Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-01, 19:00
  #133
Medlem
2n00b4Us avatar
Varför just indiska kvinnor?
Citera
2017-04-01, 19:02
  #134
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Hur kan du jämföra ett barn med en telefon? Människor är inte produkter!
Det är däremot levande människor som tillverkar IPhone och liknande produkter och utsätts för dåliga arbetsförhållanden. Är ju inte telefonerna som lider utan dom som tillverkar dem.
Citera
2017-04-01, 19:30
  #135
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Det är däremot levande människor som tillverkar IPhone och liknande produkter och utsätts för dåliga arbetsförhållanden. Är ju inte telefonerna som lider utan dom som tillverkar dem.

Nu är jag med på vad du menar. Jag håller med om att arbetsvillkoren i Kina är bortom vad som är acceptabelt. Det finns dock alternativ till Iphone:

https://shop.fairphone.com/en/
Citera
2017-04-01, 23:31
  #136
Medlem
Dudinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Hur kan du jämföra ett barn med en telefon? Människor är inte produkter!

Vad är skillnaden mellan att använda muskler för att tillverka en telefon, eller använda en livmoder att föda ett barn?
Citera
2017-04-01, 23:33
  #137
Medlem
Dudinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Nu är jag med på vad du menar. Jag håller med om att arbetsvillkoren i Kina är bortom vad som är acceptabelt. Det finns dock alternativ till Iphone:

https://shop.fairphone.com/en/

Har du själv en sådan?

De flesta kan inte tänka sig en sådan telefon så den är irrelevant i det stora hela.
Citera
2017-04-01, 23:47
  #138
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudinka
Vad är skillnaden mellan att använda muskler för att tillverka en telefon, eller använda en livmoder att föda ett barn?

Att en telefon är ett dött objekt man kan slänga hit och dit medan ett barn är en människa som har rätt till att få växa upp med mor och far.

Citat:
Ursprungligen postat av Dudinka
Har du själv en sådan?

Jag kände inte till den när jag senast köpte ny mobil.

Citat:
De flesta kan inte tänka sig en sådan telefon så den är irrelevant i det stora hela.

Because egoism. Och med det vill jag inte säga att jag är perfekt på något sätt, men det är vad det är och inget annat.
Citera
2017-04-02, 00:11
  #139
Medlem
Dudinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Att en telefon är ett dött objekt man kan slänga hit och dit medan ett barn är en människa som har rätt till att få växa upp med mor och far.



Jag kände inte till den när jag senast köpte ny mobil.



Because egoism. Och med det vill jag inte säga att jag är perfekt på något sätt, men det är vad det är och inget annat.

Men de tar generna från de som ska ha barnet, så den indiska kvinnan agerar bara livmoder.

Ja, men i det långa loppet är det mer lönt att förbättra tillverkningsprocessen på de varor folk faktiskt köper än att försöka lansera ett "feel good" alternativ.
Citera
2017-04-02, 00:15
  #140
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudinka
Ja, men i det långa loppet är det mer lönt att förbättra tillverkningsprocessen på de varor folk faktiskt köper än att försöka lansera ett "feel good" alternativ.

Absolut, men vet du hur man gör det? Man köper "feel good"-alternativet. Det kallas att rösta med plånboken. Just nu röstar en överväldigande majoritet för suicide sweatshops.
Citera
2017-04-02, 00:36
  #141
Medlem
Dudinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Absolut, men vet du hur man gör det? Man köper "feel good"-alternativet. Det kallas att rösta med plånboken. Just nu röstar en överväldigande majoritet för suicide sweatshops.

Den enda rimliga lösningen är att med politiska medel minska på handeln med Kina.
Citera
2017-04-02, 13:36
  #142
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Ja vintage som trend och second-hand som trend, har kommit tillbaka - särskilt bra för lågavlönade.. så det är lite dubbelt eller på gott o ont. Men "i långa loppet" är det alltid bra att hålla fingrarna i styr för överklassens privilegium att välja och vraka bland high tech , senaste kurslitteraturen , att gå och klä sig som en trashank eller dra på sig tjugpo år gamla kläder är hu egentligen helt sekundärt i själva missionen - osv.

En second hand unge, som annan gått och burit på, är helt uppenbart trend som kommer från både usa men asien, hur religionerna pådriver seconhand-havandeskap har med förädlingsteknik att göra, man vill självklart inte enbart forska i den nya teknologi som blommar ut i forskarkolonierna, man vill ju självklart fortsätta visa och hjälpa andra och lära hur liv ska levas.. att få flickor toleranta, istälelt för stå där " i okunnigheten med inbillade fantasier i hur det är" .

Är detpostkolonialt eller är det gränslös kolonialism egentligen? Surrogat.skapandet började ju med kastrationsångest när flickor skulle avveckla de inbillade idéerna om att den inre biologin inte alls är biologi, utan att psyket är en totalt separat apparat som skapar förstånds-hinder.. för mer avancerade "teorier" lära sig acceptera dildo är juingenting mot lära sig acceptera surrogatlinjen, FÖR ATT transgenderindustrin funnit marknadsytor. Om nu Sverigen marknadsliberalism gynnats av kinesisk filosofi, japansk och öht allt som är långt ifrån sverige självt, varför skulle då handel med försörjarna behöva decimeras? vilken handel, framför allt? Pakistan då?

Är inte Pakistan mäktigt med en massa påverkansfaktorer i land som Indien, som är så pass nära Pakistan och därmed en hel del gemensamma nämnare i värdegrunds-folktron? Hur fick man så många fattiga indiskor att som slaktkor, till synes frivilligt så gott som bedja om att kandidera till klinikerna? att de bedjandena för rätt många om inte meddetsamma, så iaf inom mkt kort tid ledde raka vägen till helvete, hur kunde så omfattande massor av individer.. plötsligt kunna räknas till drivor av helt förstört "biologiskt material" då?

vad har kina med det att göra, kina är mer relaterat till tibet-issues. pakistan tycker jag bär vissa ansvar, med sin karlgustav-samhällsfilosofi, den är olycklig men för den skull inte ansvarsfri vad gäller masslakterna av fattiga kvinnor , även om det har ökat som de oficiellt rapporterar , medelklass och fått-upp-ögonen-på-folk.. så de har sina sköna slantar säkert på konton, och kan köpa sig vilken mat de vill. är det medelklass så är det ju medelklass isf jämfört med de skaror som skulle hålla käften och direkt hänvisades av medelklassarna att, skita på sig eller ställa sig i köerna, några val hade de aldrig. bara att flöka upp könen på dem och det på systematiska kommandon - hur är isf "medlekklassen" human egentligen? jag förstår inte ekvationen i att som homosexuell elelr heterosexuell det är skitsamma, fått ihop kalkyler som legaliserar de kommandocentraler att ges rätt ochdessutom belöningar!! att pådriva rätten till dehumaniserande förödmjukande behandlingar, när tre par står och väntar med miljonerna. En sak att sterilisera folk, det är man van vid, men att utöver det dessutom slavdriva dem att föda barn att ge bort som om de vore dockor, den ekvationen kan jag tyvärr inte räkna ut, i min världsbild är det långt gående tortyr - upproren i de världsdelarna är också otroligt oförlåtliga, du kan bara fråga dig själv om det skulle accepteras att bli lag också i SVerige, att du utkrävdes att förpassas till kliniker så fort du yppar något klagande, som tankepoliser inte kan uppfatta som en rättighet utan där klagandet = anklagande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback