor, givetvis sköta mat/sömn bra utanför gymmet. I nuläget har jag nästan enbart kört halvlåga reps (5-8) på allt och tycker inte rikigt att jag vinner någon storlek på detta (även om jag blivit märkbart starkare).
Citera
2018-07-23, 12:22
  #5178
Medlem
Fullfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av host.
Folk verkar dock ha bra resultat av 20 rep, varför? Man utför väl bara ett set?
Om jag förstått det hela korrekt så handlar det om ett rest/paus-set. Det är inte jämförbart med att köra 1x20 traditionellt.

I det här fallet handlar det om att du på en vikt som du precis klarar 15 rep med
  • kör på tills du känner att nästa rep omöjligen kommer lyckas, 15 rep (eller 14 eller 16)
  • vila 10-15 sek
  • kör 1 rep
  • repetera tills 20 rep totalt

Det är ett utmärkt alternativ om du har ont om tid, primärt är intresserad av volym och tränar samma muskelgrupp/övning flera dagar samma vecka.

Det finns flera olika varianter och jag vet bodybuilders som kör någon variant periodvis.

Ett annat exempel/schema är att du tar en vikt som du klarar 8 reps på.
  • kör 7 (eller 8 om du är i grym form)
  • vila 15 sek
  • kör 4 rep
  • vila 15 sek
  • kör 3 rep
  • vila 15 sek
  • kör 3 rep
  • vila 15 sek
  • kör 3 rep
  • vila 15 sek
  • kör 2 rep
  • vila 15 sek
  • kör AMRAP
__________________
Senast redigerad av Fullfittan 2018-07-23 kl. 12:25.
Citera
2018-07-24, 08:39
  #5179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fullfittan
Om jag förstått det hela korrekt så handlar det om ett rest/paus-set. Det är inte jämförbart med att köra 1x20 traditionellt.

I det här fallet handlar det om att du på en vikt som du precis klarar 15 rep med
  • kör på tills du känner att nästa rep omöjligen kommer lyckas, 15 rep (eller 14 eller 16)
  • vila 10-15 sek
  • kör 1 rep
  • repetera tills 20 rep totalt

Det är ett utmärkt alternativ om du har ont om tid, primärt är intresserad av volym och tränar samma muskelgrupp/övning flera dagar samma vecka.

Det finns flera olika varianter och jag vet bodybuilders som kör någon variant periodvis.

Ett annat exempel/schema är att du tar en vikt som du klarar 8 reps på.
  • kör 7 (eller 8 om du är i grym form)
  • vila 15 sek
  • kör 4 rep
  • vila 15 sek
  • kör 3 rep
  • vila 15 sek
  • kör 3 rep
  • vila 15 sek
  • kör 3 rep
  • vila 15 sek
  • kör 2 rep
  • vila 15 sek
  • kör AMRAP
Jo har letat runt lite och du verkar ha rätt, läste dock rekommendationen att ta en vikt som passar för 12 reps, men det är ju samma princip.
Citera
2018-07-28, 10:34
  #5180
Medlem
Banangurkazzs avatar
jag vill börja styrketräna men jag vill även köra "Paolo"-övningar. Jag är grymt omsmidig och gör gärna balansövningar. Har beställt Paolos träningsbibel så hoppas få mycket tips där. Vill få igång smidigheten samtidigt. Så jag håller just på att fåna mig på morgonen med skräddarställning, knäböj med kroppsvikt ..osv. På gymmet känner jag mig vilsen, hittar massa expertkanaler om träning på youtube, den ena säger datten den andra ditten. Youtube svämmar över om "misstagsvideoin" och det är ju bra, men visa mig istället vad jag ska göra och inte vad jag inte ska göra . De så kallade nybörjarvideos är inte så nybörjare heller för någon som knappt varit på ett gym. Helst skulle jag vilja ha en tränngspolare, var hittar man sådana på ett gym utan att göra bort sig fullständigt?
__________________
Senast redigerad av Banangurkazz 2018-07-28 kl. 10:36.
Citera
2018-07-28, 11:29
  #5181
Medlem
weiskorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banangurkazz
jag vill börja styrketräna men jag vill även köra "Paolo"-övningar. Jag är grymt omsmidig och gör gärna balansövningar. Har beställt Paolos träningsbibel så hoppas få mycket tips där. Vill få igång smidigheten samtidigt. Så jag håller just på att fåna mig på morgonen med skräddarställning, knäböj med kroppsvikt ..osv. På gymmet känner jag mig vilsen, hittar massa expertkanaler om träning på youtube, den ena säger datten den andra ditten. Youtube svämmar över om "misstagsvideoin" och det är ju bra, men visa mig istället vad jag ska göra och inte vad jag inte ska göra . De så kallade nybörjarvideos är inte så nybörjare heller för någon som knappt varit på ett gym. Helst skulle jag vilja ha en tränngspolare, var hittar man sådana på ett gym utan att göra bort sig fullständigt?

Det här är vad du ska göra på gymmet (FB) Nybörjarträning 101
Citera
2018-07-28, 16:26
  #5182
Medlem
Banangurkazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weiskorv
Det här är vad du ska göra på gymmet (FB) Nybörjarträning 101
Tack, det verkar stå vettigheter där...
Citera
2018-07-28, 16:55
  #5183
Medlem
Vad tycks om mitt PPL-schema som jag kört en månad nu 5-6 gånger i veckan.

Är mest förvirrad över om legcurl är en bra övning? Ser olika rekommendationer.
Citera
2018-07-28, 19:54
  #5184
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtontio
Vad tycks om mitt PPL-schema som jag kört en månad nu 5-6 gånger i veckan.

Är mest förvirrad över om legcurl är en bra övning? Ser olika rekommendationer.
Vad skulle felet med denna övning vara?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback