Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-18, 11:07
  #4945
Medlem
Strävan förklarar sin syn på saken kring hur du kan lägga upp din träning på runt 10 min. Det är bra förklarat med en skiss hur du kan dela upp kroppens muskler och få så effektiv träning som möjligt utan att träna för ofta. Det handlar om att olika muskelgrupper har olika lång återhämtning och hur du då kan lägga upp ditt schema.

https://www.youtube.com/watch?v=gQOt...815wz&index=19
Citera
2017-11-18, 20:48
  #4946
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Hur motiverar du alla dina övningar? Jag vågar påstå att du inte tränar speciellt intensivt, ta bort alla övningar förutom 2-3 st och bli bäst på dom istället.
Citera
2017-11-19, 14:13
  #4947
Medlem
Ja vill tacka för motivationen jag fick av att läsa era inlägg. Jag testade dela upp mitt bröst pass med bara 3 övningar. 12 sets. Efteråt kände jag enorm pump i bröstet, och att mitt bröst var slutkört. Det kanske då det är dags att stanna?

Jag har innan matat på med ytterligare 4 övningar och det kändes inge bra.
Citera
2017-11-19, 14:53
  #4948
Medlem
CommonSenses avatar
M- Bröst, axlar, triceps
T- Rygg, biceps
O- Ben, mage
T- Bröst, axlar, triceps
F- Rygg, biceps
L- Ben, mage
S- Vila

Kör detta nu det jag undrar över om jag ska köra mer övningar? just nu kör jag 2 övningar per muskelgrupp ska jag öka till 3 övningar iställe? eller räcker det med 2?
Citera
2017-11-19, 15:14
  #4949
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mephomannen
Ja vill tacka för motivationen jag fick av att läsa era inlägg. Jag testade dela upp mitt bröst pass med bara 3 övningar. 12 sets. Efteråt kände jag enorm pump i bröstet, och att mitt bröst var slutkört. Det kanske då det är dags att stanna?

Jag har innan matat på med ytterligare 4 övningar och det kändes inge bra.

Det är såklart svårt att svara på vad som är optimalt, men det är tillräckligt med volym. Det tar tid att bygga en större mängd muskelmassa.
Citera
2017-11-19, 15:17
  #4950
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
M- Bröst, axlar, triceps
T- Rygg, biceps
O- Ben, mage
T- Bröst, axlar, triceps
F- Rygg, biceps
L- Ben, mage
S- Vila

Kör detta nu det jag undrar över om jag ska köra mer övningar? just nu kör jag 2 övningar per muskelgrupp ska jag öka till 3 övningar iställe? eller räcker det med 2?

Med tanke på att du tränar varje muskelgrupp två gånger i veckan så räcker det gott och väl med två övningar, kvalité framför kvantitet.
Citera
2017-11-19, 15:27
  #4951
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Med tanke på att du tränar varje muskelgrupp två gånger i veckan så räcker det gott och väl med två övningar, kvalité framför kvantitet.

Tackar, har hört andra säga 3 övningar men det kändes lite väl mycke om man endå kör samma muskel 2ggr i veckan
Citera
2017-11-19, 15:32
  #4952
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Tackar, har hört andra säga 3 övningar men det kändes lite väl mycke om man endå kör samma muskel 2ggr i veckan

Vissa trivs säkert utmärkt med att köra fler övningar, det beror på vad man har för mål med sin träning m.m. Men personligen skulle jag säga att två övningar för t.ex bröst är fullt tillräckligt, om man som sagt tränar muskelgrupperna två gånger i veckan, för muskeltillväxt.
Citera
2017-11-19, 16:56
  #4953
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mephomannen
Ja vill tacka för motivationen jag fick av att läsa era inlägg. Jag testade dela upp mitt bröst pass med bara 3 övningar. 12 sets. Efteråt kände jag enorm pump i bröstet, och att mitt bröst var slutkört. Det kanske då det är dags att stanna?

Jag har innan matat på med ytterligare 4 övningar och det kändes inge bra.

Du kan köra efter ett riktigt schema så du vet hur "riktig träning" ska kännas. Lättare att veta då.
Citera
2017-11-23, 18:20
  #4954
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Negerfors
Jag har aldrig kört Smolov för bänk, jag har dock testat Smolov jr för böj och min åsikt där är att man endast ska köra Smolov om man fastnat i en platå under förutsättningarna att man redan mjölkat ut linjär progression till dess max. Smolov är dessutom ett toppningsprogram, även om man kanske gör ett pr på +15 kg kan de "faktiska ökningarna" bli endast fem kg som man tar med sig post-Smolov eftersom kroppen blir så utbränd.

Vad jag läst av folk som kört Smolov i olika lyft verkar det bäst anpassat till bänk, speciellt om man vill hålla sig på en viss kroppsvikt...eftersom det är svårare att öka i bänk när kroppsvikten ska hållas stabil.

Tror inte man ska ruta in träningen i ett speciellt mönster då det är omöjligt att veta var var och en befinner sig träningsmässigt. Som någon annan antydde.
Någon skrev att Smolov Jr toppar formen, men utan att skriva att vi som bygger muskler effektivt vid hög belastning tjänar på att toppa formen då vi efteråt kommer kunna belasta bröstet med tyngre vikter oavsett antal reps.

Det skadar aldrig att testa. Det är det jag vill få sagt.

Man kör ju aldrig ettor i Smolov Jr. Men man bör kunna öka sitt PR efter 3 veckor och styrkan lär vara kvar så länge man inte börjar med oeffektiva upplägg. Som du skriver är nog inte Smolov Jr perfekt för böj. 10x3 i böj är lite mastigt. Då hade jag sänkt till färre set.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2017-11-23 kl. 18:27.
Citera
2017-12-08, 11:58
  #4955
Medlem
Helt ny här så jag vet inte om någon har lagt upp samma men är det någon som har hört om detta att dela upp träningen i upper och lower body istället för att ta varje enskilld muskelgrupp per dag . Jag såg detta i ett Ig inlägg.

5x5 set/rep
M - upper body - bench, pull ups, militarypress, barbell row , (arms superset)
T - lower body - squat, deadlift, legcurl, lunges, etc
O - rest
T - upper body
F - lower body
L - rest
S - rest

ev

M - upper
T - rest
O - lower
T - rest
F - arms , abs, shoulders
L - rest
S- lower

invändningar?
__________________
Senast redigerad av Whattheshit 2017-12-08 kl. 12:00.
Citera
2017-12-08, 12:36
  #4956
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whattheshit
Helt ny här så jag vet inte om någon har lagt upp samma men är det någon som har hört om detta att dela upp träningen i upper och lower body istället för att ta varje enskilld muskelgrupp per dag . Jag såg detta i ett Ig inlägg.

5x5 set/rep
M - upper body - bench, pull ups, militarypress, barbell row , (arms superset)
T - lower body - squat, deadlift, legcurl, lunges, etc
O - rest
T - upper body
F - lower body
L - rest
S - rest

ev

M - upper
T - rest
O - lower
T - rest
F - arms , abs, shoulders
L - rest
S- lower

invändningar?

Båda är fina upplägg. Det är en bra början. Sen kan man titta på hur mycket ökningar man fått om man även är seriös med kost och vila. Då finns det mycket justeringar man kan göra i träningsuppläggen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback