Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-05, 20:55
  #5053
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Videodrone
Just armarna släpade efter kände jag så det är därför jag slängde in ett extrapass. Men varför skulle det slita? Det har blivit en märkbar skillnad måste jag säga ändå.. Men kanske hade blivit det med 4x8 också?

Så kanske det är, men jag tycker jag ändå borde ha fått större skillnad då jag ökat väldigt mycket i vad jag lyfter vilket jag antog skulle föra med sig volym. Sen är detta inte mitt mål, utan var mest nyfiken . Men kanske borde göra som du säger och slänga ryggpasset på slutet i stället då jag hellre fokuserar på bröst och ben i nuläget.
Det måste ju inte innebära att du skadar dig, men det kan börja värka i t.ex armbåge/handled om du kör för tungt, och dessutom borde du spara den energin till press/dragövningar. Det är vad jag själv rekommenderar, endast en åsikt, om du får resultat som du kör nu och du inte får ont eller liknande i leder så fortsätt med det. För just muskeltillväxt spelar det ingen större roll om det är tungt eller lätt, tyngre vikter är givetvis bättre för styrka, men det går att åstadkomma muskeltillväxt med lättare vikter och högre reps med.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25853914
Citat:
These findings indicate that both HL and LL training to failure can elicit significant increases in muscle hypertrophy among well-trained young men; however, HL training is superior for maximizing strength adaptations.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28834797
Citat:
Changes in measures of muscle hypertrophy were similar between conditions. The findings indicate that maximal strength benefits are obtained from the use of heavy loads while muscle hypertrophy can be equally achieved across a spectrum of loading ranges.
Citera
2018-03-09, 19:19
  #5054
Medlem
Har tränat i ungefär 2 år nu och märker att det är något jag måste ändra i mitt schema då mitt ben,mage axlar pass är alldeles för krävande och tar för lång tid. Känner att jag inte riktigt kan maximera det jag vill ha ut av varje muskel. Har fått goda resultat men kan nog optimera ännu mer om jag ändrar något.

Så här har jag kört

-bröst, triceps

-vila

-rygg,biceps

vila

ben,mage,axlar

-vila

-repeat
Citera
2018-03-09, 19:39
  #5055
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Har tränat i ungefär 2 år nu och märker att det är något jag måste ändra i mitt schema då mitt ben,mage axlar pass är alldeles för krävande och tar för lång tid. Känner att jag inte riktigt kan maximera det jag vill ha ut av varje muskel. Har fått goda resultat men kan nog optimera ännu mer om jag ändrar något.

Så här har jag kört

-bröst, triceps

-vila

-rygg,biceps

vila

ben,mage,axlar

-vila

-repeat
Lägg in axlar på bröstpasset och fokusera enbart på ben på benpasset. Du behöver ju heller inte vila efter varje pass, men det är upp till dig givetvis. Tycker du axlarna släpar så lägg dom före bröst t,ex.
Citera
2018-03-10, 16:51
  #5056
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Lägg in axlar på bröstpasset och fokusera enbart på ben på benpasset. Du behöver ju heller inte vila efter varje pass, men det är upp till dig givetvis. Tycker du axlarna släpar så lägg dom före bröst t,ex.

Men om jag gör den ändringen kanske jag inte kan ta ut bröst och triceps lika mkt?
Citera
2018-03-10, 17:02
  #5057
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Men om jag gör den ändringen kanske jag inte kan ta ut bröst och triceps lika mkt?
Variera ordningen du gör övningarna, t.ex ett pass börjar du med bröst som första övning och andra passet börjar du med axlar istället, triceps bör ligga i slutet av passet.
Citera
2018-03-12, 11:49
  #5058
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Variera ordningen du gör övningarna, t.ex ett pass börjar du med bröst som första övning och andra passet börjar du med axlar istället, triceps bör ligga i slutet av passet.

Alright. Sen menar du att jag borde kunna köra oftare än varannan dag?
Citera
2018-03-12, 12:16
  #5059
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Alright. Sen menar du att jag borde kunna köra oftare än varannan dag?
Ja, absolut. Det beror dock på volymen, intensitet under passet m.m. Hur ser passen ut?
Citera
2018-03-12, 14:58
  #5060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Ja, absolut. Det beror dock på volymen, intensitet under passet m.m. Hur ser passen ut?

Ja om vi tar bröst och triceps passen som exempel brukar de se ut så här:

sned bänkpress, hantelpress, flyes, dips, maskinen för triceps och bröst (sittande dips) och pushdowns. Varierar vilken övning jag börajr med.

Brukar väl vila mellan 2-3 min mellan set men ska försöka dra ner till någon minut. Siktar in mig på 3x-8-12 reps, kör ibland tyngre och ibland lättare. Försöker att variera mellan full ROM och TuT och kör väl dropset. Ibland kör jag helt slut på muskeln så jag verkligen inte orkar ett till rep.
Citera
2018-03-12, 15:43
  #5061
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Ja om vi tar bröst och triceps passen som exempel brukar de se ut så här:

sned bänkpress, hantelpress, flyes, dips, maskinen för triceps och bröst (sittande dips) och pushdowns. Varierar vilken övning jag börajr med.

Brukar väl vila mellan 2-3 min mellan set men ska försöka dra ner till någon minut. Siktar in mig på 3x-8-12 reps, kör ibland tyngre och ibland lättare. Försöker att variera mellan full ROM och TuT och kör väl dropset. Ibland kör jag helt slut på muskeln så jag verkligen inte orkar ett till rep.
Okej. Ja, alternativet skulle ju kunna vara t.ex push/pull/legs. Att du på måndagen kör bröst/axlar/triceps, rygg/biceps på tisdag och ben på onsdag, för att sedan köra bröst igen på torsdagen. På så sätt kan du träna varje muskelgrupp två gånger i veckan istället för en, vilket ger en större total volym. Det beror hur mycket tid och möjlighet du har, eftersom du i så fall tränar mer frekvent så behöver inte passen vara helt utmattande eller vara för hög volym.

Det beror även på andra saker, hur bra du återhämtar dig mellan passen, hur tränat ditt nervsystem är, vad du gör utanför gymmet osv.
Citera
2018-03-12, 21:10
  #5062
Medlem
Irbes avatar
Dag 1 Ben och mage
Dag 2 triceps, bröst, axlar (främre och mitt)
Dag 3 biceps, rygg, underarm
Dag 4 vila
Repeat

Fokuserar rätt mycket på marklyft under benpasset så vill separera från rygg, biceps och greppp



Ok?
Några fällor att fastna i?
Citera
2018-03-12, 21:17
  #5063
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irbe
Dag 1 Ben och mage
Dag 2 triceps, bröst, axlar (främre och mitt)
Dag 3 biceps, rygg, underarm
Dag 4 vila
Repeat

Fokuserar rätt mycket på marklyft under benpasset så vill separera från rygg, biceps och greppp



Ok?
Några fällor att fastna i?

Säger ju inte så mycket om den totala volymen per pass eller liknande, men är inget fel på det upplägget. Bara att köra.
Citera
2018-03-23, 11:40
  #5064
Medlem
weiskorvs avatar
Jag loggar min träning med appen "Five3One" till Android. (Röd och vit design)

Någon som vet om det går att "backa" träningen?
Har fått en rejäl förkylning och skulle vilja backa tillbaka 1-2 veckor i programmet när jag blivit frisk igen, går det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback