Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-05-24, 02:47
  #1
Medlem
Anders26s avatar
Jag ska börja ta en morgonpromenad,,, Jag tänkte att jag skulle ta någon frukt o en prottedrink innan jag går ut,, O när jag kommer hem så tar jag en tallrik gröt o några smörgåsar... Är det bra eller ska jag lägga upp det på något annat sätt??

mvh
Citera
2005-05-24, 07:35
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders26
Jag ska börja ta en morgonpromenad,,, Jag tänkte att jag skulle ta någon frukt o en prottedrink innan jag går ut,, O när jag kommer hem så tar jag en tallrik gröt o några smörgåsar... Är det bra eller ska jag lägga upp det på något annat sätt??

mvh

ät inget innan. drick ett par glas vatten och/eller ett par koppar kaffe bara.
Citera
2005-05-24, 10:28
  #3
Medlem
Hoppa över proteindrinken i alla fall, ger ett insulinpåslag som hämmar din förbränning, ska du äta innan så behöver du inte gå just på morgonen utan när helst du känner för det, idén med att gå innan frukost är just att utnyttja dina låga glukos och insulinnivåer för att få en effektivare förbränning av fett - äter du innan försvinner själva poängen med detta.

Om du absolut måste ha i dig något över huvud taget så ta en bit äpple eller något, spara proteindrinken tills du kommer hem, då är den ypperlig för att avbryta det katabola (nedbrytande) tillstånd du befiiner dig i.


(Litet tips, gör en drink på mjölk och häll över gröten så blir den lite roligare att äta även utan sylt och grejer.)
Citera
2005-05-24, 10:58
  #4
Medlem
Puffes avatar
Mjukt bröd är heller inte bra om det är fettförbränning du är ute efter, så jag hoppas du menar knäckemackor
Citera
2005-05-24, 10:58
  #5
Medlem
MYRSLOKENs avatar
Helst ska man ju gå på fastande mage. Men ska du gå långt/länge mer än 90 min, så bör du ju dricka en proteindrink, för att inte muskelnedbrytning ska sätta igång.
Så endast vatten, kaffe eller koffein tablett tycker jag räcker, om man nu inte ska maraton-gå.
Citera
2005-05-24, 11:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Mjukt bröd är heller inte bra om det är fettförbränning du är ute efter, så jag hoppas du menar knäckemackor

Varför skulle bara knäckebröd vara bra?

Man kan inte säga att mjuktbröd generellt är "dåligt" bröd, är det baserat på vetemjöl, alltså vittbröd, så är det ingen höjdare ur GI synpunkt, men fullkornsbröd baserat på råg är mycket bättre än vad knäckebröd är ur den aspekten, knäckebröd har ett GI i de lite högre nivåerna så där finns det bättre alternativ, tex. rågbröd med hela korn - alltså ett mjukt bröd. Dock så väger knäckebröd så lite så att någon skiva inte påverkar blodsockret nämnvärt.
Citera
2005-05-24, 12:58
  #7
Medlem
Greve O2s avatar
hela förra våren så gick jag upp varje morgon och knata i ca 50min, allt jag gjorde innan var att dricka vatten och sätta på min "freestyle".. drick bara vatten innan.. det e så enkelt att om du har "energi" i magsäcken så kommer kroppen att bränna den först, innan den går på reserverna (om det e nu ditt mål.) allt skit om greapefrukt och annat som skall sätta igång "systemet" e lite som urban legends.. visst kan ju kanske fungera om du skall gå en lååång sträcka.
Citera
2005-05-24, 14:30
  #8
Medlem
...Är du trött på morgonen och känner dig orkeslös så är det bättre att ta ett par koppar starkt svart kaffe ungefär 20-40 minuter innan promenaden, hellre än att äta något, är man inte en van kaffedrickare så gör det stor skillnad.
Citera
2005-05-24, 14:47
  #9
Medlem
Rookien! Jag vet ju att det debaterats flitigt hurvida man behöver ta protein eller ej före morgonpromenaden. Har ju läst en del böcker av Fredrik Paulun och där han skriver att man ska ta protein före morgonpromenaden om man inte vill tappa muskelmassa. Och det Fredrik skriver brukar ju låta vettigt, åtminstone i teorin. I praktiken så lyssnar jag ju hellre på någon bra BB som testat lite olika knep i praktiken.

Sen är det naturligtvis så att det kommer nya rön och forskningsraporter hela tiden, så man får ju försöka ta till sig dom senaste rapporterna och inte envisas med att hålla fast i det man pluggat in från början. Även om det är svårt att släppa...

Första gången jag läste om att man skulle gå på tom mage var nog i nån kvällsblaska där dom hade nåt bantningsreportage.

"Ja ja, fetknoppar behöver väl inte bekymrra sig över förlorad muskelmassa i första hand, bara dom bränner fett", tänkte jag.

Men finns det några undersökningar som visar att man inte tappar muskler även om man undviker proteinet.

Typ 10 pers som går på tom mage vs 10 pers som tar t ex 30 gram protein.

Om det nu dels gör att man bränner mer fett om man går på tom mage och dels att man inte behöver bekymmra sig över muskelförlust så är det naturligtvis suveränt!

Men nånstans måste ju "gränsen" gå, typ går man en timme= ingen fara, men går man t ex 2 timmar så bör man få i sig protein före promenaden?

Och då blir min egentliga fråga:

Vad bränner mest fett (utan muskelförlust) att gå på tom mage i en timme, eller att gå 2 timmar när man tagit lite protein innan?

Och har det kommit några "nya rön" eller gäller det fortfarande att man måste gå minst 40 min innan kroppen börjar bränna fett på allvar? Då borde det ju en timmes promenad vara i minsta laget?

Vore grymt tacksam för dina och andras funderingar kring detta!
Citera
2005-05-24, 15:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnbon
Rookien! Jag vet ju att det debaterats flitigt hurvida man behöver ta protein eller ej före morgonpromenaden. Har ju läst en del böcker av Fredrik Paulun och där han skriver att man ska ta protein före morgonpromenaden om man inte vill tappa muskelmassa. Och det Fredrik skriver brukar ju låta vettigt, åtminstone i teorin. I praktiken så lyssnar jag ju hellre på någon bra BB som testat lite olika knep i praktiken.

Nu är jag ingen Bodybuilder direkt, även om jag strävar efter att få så storamuskler som jag bara kan få och även hålla mig i någorlunda form... Men omman ser på den information som Paulún presenterade i sina tidiga böcker så har det häntmycket sedan dess, om inte annat så styrks ju det genom att Paulún själv tagit bort alla artiklar som inte är uppdaterade på sin hemsida, vilket vi nämnde i en annan tråd. Jag tror att frågar man Paúlún idag om vad som ärlämpligast i fettförbrännande syfte innan promenaden så kommer han nog att säga att du ska hoppa över en proteindrink, detta för att vassle och kasein (som de flesta pulver är baserade på) ger ett högt insulinsvar, det påverkar alltså hormonnivån i kroppen negativt om vill uppnå en så "optimal" fettförbränning som möjligt.
Har man dessutom lågt blodsocker, vilket man har efter en tidsfasta, så kommer kroppen att omvandla proteinet till glucos, kroppen kommer då att använda proteinet som bränsle. Sen kan man spekulera i huruvida det gynnar dina muskler eller inte, för hade kroppen tagit av muskelproteinet annars, om inte det fanns aminosyror att omvandla i blodet? Eller hade den hellre tagit av fettreserven? Ingen aning tyvärr, men i vilket fall som helst så hade man då lika gärna kunnat ta någon ren kolhydrat eftersom proteinet ändå kommer att omvandlas till glykogen och dessutom ger ett högre insulinsvar än tex. ett äpple.

Så min åsikt är att gå på fastandemage om du vill ha en så optimal och effektiv fettförbränning som möjligt under din promenad, är du trött och seg så dra i dig ett par koppar kaffe, det är uppigande och höjer förbränningen, glöm inte att dricka rikligt med vatten också.


Citat:
Ursprungligen postat av Johnbon
Första gången jag läste om att man skulle gå på tom mage var nog i nån kvällsblaska där dom hade nåt bantningsreportage.

"Ja ja, fetknoppar behöver väl inte bekymrra sig över förlorad muskelmassa i första hand, bara dom bränner fett", tänkte jag.


Ja, det är sant. Likadant så hör kraftigt överviktiga och nybörjare till de som faktiskt kan bygga muskler även under ett kaloriunderskott, de är få andra som kan göra. Så har man många kilo fläsk runt midjan så skulle jag skita i hur mycket muskler som försvann om jag skulle komma i form, dom musklerna ser du inte i vilket fall som helst om dom täcks av ett tjockt lager späck, dessutom har tränande människor vadman kallar "muskelminne", alltså man kommer snabbt tillbaka till de styrkenivåer man hade innan närman väl börjar att ligga på kaloriplus igen. Så är man fet så får man prioritera, en kraftig och snabb fett- och muskelförlust, eller en långsammare och mindre fettminskning men med bättre muskelbehållning.

Dock verkar det som att feta människor inte tappar muskler i samma omfattning som människor med väldigt lågt kroppsfett, så desto mindre anledning att vara rädd för muskelförlust om man är tjock.


Citat:
Ursprungligen postat av Johnbon
Men finns det några undersökningar som visar att man inte tappar muskler även om man undviker proteinet.

Typ 10 pers som går på tom mage vs 10 pers som tar t ex 30 gram protein.

Nej, jag tror att muskelförlusten genom en morgonpromenad är ganska marginell så länge man ser till att äta ordentligt och få i sig bra med protein under resten av dagen. Vart gränsen går har jag dock ingen aning om och har inte sett några studier på det heller, dock så kan jag säga av egen erfarenhet att 1,5 timmes kombinerad löpning och raskpromenad under en kolhydratfattig diet var fördärvande för mina benmuskler och är inget jag gör om igen, så hädanefter är det raska promenader i 1 timme på morgonen innan fruksot som gäller, ska jag springa så gör jag det på kvällen efter att ha ätit ett par måltider innan så att kroppen har muskelglykogen att ta av, och det är ett upplägg som jag tycker funkar kanon.

Dom surt förvärvade muskler jag har är jag jävligt rädd om.


Citat:
Ursprungligen postat av Johnbon
Vad bränner mest fett (utan muskelförlust) att gå på tom mage i en timme, eller att gå 2 timmar när man tagit lite protein innan?

Vad gäller proteindrinken innan promenaden så tar jag den inte främst pga. det insulinpåslag den medför, alltså för att den ställer om hormonnivån från "förbränning" efter nattens fasta, till "inlagring/bevaring" efter insulinhöjningen.
Så jag kan tyvärr inte svara på vart gränsen går för när man bör ta en drink för att inte bränna så mycket muskler, men tar du den direkt när du kommit hem tillsammans med en stadig frukost med långsamma kolhydrater så hade jag inte varit orolig, se bara till att äta tillräckligt med protein under resten av dagen och att ditt totala kaloriintag sett över hela dygnet inte blir allt för lågt.


Citat:
Ursprungligen postat av Johnbon
Och har det kommit några "nya rön" eller gäller det fortfarande att man måste gå minst 40 min innan kroppen börjar bränna fett på allvar? Då borde det ju en timmes promenad vara i minsta laget?

All lågintesiv aktivitet använder främst fett som energikälla, höjer man tempot så kommer kroppen att börja använda sig av kolhydrater i allt större utsträckning ju högre tempot blir, så även om du bara går i 10 minuter så kommer du ändå att bränna fett - marginellt men du använder det. Din kropp använder fett som energi konstant under hela dygnet, även om du bara går på stan och shoppar... så min åsikt är att det inte finns några tidsgränser, frågan är bara hur många extra kalorier du vill göra dig av med, och ju bättre förutsättningar ju mer av dom kalorierna kommer att komma från fett - och just innan frukost på fastande mage är förutsättningarna som bäst.

Sen vet jag att andra är av andra åsikter, men det här är min uppfattning.
Citera
2005-05-24, 16:25
  #11
Medlem
Rookien! Ok, vem vet jag kanske vågar mig på att prommenera åtminstone en timme utan protein innan då... Får försöka att göra tvärt emot vad man fått "lära" sig tidigare. Vågar nog inte gå mer än en timme per dag, men gör man det varje dag så borde det ju ge resultat? Har runt 17% bf nu (ca 15 kg fett) och mitt mål är att försöka ta mig ner till ca 12% bf. Har inget tidsmål för detta, utan det får ta den tid det tar, men räknar med ca 2 mån. Realistiskt?

Ändrar jag dessutom lite i min kost genom att äta mindre och framför allt långsammare kolhydrater, inte Pizza flera gg per vecka, samt lägger till ett par löppass (under eftermiddagen/kvällen) per vecka samt ett par simpass i vekan så borde det gå.

Kaffe & vatten innan är självklart, man blir pissnödig men det brukar inte vara nån fara så tidigt på morgonen att smyga bakom nåt träd och pissa.

Och så några Omega 3 kappslar förståss, efter som jag "tror" på dess verkan. Man skall aldrig undersatta "placebo" effekten, dvs tror man bara tillräckligt mycket på något så funkar det...
Citera
2005-05-24, 16:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnbon
Har runt 17% bf nu (ca 15 kg fett) och mitt mål är att försöka ta mig ner till ca 12% bf. Har inget tidsmål för detta, utan det får ta den tid det tar, men räknar med ca 2 mån. Realistiskt?

Absolut!
Om du går promenader och även styrketränar, eller motionerar på annat sätt, så är det definitivt möjligt. Räknar man med en minskning på 0,5-1kg i veckan så håller man en hälsosam och kvalitativ nivå, så på 2 månader (ca 8veckor) borde du absolut kunna tappa 5-7kg.


Citat:
Ursprungligen postat av Johnbon
Ändrar jag dessutom lite i min kost genom att äta mindre och framför allt långsammare kolhydrater, inte Pizza flera gg per vecka, samt lägger till ett par löppass (under eftermiddagen/kvällen) per vecka samt ett par simpass i vekan så borde det gå.

Om du har koll på hur stort ditt dagliga kaloribehov är så är det avsevärt lättare att hitta den nivå du bör ligga på, men visst, om du inte går upp speciellt mycket i vikt nu så har du förmodligen en vettig nivå, så drar du då ned lite på tomma kalorier som socker och vetemjöl, samt flytande kalorier som mättar väldigt dåligt, typ juice, dricker man 1 liter apelsinjuice och väljer vatten eller lightsaft/-läsk så har man helt plöstligt sparat in 500kcal, drickerman då 3 liter juice i veckan så är bara det 1500kalorier(!!!), vilket kan vara fullt tillräckligt om ligger på en hygglig nivå från början - små förändringar kan ge storarsultat. Ökar du dessutom på din förbränningsträning så borde du komma i form till beach-2005 utan problem.


Citat:
Ursprungligen postat av Johnbon
Kaffe & vatten innan är självklart, man blir pissnödig men det brukar inte vara nån fara så tidigt på morgonen att smyga bakom nåt träd och pissa.

Hehe, samma här.


Citat:
Ursprungligen postat av Johnbon
Och så några Omega 3 kappslar förståss, efter som jag "tror" på dess verkan. Man skall aldrig undersatta "placebo" effekten, dvs tror man bara tillräckligt mycket på något så funkar det...

Absolut, man ska inte underskatta placebo, kör på om du tycker att det funkar... "If it ain't broke - don't fix it".
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback