• 1
  • 2
2013-04-07, 15:32
Medlem
Screenshots avatar
För första gången i mitt liv har min dator överhettats.

Jag köpte mig ett nytt grafikkort för ungefär 1 vecka sedan. Ett gigabyte 670 2gb OC.

Min teori om vad som överhettades är nätagget. Då mitt nätagg bara har endast 500W så 50W under rek. för grafikkortet.

Jag spelade Far Cry 3 ungefär 1 timma med mycket som hände i spelet, och helt plötsligt dog datorn. Kan det vara så att det är nätagget som inte orkade strömförsörja grafikkortet medans jag spelade, så att den gick alldeles för varm och därmed dog?

När jag tog på datorn där nätagget sitter så brände jag mig, och ändå tog jag bara på chassit. Det har aldrig blivit så varmt förut att man inte har kunnat ta på chassit ens.

Jag lät datorn vila vid ett öppet fönster och öppen burk i 20 min och startade sedan datorn igen och den gick igång som vanligt och ligger nu på 31 grader på GPU och 37 grader på CPU, så allt verkar normalt nu. Kanske ska undvika sådana spel tills jag köpt mig minst ett 650W nätagg?

Vad tror ni? Kan jag fortfarande använda datorn ?
Citera
2013-04-07, 15:36
Medlem
Biljettens avatar
Låter grafikkortet mycket? det finns ju en chans att det är kortet det är fel på.

Citat:
Ursprungligen postat av Screenshot
För första gången i mitt liv har min dator överhettats.

Jag köpte mig ett nytt grafikkort för ungefär 1 vecka sedan. Ett gigabyte 670 2gb OC.

Min teori om vad som överhettades är nätagget. Då mitt nätagg bara har endast 500W så 50W under rek. för grafikkortet.

Jag spelade Far Cry 3 ungefär 1 timma med mycket som hände i spelet, och helt plötsligt dog datorn. Kan det vara så att det är nätagget som inte orkade strömförsörja grafikkortet medans jag spelade, så att den gick alldeles för varm och därmed dog?

När jag tog på datorn där nätagget sitter så brände jag mig, och ändå tog jag bara på chassit. Det har aldrig blivit så varmt förut att man inte har kunnat ta på chassit ens.

Jag lät datorn vila vid ett öppet fönster och öppen burk i 20 min och startade sedan datorn igen och den gick igång som vanligt och ligger nu på 31 grader på GPU och 37 grader på CPU, så allt verkar normalt nu. Kanske ska undvika sådana spel tills jag köpt mig minst ett 650W nätagg?

Vad tror ni? Kan jag fortfarande använda datorn ?
Citera
2013-04-07, 15:40
Medlem
Screenshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biljetten
Låter grafikkortet mycket? det finns ju en chans att det är kortet det är fel på.

Grafikkortet är tyst och svalt och ligger mellan 58-65 grader full load.
Citera
2013-04-07, 15:46
Medlem
tuppruskarns avatar
Personligen skulle jag aldrig någonsin köra med ett nätagg som är för klent för grafikkortet, med tanke på ev. problem som kan uppstå.
Har du råd med ett nytt grafikkort tycker jag att du borde ha råd och vett nog att se till att ha ett nätagg som orkar med.
Citera
2013-04-07, 16:26
Medlem
l0mes avatar
Nej nättagget klarar ett GTX 680 helt utan problem. Ett Gtx 680 drar ca 380w i full load så du har gått om ström kvar.
Citera
2013-04-07, 16:48
Medlem
k0das avatar
^i teorin, praktiken är en helt annan femma, körde ett företagsklockat 8800 (XXX:ed) på min 550w'are och den fastnade 90% av gångerna vid post för att agget inte gav tillräckligt mycket kräm till den- bytte ner till XT och den fastnade 25% av gångerna vid post- Geforce äter pung vid kallstart och för nyare kort skulle jag rekommendera absolut MINST 600W (idealiskt: 650W 80 platinum,guld,silver).
Citera
2013-04-07, 16:49
Medlem
Screenshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l0me
Nej nättagget klarar ett GTX 680 helt utan problem. Ett Gtx 680 drar ca 380w i full load så du har gått om ström kvar.

Ok vad kan ha gjort så datorn dog då?

Jag har spelat arma 3 i flera timmar och även många andra spel utan att något har hänt och grafikkortet har inte låtit konstigt övht samt den ligger på 65 grader max.

Kanske processorn som överhettades? Men konstigt isåfall då den aldrig gjort det förut med mitt 560ti kort.
Citera
2013-04-07, 16:56
Medlem
Screenshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0da
^i teorin, praktiken är en helt annan femma, körde ett företagsklockat 8800 (XXX:ed) på min 550w'are och den fastnade 90% av gångerna vid post för att agget inte gav tillräckligt mycket kräm till den- bytte ner till XT och den fastnade 25% av gångerna vid post- Geforce äter pung vid kallstart och för nyare kort skulle jag rekommendera absolut MINST 600W (idealiskt: 650W 80 platinum,guld,silver).

Okej jag tänkte köpa mig ett 650w den 25e. Tänkte också att 500w inte orkar strömförsörja gpun i tunga spel när kortet vill leverera fullt och då går väl cpun alldeles för varm och stängs av, då den liksom plågas fullt på en begränsning men behöver leverera mer.
Citera
2013-04-07, 17:17
Medlem
k0das avatar
Citat:
Okej jag tänkte köpa mig ett 650w den 25e. Tänkte också att 500w inte orkar strömförsörja gpun i tunga spel när kortet vill leverera fullt och då går väl cpun alldeles för varm och stängs av, då den liksom plågas fullt på en begränsning men behöver leverera mer.
Just vid krävande spel känner jag verkligen att mitt 550w Corsair ligger på gränsen speciellt då jag upplever helt bisarra 'fel' som tex att allt låser sig och jag måste tvinga hård-omstart på skiten.

Nästa gång jag uppgraderar/bygger ny dator, blir det troligen följande agg:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1339092
test: http://www.sweclockers.com/recension...gn-newton-r3/5
Senast redigerad av k0da 2013-04-07 kl. 17:29.
Citera
2013-04-07, 17:31
Medlem
M19s avatar
Behöver mer info än att dit nätaggregat är på 550w.

Märke?

Processor? Original fläkt?

Ladda ner speedfan eller HwMonitor och kolla temperatur på processor när du kör multitasking (många flikar uppe)
Senast redigerad av M19 2013-04-07 kl. 17:33.
Citera
2013-04-07, 17:50
Medlem
Screenshots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M19
Behöver mer info än att dit nätaggregat är på 550w.

Märke?

Processor? Original fläkt?

Ladda ner speedfan eller HwMonitor och kolla temperatur på processor när du kör multitasking (många flikar uppe)

Är inte hemma just nu men har för mig att nätagget heter crosair och är på 500w.

Processorn är en amd x4 965 black edition 3.4ghz och körs med sin stockfläkt.
Har en hyper 12 evo som väntas på att installeras.

Har även speedfan och coretemp.
Gpu ligger från 30 - 65 grader och cpu 33 - 58 grader.

Har använt mitt nya 670 kort i en vecka ungefär och detta hände idag endast utav far cry 3.

Det var otroligt varmt där nätagget sitter när datorn dog.
Citera
2013-04-07, 18:14
Medlem
M19s avatar
Citat:
Är inte hemma just nu men har för mig att nätagget heter crosair och är på 500w.

Processorn är en amd x4 965 black edition 3.4ghz och körs med sin stockfläkt.
Har en hyper 12 evo som väntas på att installeras.

Har även speedfan och coretemp.
Gpu ligger från 30 - 65 grader och cpu 33 - 58 grader.

Har använt mitt nya 670 kort i en vecka ungefär och detta hände idag endast utav far cry 3.

Det var otroligt varmt där nätagget sitter när datorn dog.

Amd processorer stängs av när dom når över 62c, då dom inte arbetar i högre temperaturer än så. När du fått din nya fläkt, återkom till tråden och ge oss en update. Är väldigt säker på överhettning.

Nätaggregatet ska bli väldigt varmt under påfrestande program.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in