Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-08, 18:43
  #13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santanderson
Okej, så om man kör enligt ovan så bör man kanske passa sig för att använda värmaren?



Du tror inte att du nojar då?
Eller har du varit med om att det inneburit problem för dig tidigare eller för ngn bekant?

Vad innebär att regenerering sker var 100 kilometer?

Risk för fet räkning efter reparation kan göra vem som helst nojig men nej, det finns en reell risk för problem om man kör mycket korta sträckor i stadstrafik, partikelfiltren gillar det inte.

Regenering = motorn höjer avgastempen och förbränner partiklarna i partikelfiltret, sker ca var 100:e kilometer. Problem uppstår i de fall då tillräcklig temperatur inte uppnås.

Detta är ett problem som är ganska specifikt för vårt kalla klimat troligen, även en bil som bara rullar i stadstrafik blir förmodligen tillräckligt varm även vintertid nere på kontinenten.
Citera
2013-04-08, 18:44
  #14
Medlem
Larseverts avatar
Om den regenererar med 100km mellanrum är nog pf igensatt. För att köra sotningsprocessen höjs avgastempen bla genom att mer diesel sprutas in. Om man genom många korta körningar inte får till en lyckat regenerering kan partikelfiltret kladda igen och i värsta fall får man byta det.

Dieselbilar passar bäst för de som har några mil att pendla till jobbet.
Citera
2013-04-08, 18:51
  #15
Moderator
Det är varken ekonomiskt eller smart att köpa en dieselbil om man bara kör korta sträckor. Dels är en diesel dyrare i inköp, har dyrare skatt, dyrare försäkring och vissa märken/modeller har tätare serviceintervall, dessutom kan servicen vara dyrare om man har otur.
Man måste upp i ivf. 1500-2000 mil om året om det ska vara idé med diesel. Visst kan man räkna hem en på mindre mil än det om man bara ser till driftskostnaderna och bortser från pris och värdeminskning.
Citera
2013-04-08, 18:57
  #16
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsevert
Om den regenererar med 100km mellanrum är nog pf igensatt. För att köra sotningsprocessen höjs avgastempen bla genom att mer diesel sprutas in. Om man genom många korta körningar inte får till en lyckat regenerering kan partikelfiltret kladda igen och i värsta fall får man byta det.

Dieselbilar passar bäst för de som har några mil att pendla till jobbet.

Inte enligt instruktionsboken, den påstår att det sker med ca 100 kilometers intervall. Haft bilen i 3 år och aldrig märkt att det sker så uppenbarligen är det en ganska "dold" process (förutom för de som kommer bakom kanske?)

Onekligen passar diesel bäst för pendling.
Citera
2013-04-08, 19:00
  #17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det är varken ekonomiskt eller smart att köpa en dieselbil om man bara kör korta sträckor. Dels är en diesel dyrare i inköp, har dyrare skatt, dyrare försäkring och vissa märken/modeller har tätare serviceintervall, dessutom kan servicen vara dyrare om man har otur.
Man måste upp i ivf. 1500-2000 mil om året om det ska vara idé med diesel. Visst kan man räkna hem en på mindre mil än det om man bara ser till driftskostnaderna och bortser från pris och värdeminskning.

Jag snittar ca 1500 om året och den är skattebefriad första 5 åren sedan blir det 1200 om året - inte mycket att yla om.

Det du skriver stämde på tidigare generationers dieselbilar. Dagens miljödieslar har kommit ner i pris på många saker, mest troligt pga den otroliga ökningen av dieselbilar på senare år. Nu är mer än hälften av nybilsregistreringarna diesel.
Citera
2013-04-08, 19:07
  #18
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag snittar ca 1500 om året och den är skattebefriad första 5 åren sedan blir det 1200 om året - inte mycket att yla om.

Det du skriver stämde på tidigare generationers dieselbilar. Dagens miljödieslar har kommit ner i pris på många saker, mest troligt pga den otroliga ökningen av dieselbilar på senare år. Nu är mer än hälften av nybilsregistreringarna diesel.
Vad är det som inte stämmer menar du? Skatten är 2,25*bensinbilars skatt även på miljöbilar, låt vara att fr.o.m 1/7 -09 så är de skattebefriade i 5 år, men tidigare är dyrare och när skattebefrielsen försvinner kommer de också vara dyrare. Försäkringen är av nån konstig anledning också dyrare. Service kan vara dyrare eftersom dieselfilter som ska bytas rätt ofta kostar en rejäl slant, prispåslaget på ny bil är ju runt 15-20000:-, tar ett tag att spara in. Nog för att andrahandspriset är högre det med, men inte lika mycket. Är själv inne på min tredje miljöbilsdiesel f.ö.
Citera
2013-04-08, 19:11
  #19
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Vad är det som inte stämmer menar du? Skatten är 2,25*bensinbilars skatt även på miljöbilar, låt vara att fr.o.m 1/7 -09 så är de skattebefriade i 5 år, men tidigare är dyrare och när skattebefrielsen försvinner kommer de också vara dyrare. Försäkringen är av nån konstig anledning också dyrare. Service kan vara dyrare eftersom dieselfilter som ska bytas rätt ofta kostar en rejäl slant, prispåslaget på ny bil är ju runt 15-20000:-, tar ett tag att spara in. Nog för att andrahandspriset är högre det med, men inte lika mycket. Är själv inne på min tredje miljöbilsdiesel f.ö.

Precis det jag skrev, äldre harvar så gäller det du skrev. Nyare det jag skrev.

Min bil är skattebefriad till 2015 och kommer sedan att kosta 1200 om året i skatt, min tidigare bensinare kostade över 2000 om året i skatt så visst har det hänt saker.
Citera
2013-04-08, 21:32
  #20
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Precis det jag skrev, äldre harvar så gäller det du skrev. Nyare det jag skrev.

Min bil är skattebefriad till 2015 och kommer sedan att kosta 1200 om året i skatt, min tidigare bensinare kostade över 2000 om året i skatt så visst har det hänt saker.
Likvärdiga bilar så är skatten fortfarande högre på dieslar, det är ju dessutom inte alla dieslar som är miljöbilar och skattebefriade och om de är 2009 eller äldre är de inte skattebefriade även om de är miljöbilar.
Citera
2013-04-09, 07:09
  #21
Medlem
Jag köper bensinare nästa gång. Kör idag Subaru diesel, en impreza med ca 8k mil på mätaren. Har precis bytt partikelfilter på den (Eller Subaru gjorde det, tog det på goodwill), p.g.a. för mycket korta körsträckor i kombination med en kall vinter. Jag har knappt två mil till jobbet idag, tidigare ca 3 mil. Men sen blir det ju en massa kortare svängar till macken/affärer eller att man åker på andra kortare ärenden.

Mitt tips hamnar på bensinare om du inte i huvudsak åker längre sträckor.
Citera
2013-04-09, 10:10
  #22
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Likvärdiga bilar så är skatten fortfarande högre på dieslar, det är ju dessutom inte alla dieslar som är miljöbilar och skattebefriade och om de är 2009 eller äldre är de inte skattebefriade även om de är miljöbilar.

Nej, tack vare partikelfilter så får man ner skatten enormt. Tidigare hade samma bil jag kör nu lätt kostat 3000 om året i skatt. Nu blir det 1200 när skattefriheten försvinner.

Innan man gjorde om dieselskatten så fanns det knappt en dieselbil som kostade mindre än 3000 om året bara i skatt.
Citera
2013-04-09, 10:42
  #23
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Nej, tack vare partikelfilter så får man ner skatten enormt. Tidigare hade samma bil jag kör nu lätt kostat 3000 om året i skatt. Nu blir det 1200 när skattefriheten försvinner.

Innan man gjorde om dieselskatten så fanns det knappt en dieselbil som kostade mindre än 3000 om året bara i skatt.
Absolut, men dieslar är fortfarande dyrare än bensinare i skatt, kolla själv med transportstyrelsen om du inte tror mig.
Moderna bensinare är snåla, det skiljer fortfarande ca 25% till dieselns fördel, men 25% av mindre är mindre... Det var skillnad förr när en bensinare tog 1 l/mil och en diesel 0,75. Nu tar en bensinare kanske 0,6 och en diesel 0,45. Med en årsskatt på 1200:- respektive 960:- eftersom dieselns skatt fortfarande räknas upp med 2,25 gånger och dessutom läggs det på en straffavgift på 250:-

Och som sagt, med korta körsträckor och en högre servicekostnad är det inte alltid lönsamt med diesel. Man måste räkna på helheten inte bara på drivmedelskostnaden.
Citera
2013-04-09, 11:06
  #24
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Absolut, men dieslar är fortfarande dyrare än bensinare i skatt, kolla själv med transportstyrelsen om du inte tror mig.
Moderna bensinare är snåla, det skiljer fortfarande ca 25% till dieselns fördel, men 25% av mindre är mindre... Det var skillnad förr när en bensinare tog 1 l/mil och en diesel 0,75. Nu tar en bensinare kanske 0,6 och en diesel 0,45. Med en årsskatt på 1200:- respektive 960:- eftersom dieselns skatt fortfarande räknas upp med 2,25 gånger och dessutom läggs det på en straffavgift på 250:-

Och som sagt, med korta körsträckor och en högre servicekostnad är det inte alltid lönsamt med diesel. Man måste räkna på helheten inte bara på drivmedelskostnaden.

Självklart måste man räkna på hela paketet, jag gjorde misstaget att tro att en liten miljödiesel skulle duga åt mig. Därav köpet.

Sanningen är den att bilen är slö som en traktor och det lär bli en bensinare igen nästa gång, dock inte med mindre än 150 hästar vilket i praktiken innebär en rätt fet skatt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback