Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-06-21, 00:14
  #61
Medlem
dethalvabarnets avatar
En HALV miljard i bidrag? Lägg det på någon vettigt istället... eller inte alls.
Citera
2013-06-22, 03:35
  #62
Medlem
leenies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
i europa har vi en tendens att den samhälleliga eliten klamrar sig fast i kulturfenomen som inte mera är samhälleligt aktuella, men uppfattas som värden för sig.

jag har inget mot opera, men anser att opera, subventionerad klassisk musik och jordbruk skall behandlas på samma sätt, dvs. du får idka dessa verksamheter, men du får göra det med egna pengar.


opera började inte som en elitkultur, utan som folknöje.

när ska vi börja subventionera kyrkbrännarmetall?

Jag forstar inte varfor opera skulle vara mer inaktuell nu an da.

Men iaf. Jag bor inte i Sverige / Europa sedan fem ar tillbaka, sa jag kan bara jamfora med hur det fungerar dar jag bor. Vi har oerhort fa stora publika framtradanden pa arenor med "kyrkbrannarmetall" har - det om nagot skulle jag se som en elitkultur eftersom det ar valdigt fa som tar del av denna musikgren.

Men om man jamfor framtradanden som storre arenaartister eller stora sportmatcher sa kan man ju se det som att dessa ocksa subventioneras genom utokad lokaltrafik, polisinsatser osv.

Kan for ovrigt tillagga att jag var pa en balettforestallning igar och betalade motsvarande 720 sek for den biljetten. Jag vet inte hur mycket subvention som ar med i bilden har, men visst var salongen 3/4 full sa uppenbart ar att folk tycker att det ar okej att betala det priset for en forestallning. However sa tjanar folk generellt mer och betalar mindre i skatt i mitt land jamfort med Sverige.
Citera
2013-06-22, 03:55
  #63
Medlem
Ekonomin för Göteborgsoperan ligger på 410 miljoner kr varav 300 miljoner är skattemedel.
Citera
2013-07-15, 00:17
  #64
Medlem
Cuculuscanoruss avatar
Detta gör mig bara glad, man borde ta och lägga ner alla kommersiella program/kanaler likt p3 och finansiera den bra kulturen istället.

Mycket annat dumt som pengarna går till istället exempelvis dyra brittiska serier.
Citera
2013-07-17, 21:19
  #65
Medlem
Operan är en helt onödig institution, lägg ner och satsa pengarna på skola/vård/omsorg istället
Citera
2016-12-01, 19:20
  #66
Medlem
Neltets avatar
Renovering av Operan börjar fr.o.m nu. Regeringen avsätter maximalt 2 miljarder för detta.. typ 250 miljoner per år tills den är klar..

är det väl använda pengar eller skulle det byggas bostäder kanske eller anställas fler pedagoger till skolorna? satsas på några extra poliser i utanförskapsområden?
Citera
2016-12-02, 09:40
  #67
Medlem
brianmolkos avatar
Trodde det var mer det kostade...
Känns iaf som den summan vi lägger på VARJE enskilt mord som sker per år annars...
och
Citera
2016-12-02, 11:28
  #68
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Principiellt är jag emot alla typer av skattesubventioner. Men i ett system så som Sverige. Där har man valt att skatta medborgaren näst intill döden och då kan kulturen tyvärr inte bära sina egna kostnader. Kollar man på Masslows behovstrappa ser man att opera (självförverkligande) ligger högst upp och därför är det osannolikt att man prioriterar det framför mat och tak över huvudet. Med de skatter vi betalar idag har inte medborgaren råd med både och.
Med skyhöga skatter kommer statliga subventioner som en naturlig följd. Staten måste gå in därför att marknaden är dysfunktionell (på grund av höga skatter). Man kan alltså inte välja att ha höga skatter och inte subventionera, för då dör allt kultur- och föreningsliv ut. Det gör också skatteuttaget illegitimt. Samma sak gäller hockeyarenor, sportcenter och allt annat jag är helt ointresserad av att mina skattepengar ska gå till.
Citera
2017-09-17, 22:28
  #69
Medlem
NickShadows avatar
En sak som jag inte sett någon ta upp i tråden är den lätt absurda rundgång av pengar som sker i Sverige: först betalas statliga medel ut till exempelvis en institution som Kungliga Operan - sedan måste densamma betala tillbaka en inte obetydlig del av bidraget i form av hyra till Statliga fastighetsverket. Underhåll av fastigheten ska institutionen själv sköta. Jag skulle tro att i Stockholm handlar det om minst 10% av bidragen som försvinner i sådana kostnader.
__________________
Senast redigerad av NickShadow 2017-09-17 kl. 22:39. Anledning: Stavfel
Citera
2017-09-17, 22:52
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickShadow
En sak som jag inte sett någon ta upp i tråden är den lätt absurda rundgång av pengar som sker i Sverige: först betalas statliga medel ut till exempelvis en institution som Kungliga Operan - sedan måste densamma betala tillbaka en inte obetydlig del av bidraget i form av hyra till Statliga fastighetsverket. Underhåll av fastigheten ska institutionen själv sköta. Jag skulle tro att i Stockholm handlar det om minst 10% av bidragen som försvinner i sådana kostnader.

Det är väl så BNP byggs, det som gör att det ser ut som om vi lever i ett rikt land. Jag riktigt längtar till den dag allt bara brakar, då jävlar kommer alla svensk-hens yra omkring och inte fatta någonting.
Citera
2017-09-22, 11:40
  #71
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickShadow
En sak som jag inte sett någon ta upp i tråden är den lätt absurda rundgång av pengar som sker i Sverige: först betalas statliga medel ut till exempelvis en institution som Kungliga Operan - sedan måste densamma betala tillbaka en inte obetydlig del av bidraget i form av hyra till Statliga fastighetsverket. Underhåll av fastigheten ska institutionen själv sköta. Jag skulle tro att i Stockholm handlar det om minst 10% av bidragen som försvinner i sådana kostnader.


Visst är det underligt, och du har samma ordning vid t ex många skolor och högskolor. där lärosätet årligen betalar stora summor i hyra för lokalerna till något fastighetsbolag som egentligen har i stort sett samma ägare eller på andra sätt är nära knutet till skolan själv. Tydligen kom räknenissarna på 80-90-talen på att det skulle vara så, "för att skapa ett kostnadseffektivt bruk av lokalerna" eller något sådant. ???

Att staten sponsrar Operan tycker jag inte det är mycket att säga om, det är praktiskt taget omöjligt att driva operaverksamhet på hög konstnärlig nivå utan statsstöd eller andra mecenater i stor stil. Metropolitan i New York, som har en oerhört mycket större publik än något svenskt operahus och dessutom mer gynnsamma regler för sponsring än vi har i Sverige, var mycket nära att gå i konkurs häromåret trots att alla är överens om att de är en klenod för New Yorks, nej hela östkustens musikliv. Det visar hur svårt det faktiskt är att få opera i stor stil att bära sig på rent kommersiell fot.

Naturligtvis är opera inte allas grej, men det kan vara en mycket engagerande konstform och så länge vi har ett kulturliv där det finns bred acceptans för att opera är viktigt, så menar jag att det är motiverat med statligt stöd.
Citera
2017-09-23, 02:07
  #72
Medlem
NickShadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Visst är det underligt, och du har samma ordning vid t ex många skolor och högskolor. där lärosätet årligen betalar stora summor i hyra för lokalerna till något fastighetsbolag som egentligen har i stort sett samma ägare eller på andra sätt är nära knutet till skolan själv. Tydligen kom räknenissarna på 80-90-talen på att det skulle vara så, "för att skapa ett kostnadseffektivt bruk av lokalerna" eller något sådant. ???

Att staten sponsrar Operan tycker jag inte det är mycket att säga om, det är praktiskt taget omöjligt att driva operaverksamhet på hög konstnärlig nivå utan statsstöd eller andra mecenater i stor stil. Metropolitan i New York, som har en oerhört mycket större publik än något svenskt operahus och dessutom mer gynnsamma regler för sponsring än vi har i Sverige, var mycket nära att gå i konkurs häromåret trots att alla är överens om att de är en klenod för New Yorks, nej hela östkustens musikliv. Det visar hur svårt det faktiskt är att få opera i stor stil att bära sig på rent kommersiell fot.

Naturligtvis är opera inte allas grej, men det kan vara en mycket engagerande konstform och så länge vi har ett kulturliv där det finns bred acceptans för att opera är viktigt, så menar jag att det är motiverat med statligt stöd.


Japp, helt korrekt. Kanske är det enklare att utföra revision eller nåt, men många med insyn anser byråkratin vara bisarr.

En sak som gäller för t ex Kungl. Operan och Dramaten är att de är Nationalscener. Deras uppdrag handlar således om att vara spjutspetsen i landet inom sin konstform - vilket såklart kostar pengar.
Dessutom är de mycket tajtare knutna till staten än andra institutioner. Utanför huvudstaden drivs & ägs operahusen/teatrar/konserthus i regel av landsting/kommun/stad med en betydligt mindre del statligt stöd.
Att visa föreställningar på biografer (vilket är bra) kostar nog mer än det smakar för själva huset.
Operan i Sthlm spelar på gott och ont inte musikaler vilket är kassakorna i Gbg, Malmö, Karlstad och Umeå. Dessutom är ju Kungl. Operan inte särskilt stor, det är helt enkelt svårt att få in något vidare biljettintäkter med såpass liten salong. Om man inte radikalt höjer biljettpriserna vill säga...

Vad är poängen med subventionerad verksamhet om vanliga människor med normala/lägre inkomster inte skulle ha råd med den?
Många i tråden får det att låta som att samtliga operabesökare i landet är höginkomsttagare, vilket faller på sin egen orimlighet.
Enbart operahusen i Sverige har tillsammans nästan 1 miljon besökare/år.

Åk söderut i Europa eller till USA/Asien så blir opera ett särintresse för enbart de välbeställda, men så är inte fallet i Norden tack vare att man håller nere biljettpriserna meddelst subventioner.

Inse också att den mesta av framgångsrik verksamhet i det här landet stöds eller har startat med hjälp av pengar/uppdrag ifrån det allmänna - mao skattepengar.

Ja, även sportarenorna i landet är byggda och drivs företrädesvis utav skattepengar...helt ok för mig, även om jag inte är intresserad av den kulturyttringen öht.
__________________
Senast redigerad av NickShadow 2017-09-23 kl. 02:52.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback